http://didshahr.ir/264465

01:54 :: 1402/08/13

سردی پا دلایل مختلفی دارد که استرس، گردش ضعیف خون، کم خونی، دیابت و… از جمله عوامل آن می باشد.

سردی پا ، دلایل و درمان آن
سردی پا یکی از واکنش‌های طبیعی بدن به سرمای هواست. هنگامی که بدن وارد یک محیط سرد می‌شود، عروق خونی در اندام‌ها از جمله دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این امر باعث کاهش جریان خون در این نواحی می‌شود تا میزان گرمای خارج‌شده از بدن را کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: مطلبی که همه دانشجوهای دختر و پسر باید بدانند


با این حال، سرد بودن پا می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد، از جمله:

۱- دیابت| افراد مبتلا به دیابت ممکن است در معرض خطر ابتلا به مشکلات گردش خون مانند سردی پاها یا دست‌ها باشند. بالا بودن قند خون برای مدت طولانی می‌تواند به باریک شدن عروق و کاهش خون‌رسانی به بافت‌ها منجر شود که این ممکن است علت سرد شدن پا باشد.

۲- اختلالات عصبی| علاوه بر نوروپاتی دیابتی، سایر اختلالات عصبی هم ممکن است در سرد شدن پاها نقش داشته باشند. آسیب عصبی می‌تواند بر اثر ضربه یا جراحت مانند سرمازدگی شدید یا به‌دلیل یک بیماری زمینه‌ای از جمله بیماری کبدی، بیماری کلیوی یا عفونت رخ دهد. معمولا اختلالات عصبی با علایم دیگری مثل بی‌حسی و گزگز همراه هستند.

۳- کم‌کاری تیروئید| کم‌کاری تیروئید یک بیماری شایع است که در مبتلایان به آن تولید هورمون تیروئید کاهش می‌یابد. کاهش هورمون تیروئید روی متابولیسم که در تنظیم گردش خون، ضربان قلب و دمای بدن نقش دارد، تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید اغلب نسبت به سرما حساس هستند. همچنین ممکن است علایم دیگری مانند خستگی، یبوست، افزایش وزن و مشکلات حافظه را تجربه کنند.

۴- استرس یا اضطراب شدید| گاهی اوقات استرس یا اضطراب می‌تواند علت سرد شدن پا باشد. پمپاژ آدرنالین به داخل جریان خون یکی از پاسخ‌های طبیعی بدن به استرس است. آدرنالین باعث انقباض عروق خونی در اندام‌ها می‌شود و جریان خون را در پاها کاهش می‌دهد. هدف از این کار ذخیره‌ کردن انرژی است تا بدن بتواند برای هر گونه آسیب که ممکن است بر اثر شرایط پراسترس رخ دهد آماده باشد.

۵- کم‌خونی| کم‌خونی متوسط تا شدید یکی از دلایل سردی پا‌ست. در کم‌خونی، تعداد گلبول‌های قرمز خون یا سطح هموگلوبین (پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز که اکسیژن را حمل می‌کند) پایین است. شواهد نشان می‌دهد که کم‌خونی می‌تواند باعث خستگی مفرط، مشکلات تنفسی، سردرد، سرگیجه و سردی پاها و دست‌ها شود.

۶-  گردش خون ضعیف| مشکلات گردش خون یکی از شایع‌ترین دلایل سرد شدن پا هستند. افراد مبتلا به گردش خون ضعیف اغلب برای رساندن خون کافی و گرم به اندام‌های خود دچار مشکل می‌شوند و احتمالا از سردی دست و پا شکایت دارند. بی‌حسی، گزگز و درد از سایر علایم گردش خون ضعیف هستند.

۷- بیماری رینود| پدیده‌ رینود یا بیماری رینود (Raynaud’s disease) مشکلی است که در پاسخ به محرک‌هایی مانند سرما یا استرس باعث تغییر رنگ اندام‌ها می‌شود. در پاها، علایم این بیماری شامل موارد زیر است: تغییر رنگ انگشت‌های پا به سفید، آبی یا قرمز، درد و احساس سوزن سوزن شدن، بی‌حسی، احساس سرما، این علایم معمولا به‌طور مکرر ظاهر می‌شوند و از بین می‌روند. گاهی اوقات پدیده رینود نشانه‌ بیماری دیگری مانند روماتیسم است.

کدام درمان‌های خانگی برای رفع سردی پا موثر هستند؟

۱- پوشیدن جوراب و دمپایی| استفاده از جوراب‌های گرم یا دمپایی روفرشی برای افرادی که از سردی پا رنج می‌برند مهم است، به‌خصوص اگر کف خانه به اندازه‌ کافی گرم نباشد.

۲- شستن پاها| یکی از سریع‌ترین راه‌ حل‌ها این است که پاهای خود را در آب گرم قرار دهید. وان یا لگن را با آب گرم پر کنید و پاهایتان را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل آن بگذارید. افراد مبتلا به آسیب عصبی ناشی از دیابت نباید از آب داغ برای گرم کردن پاهای خود استفاده کنند، چراکه ممکن است قادر به تشخیص دمای آب نباشند و به همین دلیل به‌طور تصادفی دچار سوختگی شوند.

۳- پد حرارتی یا بطری آب گرم| کسانی که به دلیل سرد شدن کف پا برای خوابیدن دچار مشکل می‌شوند، می‌توانند هنگام خواب یک پد حرارتی یا بطری آب گرم را اطراف پاهای خود قرار دهند. پدهای حرارتی همچنین برای تسکین درد عضلانی ناشی از ایستادن طولانی‌مدت گزینه مناسبی هستند.

۴- حرکت کردن| حرکت کردن منظم، برای مثال ایستادن در فواصل زمانی مشخص، ممکن است به درمان سردی پا کمک کند؛ چراکه خون را در پاها به جریان درمی‌آورد و باعث گرم شدن بدن می‌شود. افرادی که به‌دلیل شغل خود سبک زندگی کم‌تحرکی دارند احتمالا از این راهکار سود می‌برند.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/264465

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *