آیین شام پایلاماق یا شمعگردانی، یکی از رسوم مذهبی کهن مردم اردبیل در روز تاسوعای حسینی است که با قدمتی بیش از هزار سال، نشاندهنده ارادت قلبی آنان به حضرت ابوالفضلالعباس (ع) و فرهنگ عاشورا میباشد.
به گزارش دیدشهر، یکی از آیینهای اصیل و کهن استان اردبیل که در روز نهم محرمالحرام (تاسوعای حسینی) برگزار میشود، آیین معنوی و پرشور «شام پایلاماق» یا شمعگردانی است. این مراسم که در گویش محلی «شمع پایلاما» نامیده میشود، ریشهای هزار ساله در فرهنگ مذهبی و اجتماعی مردم این خطه دارد و نمادی از وفاداری به حضرت ابوالفضلالعباس (ع) و یاران باوفای امام حسین (ع) است.
شمعگردانی؛ آیینی نذری با رمز و رازهای عمیق
در این آیین پرشکوه، اهالی اردبیل با نیت خالصانه و عشق حسینی، در ۴۱ مسجد مختلف سطح شهر، شمع نذری روشن میکنند. فلسفه عدد ۴۱، برگرفته از باورهاییست که به تعداد منزلگاههای طیشده توسط امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا اشاره دارد. شرکتکنندگان در این مراسم، با نیت حاجتروایی و برآوردهشدن آرزوهای خود، ۴۱ شمع نذری را که از پیش آماده کردهاند، در مساجد مختلف روشن میسازند.
آداب و مراحل آیین شمعگردانی در اردبیل
این مراسم در قالب گروهی یا انفرادی برگزار میشود. در شکل گروهی، یک فرد آشنا به مسیر ۴۱ مسجد به عنوان سرگروه انتخاب میشود که با ذکر صلوات و رجزخوانی، دیگر افراد را همراهی میکند. مردم با در دست داشتن شمعهایی که در حیبه یا کیسه مخصوص قرار دارد، از مسجد محل خود به سمت مساجد دیگر حرکت میکنند.
پس از ورود به هر مسجد، شرکتکنندگان با بوسیدن تشت آب که در بسیاری از مساجد به عنوان نماد تبرک قرار دارد، مقداری از آب آن را در شیشهای کوچک میریزند تا به عنوان آب شفابخش نگهداری کنند. سپس شمعها را با اشک و ذکر مصیبت در سوگ علمدار کربلا، روشن میکنند.
شمع گردانی، نماد وفاداری به حضرت عباس (ع)
به گفتهی پژوهشگران، آیین شام پایلاماق نه تنها یک سنت مذهبی، بلکه تجلی احساسی عمیق از وفاداری و عشق به حضرت ابوالفضل (ع) است. عزاداران با چشم اشکبار و دلهای شکسته، این شمعها را روشن میکنند تا عشق خود به شهیدان کربلا را در پرتو این شعلهها به تصویر بکشند.
بیوک جامعی، پژوهشگر تاریخ اردبیل، در اینباره میگوید:
«شمعگردانی، آیینی است که نشاندهندهی ریشههای عمیق ایمان مردم اردبیل به فرهنگ عاشورا و ارادت خاصشان به حضرت عباس (ع) است. این آیین حتی در متون تاریخی نیز بهعنوان بخشی از میراث فرهنگی و مذهبی اردبیل ذکر شده است.»
نقش زنان در آیین شمعگردانی
حضور زنان در این آیین باشکوه نیز بسیار پررنگ و چشمگیر است. بسیاری از بانوان با حضور در مساجد و بهویژه در سقاخانه اردبیل، شمع روشن کرده، حاجات خود را با نذر و نیاز به حضرت عباس (ع) عرضه میدارند. برخی از آنها با گرهزدن پارچههای سبزرنگ به نردهها و ضریحها، درخواست شفای بیماران، گشایش امور یا حل مشکلات را مطرح میکنند.
جلوهای از فرهنگ شیعی با قدمتی چند صد ساله
آیین شمعگردانی، از دوران صفویه تاکنون، به عنوان بخشی جداییناپذیر از فرهنگ عزاداری اردبیل به شمار میرود. در گذشته، این آیین با پای پیاده و از صبح روز تاسوعا تا غروب انجام میشد، اما امروزه با استفاده از وسایل نقلیه یا طی مسیرهای کوتاهتر، با همان شور و حرارت قلبی اجرا میشود.
نتیجهگیری: آیینی ماندگار در دل تاریخ
آیین «شام پایلاماق» بیش از آنکه یک رسم باشد، جلوهای از وفاداری و عشق خالصانه مردم اردبیل به فرهنگ عاشورایی است. روشنکردن شمعهایی که هرکدام حامل نذری، آرزویی یا نیایشیست، نماد زنده نگهداشتن شعلههای ایمان و ایثار در دل تاریخ است.
این آیین سنتی کهن، نهتنها در اردبیل بلکه در بسیاری از مناطق آذریزبان ایران نیز اجرا میشود و با گذر زمان، همچنان با شکوه و اصالت در حال برگزاری است؛ چرا که عشق به حضرت عباس (ع)، مرز و زمان نمیشناسد.
فرهنگ عاشورایی یعنی با عقل . با علم با اخلاق و وظیفه برای حفظ خانه و حق خود نه قربانی کردن خود برای عمر پرست ها و اعرابی که امام حسین ع را کشتند — این یک استنباط کلی از حمله تروریستی غافلگیرانه ترامپ به ایران است »»» در حمله غافلگیرانه آمریکا و اسراییل به ایران، این یک عملیات ترکیبی بود که در اولین حرکت عملیات که ترور فرماندهان و دانشمندان همزمان با فعال کردن تیم های ترور که افغانی و پژاک و اوباش ها بودند و قبلاً موساد در خارج آموزش داده بود با پهپاد ها یی که وارد ایران از مرز های باز انجام داده بود و وقتی حمله پهپاد ها همزمان با جنگ الکتریکی باعث شد تمام پدافند هوایی ایران دفاع اشتباهی انجام دهد و همزمان ادرس و محل تمام پایگاه ها ی پدافندی توسط هواپیماهای جاسوسی آمریکا که در مرز های ایران پرواز می کردند شناسایی شده توسط اف ۳۵ بمباران شوند و آسمان ایران باز و بی دفاع بشود و موج بعدی حملات پهپادی و بمب افکن ها از مرز عراق کردستان آذربایجان و خلیج فارس وارد آسمان ایران شده و تمام هدف های نظامی و محل سکونت خانواده های نظامیان و دانشمندان را بمباران بکنند و رادارهای ایران که بمب باران شده بودند دیگر مردم از زمان تجاوز و حمله بمب افکن های آمریکا و اسراییل بی اطلاع بودند و جان خود را از دست می دادند. ولی زمانی که ایران موشک ها را به اسراییل پرتاب می کرد تمام رادار های پدافندی آمریکا در خاک کردستان عراق سوریه اردن عربستان امارات که بیش از ۵۰ پایگاه نظامی دارند، موشک های ایرانی را تعقیب می کردند و در بالای اسراییل ۳ سیستم مجزای ضد حمله هوایی فعال می شدند که هر عملیات دفاعی بیش از ۵۰۰ برابر قیمت موشک های ایران قیمت داشت که بعد از ۱۲ روز انبار راکت ها خالی شد و الان آمریکا دوباره انبار اسلحه زرادخانه اسراییل را دارد پر می کند بحث اصلی اینجا کشور و ملت های نجس عرب عراق کردستان اردن سوریه عربستان امارات نوکر مستعمره هست که پرچم این کشور ها فقط جلوی ایران جبهه می گیرند و ملی گرایی می کنند و هیچ هویت و استقلال ندارند و همه اتحادیه عرب ذلیل و نوکر و خودفروش به اسراییل و آمریکا هستند و دنیای اسلام چه معنایی دارد حتی قبل حمله آمریکا به ایران فرمانده ارتش پاکستان در کاخ سفید با میمون مو قرمزی دیدار محرمانه انجام داد و طالبان وهابی هم جاهل و فرصت طلب بیش نیست الان دنبال فرصت است با آمریکا علیه ایران برنامه بریزد و میمون داعشی سوریه هم بعد از دیدار با فرماندهان اسراییل عربده کشی کرده و گفته که اسراییل و سوریه یک دشمن مشترک به اسم ایران دارند. حال واقعیات جاری فعلی در غرب آسیا یا خاورمیانه ساخته انگلیس، را بصورت تصویر کلی و عاقلانه باید درک بکنید و ایران در وسط این جاهلان نوکر ضد ایرانی و خود فروش نجس هیچ آینده ای با همسایه هایش ندارد فقط همسایه های شمالی نسبتا متجاوز نیستند . حال تنها راه بقا و حفظ ایران داشتن بمب اتم و ارتش ۲ میلیونی پیشرفته تا بتواند مرز ها و آسمانش و خلیج فارس اشغال شده را در کنترل خود نگه دارد الان ۵ میلیون افغانی در ایران هستند ۲ میلیون هم غیر قانونی وارد شده بودند حال با زاد و ولد سریع اینها بعد از ده سال تا ۶ میلیون افغانی به آنها اضافه شده به معنی ۲۰ درصد جمعیت ایران می تواند افغانی بشود در صورت برای رفع ایراد های فرهنگی اقتصادی و پیری جمعیت ایران هیچ کاری در ۴۵ سال گذشته نشده است آزاد کردن فلسطین هیچ ربطی و وظیفه دینی و غیر دینی به ایران و ایرانی ندارد تشکیل اسراییل نتیجه نژاد پرستی و جهالت و عمر پرستی اعراب بوده که امپریالیسم غرب از این فرصت استفاده کرده و اسراییل درست کرده است و حضور ۵۰ پایگاه آمریکا در غرب آسیا برای حفظ رهبران نجس عرب و چاه های نفت است حال ما در ایران ۴۵ سال است شعار وحدت مسلمین می دهیم. و هیچ مسلمانی برای کمک به ایران نیامد و همه اعراب و پاکستان و طالبان همراه و تامین کننده انرژی و امکانات برای آمریکا و اسراییل بودند. امید که ایران از خواب و ساده لوحی و توهم بیدار شود اول ملت و دولت و اقتصاد و ارتش خود را قوی بکند و دیگر مسولیت ملت افغانستان و فلسطین را ندارد الان افغان ها یی که به افغانستان برمی گردند در فضای مجازی نگاه کنید ببینید چه حرف های ضد ایرانی می زنند و ایران را شکنجه گاه معرفی می کنند و ملت فلسطین وقتی اسم ایران می آید حالشان به هم می خورد و ملت ایران در چه توهم های هستند در ایران برای حفظ موجودیت یک دولت و رهبر قوی و علمی و با عقل احتیاج هست تا بتواند برای انقلاب اقتصادی و تکنولوژی و نظامی برنامه ریزی و مدیریت بکن و منابع انسانی و منابع طبیعی ایران درست برنامه ریزی و عملی شود تا اقتصاد و ارتش و جامعه قوی و علمی درست بشود و با شعار چیزی عوض نمی شود کنترل تفاوت ها و عقیده ها که به اختلاف و فتنه منجر نشود و دزدی و تظاهر و بی قانونی و بی نظمی و بی مسو لیتی باید خاتمه پیدا کند و گردنه یک کشور و ملت و نظام و ارتش ضعیف خواهید شد که اطرافتان کشور های مستعمره و نوکر و ضد ایران هستند و یا غفلت و سهل انگاری کوچک نظام و ارتش می تواند از هم بپاشد و تصرف و تجزیه و نابود شویم. ضعف ها و غفلت ها و تعصب های بی معنی را تعطیل نکنید تکرار ضربه خوردن و عقب ماندگی و بی دفاعی کشور و آوارگی ملت در راه است انقلاب اساسی بر اساس علم و عقل و همکاری و آگاهی لازمه جمع کردن کشور و ملت و امنیت کشور است، دیگر زمان تکرار خطاها و غفلت های گذشته نیست. همه مردم ایران در خطر هستند و این همه ضعف اخلاقی و اجتماعی داریم و دولت و حکومت ضعیف. تمام دختر پسر ها ازدواج نمی کنند و همه در اقتصاد و گیجی بسر می برند و هیچ راه حل ارایه نمی شود و همه حرف خالی میزنند تغییر از خود شروع می شود و دوم اگر برای کشور خود کاری و همکاری نکنی کشور پیشرفت نمی کند تا بتواند برای تو امنیت رفاه و امکانات بدهد . پس فکر و عمل و فهم ملت وضع یک کشور را تعیین می کند که رهبر هم باید با مردم مشورت و همکاری بکند و همه مسو لیت نگیرند همین عقب ماندگی و آواره شدن هست که در خارج هم زندگی راحت نخواهد بود . اندیشکده های علمی ایران خیلی عقب مانده اند احتیاج به کار علمی و تحقیق و آموزش دادن به دولت و مردم هستند که شامل اندیشکده برای مسایل تربیتی تحصیلی اجتماعی نظامی امنیتی و سیاسی می شود
در تاسوعا در تمام روز شام پایلاماخ . حلوا و شربت های خوش مزه ای احسان می کردند که خیلی خوشمزه بود البته بیشتر نذری بود و پا برهنه مردم حین شام پایلاماخ راه می رفتند در گروه های ۵ تا ده نفری می رفتند ادخیل یا ابوالفضل می گفتند یاد روز های قدیم که روز تاسوعا عشق عجیبی داشت و قمه زنان محله ها شب روز تاسوعا در مسجد جمع می شدند و برای مراسم قمه زنی و رجز ها ی عاشورا که فردا بود خودرا آماده می کردند .
داکترین با مدرسه طرز فکر و منطق احزاب سیاسی و رهبران سیاسی و اهداف ملت ها و عقا ید و ارز شهای اخلاقی عقیدتی فرهنگی و سیاسی ملت ها ریشه در فهمیدن درست تاریخ و فلسفه سیاسی آنها دارد که سواد سیاسی و فرهنگی ملت ها حرکت و طرز فکر و تصمیمات مردم عوام آن کشور می شود در ایران ۹۳ در صد مسلمان شیعه و ۱۲ قوم و زبان و فرهنگ محلی مختلف وجود دارد که تاریخ و سنت ها و مهمترین فلسفه فکری شیعه و سیاست های مشترک برای حفظ ایران و موجودیت و امنیت ایران، این قوم های ایرانی را با هم متحد می کند.
فلسفه سیاست
مطالعه مسائلی همچون سیاست، دموکراسی، حقوق بشر، آزادی، عدالت، مالکیت، حقوق، قانون و شیوهٔ اجرایی کردن آن توسط قوای حاکم از منظر فلسفی است، در این مطالعه به پرسشهایی نظیر این که این مسائل چه هستند؟ چرا به آنها نیاز داریم؟ چه چیزی به یک دولت مشروعیت میبخشد؟ چه حقوق و آزادیهایی باید پاس داشته شوند و چرا؟ عدالت چیست؟
چه شکلی باید برای حکومت اتخاذ شود و چرا؟ قانون چیست؟ و شهروندان چه وظایفی را در یک دولت مشروع برعهده دارند؟ (اگر به کل وظیفهای داشته باشند)
و در چه زمانی به گونهای مشروع میتوانند دولت را به زیر بکشند؟
به معنایی عامتر فلسفهٔ سیاست اشاره به یک دیدگاه کلی یا یک اخلاقیات مشخص دارد. همچنین میتوان از آن با عنوان یک عقیده یا رفتار سیاسی نیز یاد کرد که البته در عمل سیاست لزوماً از فلسفهٔ خویش پیروی نمیکند. در تقسیمبندیهای آکادمیک، فلسفهٔ سیاسی بخشی از اندیشه سیاسی است
ـــــ
در فلسفه سیاسی دو منطق و سیاست فکری وجود دارد عقیده گرایی و واقعیت گرایی. حال هر دو این طرز فکر برای رهبران سیاسی و تصمیمات شأن چالش بزرگی هست و مردم کشور هم باید این دو طرز فکر را خوب بدانند و مسأله پیچیدگی خاصی به خاطر اوضاع سیاسی و قدرت و اولویت ها و زمان بندی و تصمیم ها و ریسک ها هست
معمولا تصمیمات و منطق فکری رهبران بر اساس هر دو طرز فکر سیاسی هست
ــــ
واقعگرایی یکی از نظریههای روابط بینالملل است که سیاستهای جهانی را بر اساس رقابت دولتها بر سر منافع ملی خود تعریف میکند. واقعگرایی، مهمترین و پایدارترین نظریهٔ روابط بینالملل محسوب میشود. معمولاً جاذبهٔ این نظریه به دلیل نزدیکی آن با عملکرد سیاستمداران و همچنین فهم متعارف از سیاست بینالملل، دانسته میشود. همچنین با وجود اصول و وجوه مشترک در میان نظریهپردازان واقعگرایی، این مکتب یک کلیت کاملاً یکپارچه نیست
واقع گرایی ریشه در تاریخ بشری دارد،
اما پیدایش رسمی آن به دوره پس از جنگ جهانی دوم بازمیگردد. پیش از جنگ جهانی دوم، اندیشه گرایی واقع گرایی از سوی ادوارد کار ارائه شد و مورگانتا آن را به صورت الگویی علمی عرضه کرد. واقع گرایی ضمن قبول تکثر ماهیت انسانی، خواهان ایجاد حوزهای مستقل برای سیاست است. در نگرش واقع گرایی قدرت زیر بنایی سیاست و شکل دهنده روابط بینالملل محسوب میشود
____
در نظریه ایدئالیسم یا لیبرالیسم ارتباطات بینالملل به عنوان وسیلهای برای کنار هم قراردادن ملتها و به عنوان قدرتی که به سازمانهای بینالمللی در انجام خدمات خود به جامعهٔ جهانی کمک میکند، نگریسته میشود. از این دیدگاه، ارتباطات با ایدهآلترین شکل آن به عنوان زمینهساز درک متقابل میان ملتها و صلح مورد توجه قرار میگیرد
ــــ
آرمانگرایی کلاسیک
ایدئالیسم کلاسیک یا آرمانگرایی آمریکایی پس از جنگ جهانی اول بر پایه سه گزاره عمده شکل گرفت:
ماهیت بشری صرفاً بر پایه انگیزه خودخواهی و برتری مادی نیست
اهداف بشری حالت جهانی دارد
از طریق مناطق و استدلال میتوان بر وضعیت حاکم بر روابط بینالملل غلبه کرد
از نظر آرمانگرایی جنگ و بی نظمی بینالمللی نتیجه شکستن ارتباطات عقلایی است. آنچه باعث بروز جنگ میشود حکومتها هستند و نه سیستم، بنابراین با دموکراتیزه کردن حکومتها میتوان از بروز جنگ جلوگیری کرد. دیپلماسی سنتی از نظر این مکتب دچار چند مشکل بود. این فرایند غیردموکراتیک و محرمانه بود و توازن قوا که در قالب کنسرت اروپا عامل جلوگیری از بی نظمی بینالمللی بود خود باعث بروز و آغاز جنگ جهانی اول شده بود. ایدئالیسم خواهان جلوگیری از بروز مجدد شرایطی بود که منجر به شکلگیری رفتارهای تعرضی میشدند. در مقابل واقع گرایان خواهان محدود کردن پدیده جنگ بودند. از جمله تلاشهای آرمانگرایان باید به تعمیم داده رژیمهای لیبرال دموکرات به تمام کشورها، اصل تعیین سرنوشت و سیستم امنیت دسته جمعی بود که در آن جامعه بین الملل استفاده غیر مشروع از خشونت را ممنوع میکرد
ـــــــــ