http://didshahr.ir/268057

08:23 :: 1403/05/22

سه نوع سکه طلا یعنی: سکه بهار آزادی، سکه تمام و سکه پارسیان از انواع رایج و پرطرفدار سکه طلا در ایران هستند.

سه نوع سکه طلا یعنی: سکه بهار آزادی، سکه تمام و سکه پارسیان از انواع رایج و پرطرفدار سکه طلا در ایران هستند. رایج ترین روش سرمایه گذاری در بازار طلای ایران خرید اشیاء فیزیکی است. طلای فیزیکی را می توان به اشکال مختلف مانند سکه طلا، شمش طلا، جواهرات و غیره خریداری کرد.

سکه طلا چیست

در ادامه با انواع سکه طلا در ایران و ویژگی آنها آشنا می شویم:

سکه طلا چیست؟

سکه طلا مانند سکه کامل یک قطعه فلزی گرد و مسطح با وزن، ماده، عیار و شکل مشخص است. هر یک از انواع سکه ها دارای شکل های متفاوت و علامت های رسمی در دو طرف برای تشخیص آنها هستند.

سکه طلا در گذشته توسط بسیاری از کشورها حمایت مالی می شد و هنوز هم در برخی کشورها وجود دارد (برخی دیگر حمایت های مالی دیگری دارند) بنابراین ضرب آن باید کاملا قانونی انجام شود. عیار طلای سکه طلای ایران “طرح قدیم و جدید” ۹۰۰ (از ۱۰۰۰) می باشد.

 

عیار طلا به چه معناست؟

عیار اندازه گیری یا واحدی است که خلوص طلا را تعیین می کند. مثلاً برای تعیین میزان خلوص سکه بهار آزادی باید به دنبال عیار آن باشیم. در واقع به نسبت طلای به کار رفته در هر قطعه طلا به وزن کل طلا، عیار می گویند.

عیار طلای خالص را برابر با ۱۰۰۰ می دانند، یعنی در هر کیلوگرم طلا ۱۰۰۰ گرم طلای خالص وجود دارد. طلای ۲۴ عیار یعنی طلای کاملا خالص و یا چون طلای این عیار هرگز در دسترس نیست، شمش های طلا به قیمت ۹۹۹.۹ عیار معامله می شود.

وقتی می گوییم سکه دارای عیار ۹۰۰ است، منظور این است که از آلیاژ استفاده شده در هر کیلوگرم سکه، ۹۰۰ گرم آن طلای خالص و ۱۰۰ گرم باقی مانده از آلیاژهای دیگر است. در واقع این سکه های طلا ۲۲ عیار هستند.

نقرا

وزن سکه بهار آزادی

بسته به وسعت بازار، انواع مختلفی از سکه وجود دارد. انواع سکه های طلا در اوزان مختلف، از سکه تمام بهار آزادی گرفته تا سکه های یک یا دو گرمی پارسیان وجود دارند.سکه طلای طرح امامی جدید ۸ گرم وزن و ۱۳۳ سوت دارد. تفاوتی در وزن و عیار بین سکه های طرح قدیم و جدید وجود ندارد.

تاریخچه سکه طلا در ایران

سکه های طلا اولین بار در دوره هخامنشیان و سلطنت داریوش اول (۴۸۶-۵۲۱ قبل از میلاد) ضرب شد. با ارزش ترین سکه در آن زمان «دریک» نام داشت و ۸ وزن داشت.معلوم شد ۴۱ گرم است

در میان دیگر سکه های دوران هخامنشیان، سکه ای به نام «سیگل» وجود دارد که از نقره ساخته شده و وزن آن ۵.۶۱ گرم است. ارزش این سکه معادل یک گوسفند است و می توان آن را با نرخ ۲۰ سیگل با یک دریک مبادله کرد. به عبارت دیگر، هر دریک ۲۰ سیگل ارزش دارد.

پس از ورود ضرابخانه در سال ۱۲۹۳ و رسمی شدن وزن و ابعاد استاندارد سکه ها، اولین دسته از سکه های طلای ۹۰۰/۱۰۰۰ ضرب شد و به واحد گردش مالی ملی تبدیل شد.

سکه های طلا با وزن و ابعاد امروزی اولین بار در سال ۱۳۱۰ ضرب شد. پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، سکه های بهار آزادی با همان وزن و ابعاد اما با طرحی متفاوت جایگزین سکه های قبلی شد و به همین نام باقی مانده است.

نقرا

noghra.com

سرمایه گذاری و خرید سکه

سرمایه‌گذاری در سکه، مانند سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر، مستلزم ریسک است و به دانش و مهارت نیاز دارد.

خرید فیزیکی طلا را می توان به روش های مختلفی انجام داد. امروزه مردم برای خرید طلای فیزیکی مشکلی ندارند و در صورت داشتن سرمایه کافی می توانند به راحتی این کار را انجام دهند. طلا را می توان به صورت شمش طلا، سکه طلا، طلای آب شده یا جواهرات خریداری کرد.

اما محبوب ترین گزینه در مورد فوق سکه های طلا است. تاکنون با ماهیت سکه های طلا و تاریخچه آنها آشنا شده ایم. با این حال، چه چیزی سکه های طلا را به محبوب ترین انتخاب نسبت به سایر انواع طلا تبدیل می کند؟

در اینجا مهمترین دلایل محبوبیت سکه طلا مانند سکه تمام در بین افراد جامعه آورده شده است:

• شمش نقره و طلای آبشده همه خریداران خود را دارند، اما به خوبی سکه های طلا نمی فروشند.

• بسیار سودآور است و به عنوان ذخیره ارزش پولی در برابر تورم عمل می کند.

• برای سکه طلا همیشه خریدار وجود دارد و در هر زمانی که بخواهید می توانید به راحتی سکه های طلای خود را بفروشید.

• هزینه های مربوط به ساخت طلا، مانند دستمزد نیروی کار و مالیات بر ارزش افزوده، در سکه ها لحاظ نمی شود.

انواع سکه بهار آزادی طلا در بازار ایران

از سال ۱۳۵۸ به بعد سکه های بهار آزادی جایگزین سکه های قدیمی مانند ربع طرح قدیمی شد.البته وزن و اندازه و عیار این سکه دقیقاً مشابه سکه های باستانی است.سکه های بهار آزادی را می توان از نظر طرح و برش طبقه بندی کرد

سکه های بهار آزادی از نظر قطع به سه نوع تقسیم می شوند:

• سکه تمام بهار آزادی

• نیم سکه بهار آزادی

• ربع سکه بهار آزادی

• سکه یک گرمی

عیار تمامی این سکه‌ها ۲۲ از ۲۴ یا ۹۰۰ از ۱۰۰۰ است. این بدان معناست که ۹۰۰ گرم طلای استفاده شده برای ساخت این سکه ها،طلای خالص است. در واقع سه نوع سکه بهار آزادی فقط از نظر اندازه و وزن با هم تفاوت دارند.

سکه های طرح جدید و سکه های طرح قدیم

سکه های بهار آزادی از نظر طرح به دو نوع سکه قدیم و سکه جدید (سکه های امروزی امامی) تقسیم می شوند. پس از انقلاب اسلامی در ایران، سکه بهار آزادی به دو صورت ضرب و منتشر شد. سکه بهار آزادی طرح قدیم ضرب شده از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶، روی سکه طرح قدیم مزین به نام حضرت علی (علیه السلام ۳ بار تکرار شده است) و در طرف دیگر بارگاه امام رضا (ع) مزین شده است.

سکه جدید یا سکه طرح امامی در گردش از سال ۱۳۸۵ تنها تفاوت این سکه با سکه های طرح قدیمی تر، طرح و قیمت آن است. تصویر یک روی این سکه امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و تصویر روی دیگر این سکه بارگاه امام رضا (ع) است. علاوه بر این، سکه های طرح جدید بیشتر از سکه های طرح قدیمی قیمت دارند.

در چند سال گذشته سکه های طرح جدید و قدیم برای فروش در بازار وجود داشت، اما در حال حاضر به گفته مسئول اتحادیه طلافروشان، به دلیل عدم تقاضای کافی، سکه های طرح قدیم از صرافی ها حذف شده اند سکه طرح جدید، سکه طرح قدیم و رابطه آن با اختلاف قیمت بسیار زیاد سکه امامی، این نوع سکه در واقع از چرخه بازار خارج شده است. قیمت سایر انواع سکه مانند: نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی بر اساس قیمت سکه جدید آزادی می باشد.

انواع سکه طلا

انواع سکه گرمی پارسیان

در میان سکه های بهار آزادی، سکه یک گرمی از سال ۱۳۹۲ ضرب شده و به همین دلیل کمتر در بین مردم شناخته شده است. دلیل اینکه چنین سکه هایی در چرخه مالی ملی ظاهر می شوند این است که با افزایش قیمت سکه و کاهش قدرت خرید مردم، مردم شروع به خرید سکه های پارسیان برای هدیه و غیره می کنند. به همین منظور بانک مرکزی تصمیم گرفت برای رفع نیاز مردم سکه جدیدی با عیار بالاتر از پارسیان (سکه یک گرمی عیار ۲۲ و سکه پارسیان عیار ۱۸) ضرب کند. اگر بخواهید سکه های یک گرمی را با قیمت و عیار مناسب تر ضرب کنید، بر اساس استانداردهای ضرب از پارسیان فراتر می روند.

سکه پارسیان در واقع یک نوع طلا است، اما به دلیل شباهت زیاد به سکه، یک نوع سکه نامیده می شود.محبوبیت و استفاده از این نوع سکه ها بیشتر برای هدیه دادن در مهمانی ها و مجالس است.

سکه های پارسیان از دو جهت با سکه های بهار آزادی تفاوت دارند:

• وزن

• عیار

بر خلاف سکه های کامل، نیم و ربع سکه، سکه های پارسیان وزن ثابتی ندارند، هر سکه وزن متفاوتی دارد و در صورت تغییر وزن در توضیحات وزن درج می شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، یکی دیگر از تفاوت های سکه های پارسیان و عیار آزادی اندازه عیار آنها است. سکه پارسیان دارای عیار ۷۵۰ یا ۱۸ و سکه بهار آزادی دارای عیار ۹۰۰ یا ۲۲ است. در قسمت توضیحات معمولا سایز سکه پارسیان درج می شود که باید ۱۸ یا ۷۵۰ باشد. (خلوص ۷۵۰ گرم در کیلوگرم).

برای تعیین قیمت این سکه باید، وزن سکه پارسیان خود را در قیمت هر گرم آن ضرب کنید.

مثال: در زمان نوشتن این مقاله، ارزش سکه پارسیان دویست سوت به ازای هر گرم طلای ۱۸ عیار به شرح زیر محاسبه می شود:

تومان ۹۸,۷۱۱ = ۰.۲۰۰ * ۴۹۳,۵۵۹

اگر قصد خرید سکه های پارسیان را دارید، باید موارد زیر را به قیمت دریافتی خود اضافه کنید.

• هزینه ساخت و بسته بندی به دلیل وزن کمتر سکه پارسیان نباید از ۴۰۰۰ تومان بیشتر باشد.

• سود کسب شده طلافروش معادل ۷ درصد قیمت به دست آمده است و طبق روش ارزش افزوده مالیلت می تواند در هنگام صدور فاکتور ۹ درصد از شما دریافت کند.

نقرا

noghra.com

مطالب دیگر
  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/268057

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *