http://didshahr.ir/266219

01:34 :: 1402/11/14

در یک لحظه عصبانی شدیم و بعد از آن‌چه انجام داده‌ایم یا گفته‌ایم ناراحت شده‌ایم و برای اینکه بیشتر پشیمان نشویم این مطلب را بخوانید.

اینگونه جلوی عواقب عصبانیت را بگیرید

نویسنده : سید سورنا ساداتی | ‌ روزنامه نگار موفقیت

عصبانیت می‌تواند عواقب بدی برای جسم و روح ما، همین‌طور اطرافیان‌مان داشته باشد و تصویر نامناسبی هم از ما بسازد؛ احساسی که اگر مدیریتش نکنیم کنترل ما را در دست خواهد گرفت

برای خیلی از ما پیش آمده که در یک لحظه عصبانی شدیم و بعد از آن‌چه انجام داده‌ایم یا گفته‌ایم هم تعجب کرده‌ایم هم پشیمان شده‌ایم. خشم می‌تواند به زندگی فردی، خانوادگی و شغلی ما آسیب بزند و تصویر ناخوشایندی از ما در ذهن همکار، همسایه و حتی نزدیکان‌مان بسازد. نکته مهم این است که اگر این حس را در مواقعی که بروزش ضرورتی ندارد، مدیریت نکنیم ناخودآگاه این عصبانیت است که ما را کنترل خواهد کرد. به‌خصوص این‌که خشم احساس قدرتمندی است و می‌تواند همراه ذهن و روح ما باشد؛ طوری‌که به‌طور مثال از ترافیک یا محل کار ناراحت باشیم ،اما خشم‌مان را در منزل بروز دهیم. در این مطلب سراغ مدیریت خشم می‌رویم. با ما باشید. با کمک از کتاب «مدیریت خشم به زبان آدمیزاد»

۱- علایم اولیه را بشناس

خشم نه فقط به روح ما و اطرافیان‌مان، بلکه به جسم‌مان هم آسیب می‌زند و اولین گام در کنترلش آن است که علایم بروزش را بشناسیم. البته هر فرد در چنین موقعیتی علایم مخصوص به خودش را خواهد داشت. از تند تند نفس‌کشیدن تا سرخ شدن، داغ شدن گونه یا گوش، لرزش دست یا صدا و … هر کدام می‌توانند علامتی هشداردهنده باشند که به ما می‌گوید احتمال بروز خشم جدی است و باید از آن پیشگیری کنیم.

۲- نفس عمیق بکشیم

بعد از شناخت علایم موقع انجام ترفندهای دیگری است. بهتر است چند نفس عمیق بکشیم، به خودمان یادآوری کنیم که در موقعیتی گذرا هستیم که شاید چند دقیقه دیگر آن‌چنان اهمیتی نداشته باشد.

۳- موقعیت را ترک کنیم

در گام بعدی باید حواس‌مان را به‌نوعی از موقعیتی که باعث ناراحتی و خشم‌مان شده پرت کنیم. البته نه با این هدف که کلاً آن‌را نادیده بگیریم. بلکه صرفاً مواجهه با آن را به زمانی که آرام‌تر هستیم، موکول می‌کنیم تا تصمیم نسنجیده نگیریم.

۴- انجام کاری جذاب

گاهی ممکن است امکان ترک موقعیت یا حواس‌پرتی را نداشته باشیم، به‌طور مثال در ترافیک گیر کرده‌ایم، در این حالت باید سر خودمان را گرم کنیم تا حواس‌پرتی بدون فرار از موضوع اتفاق بیفتد، سراغ یک کانال بامزه در تلگرام برویم یا موزیکی پخش کنیم، یا هر ترفندی که در دسترس است.

۵- پروبال ندهیم

برای آن‌که ترفندهای قبلی موثر باشد، بهتر است بی‌دلیل به عامل خشم پروبال ندهیم، گاهی تکرار موضوع در ذهن باعث می‌شود با حس بدبینانه‌ای موضوع را خیلی بزرگ تر از آن‌چه هست، فرض کنیم. برای این‌که بهتر با موضوع کنار بیاییم می‌توانیم آن را یادداشت کنیم و به‌خودمان بگوییم فلان ساعت موضوع را بررسی خواهم کرد.

۶- تحریک نشویم

هر تقابلی دو طرف دارد، گاهی کسی که خودش عصبانی نیست می‌خواهد ما را ناراحت کند تا از این موضوع لذت ببرد و اگر می‌خواهیم به نتیجه مطلوب نرسد باید سعی کنیم تحریک نشویم. گاهی هم اطرافیان ما ناراحت هستند، به‌طور مثال فرزندمان، وقتی کودکی عصبانی است طرف حساب ما نیست؛ چون خود او با ما صحبت نمی‌کند، بلکه خشمش مقابل ماست. پس نباید به زنجیره ناراحت بودن دامن بزنیم تا فرد مقابل هم آرام شود.

۷- مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کنیم

خیلی وقت‌ها خشم ما ناشی از استرس است، نگرانی مواجهه با چیزهایی که انتظارشان را نداریم. استرس مرکز ترس مغز را تحریک می‌کند، انگار با خطری جدی مواجه هستیم، خاصیت این فرایند در گذشته این بوده که بتواند نیاکان ما را از اتفاقات خطرناک حفظ کند، اما در دنیای امروز آن کارآیی را ندارد. برای همین یک موضوع معمولی می‌تواند به اندازه یک جنگ برای بقا در ما نگرانی، ترس و خشم ایجاد کند. اگر حواس‌مان باشد که هر چیز تازه یا هر تغییری ترسناک نیست، می‌توانیم براین احساسات کنترل داشته باشیم. همین‌طور اگر مشکلات احتمالی، واکنش‌های اطرافیان، همسایه‌ها و همکار را پیش‌بینی کنیم و از هرکسی توقع زیادی نداشته باشیم با بسیاری از زمینه‌های خشم مقابله کرده‌ایم.

۸- همیشه فرصت تازه‌ای هست

گاهی عصبانی می‌شویم، چون به چیزی که می‌خواستیم نرسیدیم، اما اگر همیشه دنبال راه‌حل‌های تازه باشیم و بدانیم فرصت‌های دیگری هم هست تا به نتیجه برسیم کمتر عصبانی می‌شویم. خواب منظم، ورزش، پیاده‌روی و فعالیت‌های اجتماعی در این مسیر گره‌گشا هستند و باعث افزایش انرژی روحی، امید و انگیزه و تغییر افق دید ما به مسائل می‌شوند.

This is how to prevent the consequences of anger

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/266219

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *