http://didshahr.ir/236544

01:46 :: 1400/10/10

داشتن سیستم ایمنی قوی در دوران کرونا مهم ترین و کلیدی ترین نقش را در درمان و مقاومت بدن در برابر ویروس و بیماری کرونا ایفا می کند.

در نتیجه در دوران کرونا اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدنی یکی از نکات کلیدی در روند بهبود بیماری و یا حفاظت بدن از آن محسوب می شود.

به منظور بالا بردن سیستم ایمنی بایستی از مصرف خوراکی های بدون ارزش غذایی مانند غذاهای آماده اجتناب نمود و به جای آن به خوردن موادی که در تقویت سیستم ایمنی بدن ما موثر هستند روی آورد.

حال چه مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثرند؟

تقویت سیستم ایمنی بدن در کرونا با قهوه

مصرف یک یا چند فنجان قهوه (قهوه تازه و طبیعی بدون افزودنی و اجتناب از خوردن قهوه های فوری با مواد نگهدارنده) در روز با ۱۰ درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونا در مقایسه با مصرف کمتر از یک فنجان در روز همراه است.

به گفته کورنلیس «دلیل نقش حفاظتی قهوه در مقابل چای، می تواند وجود مقدار بیشتر کافئین در قهوه باشد.»

شایان ذکر است کافئین در چای و نوشابه های انرژی زا (ردبول، بیگ بر و …) و مواد غذایی دیگر نیز موجود می باشد اما میزان آن در مقایسه با قهوه بسیار کم تر است.

این تحقیق با پشتیبانی موسسه ملی کهنسالی موسسات ملی بهداشت انجام شده و نتایج آن در نشریه Nutrients منتشر شده است.

تاثیر کافئین قهوه بر ویروس کرونا

یکی از این مواد موثر و تاثیر گذار بر روی سیستم ایمنی بدن کافئین است، زیرا کافئین آنتی اکسیدان بوده و با تخریب رادیکال های آزاد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
مطالعات انجام شده در مورد تاثیرات کافئین روی ویروس های دارای ساختار RNAو DNA حاکی از آن است که کافئین توانایی مهار کردن ویروس ها را تا حدود زیادی دارد البته این موضوع دلیل بر تاثیر صددرصدی کافئین در ابتلا بر ویروس کرونا نیست اما یکی از مواد خوراکی که می تواند در پیشگیری از ابتلا و سرعت بهبودی پس از ابتلا تاثیر بگذارد کافئین می باشد. در واقع می توان گفت کافئین ویروس کرونا را به طور کامل غیر فعال نمی کند اما سرعت تکثیر این ویروس در بدن را تا حد زیادی کاهش می دهد.
کافئین حاوی منیزیم و پتاسیم است که این مواد معدنی در بالا بردن توان بدن در برابر بیماری های ویروسی نقش مهمی دارند.

در دوره ابتلا به کرونا مصرف قهوه ی کافئین دار ضرر دارد؟

هیچ ممنوعیتی مبنی بر نخوردن قهوه وجود ندارد و حتی شما به دلیل گرم بودن و داشتن آنتی اکسیدان می توانید با خیال راحت از این نوشیدنی در دوره ابتلا به کرونا استفاده کنید.

بر اساس تحقیقات جدیدی از دانشگاه نورث وسترن شیکاگو، مصرف گوشت های فرآوری شده (نظیر سوسیس و کالباس) ممکن است حساسیت به ویروس کرونا را افزایش دهند و در مقابل آن مصرف سبزیجات و قهوه ممکن است خطر کووید ۱۹ را کاهش می دهد. در این تحقیقات غذاهای دیگر مورد مطالعه از جمله میوه، چای و گوشت قرمز هیچ تأثیری نداشتند.

“مرلین کورنلیس”، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: ما می دانیم که کرونا یک بیماری عفونی، شبیه ذات الریه یا انواع دیگر عفونت های تنفسی است. همچنین می دانیم که ایمنی نقش مهمی در توانایی ما در مبارزه با برخی از این بیماری های عفونی دارد.
تیم تحقیقات دریافتند که در این بیماری تغذیه ممکن است بر درجه نسبی حفاظت نقش داشته باشد.

خرید قهوه با کیفیت بالا از فروشگاه آنلاین قهوه پیک

RE13 72

چگونگی بازگشت حس بویایی و چشایی در کرونا 

به طور حتم برایتان پیش آمده که هنگام خرید ادکلن بعد از دو  الی سه بار بو کردن ادکلن، فروشنده  از شما خواسته است که با بو کردن قهوه، مجدد ادکلن را تست کرده تا دچار اشتباه نشوید و به خوبی بوی ادکلن را متوجه شوید. این قضیه در مورد کرونا نیز صادق است. عده ی زیادی بعد از ابتلا به کرونا حس بویایی و چشایی خود را ازدست می دهند. هرچند این مشکل بعد از مدتی رفع می گردد اما برای عده ای هنوز هم بعد از گذشت ماهها متاسفانه رفع نشده است و  به دنبال راه چاره ای برای بازگشت حس بویایی و چشایی خود هستند.
پیشنهاد می کنیم بعد از بهبودی و گذراندن دوره ی نقاهت بیماری حتما شروع به تحریک اعصاب بویایی و چشایی خود کنید تا به گروه افرادی که کماکان حس بویایی و چشایی خود را مانند سابق ندارند، نپیوندید.

تحریک حس بویایی بوسیله ی قهوه و یا سایر مواد معطر قوی همچون دارچین، گلاب و … را شروع کنید و فراموش نکنید که پروسه درمان نیاز به صبوری دارد. هر چه تمرین بیشتر باشد، نتیجه بهتری خواهد گرفت.

جالب است بدانید که به گفته بعضی قهوه پرزهای بینی رو کمی ترمیم و حس بویایی را “ری استارت” می کند.

 

کرونا گرفتیم چی بخوریم؟ رژیم غذایی مناسب برای کرونا

بجز تاثیر قهوه در کروناکه به طور مفصل به آن پرداخته شد اکنون به سراغ سایر موادغذایی ارزشمند در مقابله با کرونا بپردازیم:

گوجه فرنگی برای کرونا

گوجه فرنگی غنی ترین منبع غذایی لیکوپن است. «لیکوپن» یک آنتی اکسیدان قوی است که در پیشگیری از بیماری ها و سرطان های مختلفی نقش اثبات شده دارد. مصرف منظم گوجه فرنگی در رژیم غذایی خطر ابتلا به عفونت های مجاری تنفسی همچون کرونا و ذات الریه را کاهش می دهد.

 

کدو تنبل و یا هویج برای کرونا

با داشتن بتاکاروتن، لوتئین و زیزانتین یکی از غنی ترین منابع غذایی در مبارزه با التهاب است. مصرف کاروتنویید ها در رژیم غذایی برای سلامت ریه ها بسیار موثرند. تحقیقات نشان می دهد افراد سیگاری یا کسانی که آسیب ریوی دیدند تا ۲۵درصد کاروتنویید کمتری نسبت به افراد سالم دارند. بنابراین جبران کردن این کمبود یا پیشگیری از آن به کمک مواد غذایی و سبک زندگی، در عملکرد ریه مفید است.

 

روغن زیتون برای کرونا

یکی از مفیدترین روغن های مصرفی روغن زیتون است. این روغن منبعی غنی از پلی فنول ها و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E است و می تواند از ابتلا به آسم پیشگیری و در افرادی که مشکل زمینه ای ریوی دارند عملکرد ریوی را بهبود بخشد. البته فراموش نکنیم روغن زیتون روغن مناسبی برای حرارت های بالا (پخت و پز با حرارت بالا یا سرخ کردن) نیست.

چغندر و برگ چغندر برای کرونا

چغندر و برگ چغندر غنی از نیترات و برای عملکرد ریه ها مفید است. نیترات باعث آرام شدن عروق، کاهش فشار خون و افزایش برداشت اکسیژن از خون می شوند. همچنین برگ چغندر نیز غنی از منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و کاروتنویید است که همگی برای عملکرد طبیعی ریه ضروری هست.

سیب برای کرونا

مطالعات نشان می دهد مصرف منظم سیب در هفته احتمال ابتلا به بیماری های ریوی مانند آسم و سرطان ریه را کاهش می دهد. پژوهشگران این نتایج را به غنی بودن سیب از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها نسبت می دهند.

زردچوبه برای کرونا

زردچوبه با داشتن ماده موثره «کورکومین» به خاصیت ضدالتهابی و خاصیت آنتی اکسیدانی خود معروف است. مطالعات نشان می دهد مصرف زردچوبه عملکرد ریه ها را هم در افراد سالم و هم در افراد سیگاری بهبود می بخشد.

عدس برای کرونا

عدس منبع غنی آهن، منیزیم، مس و پتاسیم است. مصرف عدس در یک رژیم غذایی سالم و متعادل، خطر ابتلا به سرطان ریه و COPD را کاهش می دهد.

استفاده از برنامه غذایی متنوع و سالم می‌تواند سیستم ایمنی بدن ما را بهتر کرده و در بهبود سلامتی‌مان نقش مؤثری ایفا کند.

سعی کنید در برنامه غذایی خود از مواد مغذی استفاده کنید که دارای اسید چرب امگا ۳، آهن، منیزیم، روی، ویتامین سی، سلنیوم، هستند.
متخصصین تغذیه برای رفع کمبود ویتامین B6,B۱۲,A,D و مواد موردنیاز بدن، مکمل‌های مختلفی را تجویز می‌کنند اما بسیاری از این مواد را می‌توان در منابع غذایی مختلف پیدا کرد. در ادامه منابع غذایی ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن را شرح می‌دهیم:

  • منابع غذایی روی شامل موز، تخم‌مرغ، محصولات لبنی، مرغ، شیر و گوشت بدون چربی است.
  • از منابع غذایی منیزیم می‌توان به سبزی‌های دارای برگ سبز و غلات سبوس‌دار اشاره کرد.
  • ویتامین E را می‌توان در جوانه‌ها، بادام‌زمینی و روغن‌ها یافت.
  • منابع غذایی ویتامین A شامل جگر،‌ ماهی، تخم‌مرغ،‌ هویج، فلفل، اسفناج و کدو حلوایی می‌شود.

به خاطر داشته باشیم هیچ ماده غذایی به تنهایی توان معجزه و تغییر گسترده در وضعیت بدنی را ندارد، بلکه باید در قالب یک مجموعه کامل از رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی منظم، دوری از عوامل محرک و آسیب زا مانند انواع دخانیات و سبک زندگی سالم انجام شوند تا سلامت بدن را تضمین کنند.

در فروشگاه آنلاین قهوه پیک انواع  قهوه با کافئین بالا و قهوه های ارگانیک با طعم های مختلف(میوه ای، آجیلی، شکلاتی و …) موجود می باشد. می توانید لیست محصولات را در لینک زیر ملاحظه بفرمایید.

خرید قهوه از فروشگاه آنلاین قهوه پیک

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/236544

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *