http://didshahr.ir/262730

03:54 :: 1402/05/28

کاپ قاعدگی در مقایسه با محصولات بهداشتی و سنتی زنانه مزایا و فواید بسیاری دارند.

کاپ قاعدگی یک جایگزین عالی برای پد و تامپون است. این محصول قابل استفاده مجدد و سازگار با محیط زیست است. کاپ قاعدگی معمولا از از سیلیکون، لاستیک یا الاستومر درجه یک پزشکی ساخته می شود و برای قرار دادن در واژن برای جمع آوری مایع قاعدگی طراحی شده است.

فنجان قاعدگی مانند یک مهر و موم در دیواره های واژن عمل میکند، اجازه میدهد خون در درون کاپ جمع آوری شود و از نشت آن به بیرون جلوگیری میکند. کاپ‌های قاعدگی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی موجود هستند تا آناتومی‌ها و سطوح مختلف جریان خون را در خود جای دهند. این محصول را می توان تا ۱۲ ساعت قبل از نیاز به تخلیه پوشید. شما با مراقبت های بهداشتی مناسب میتوانید کاپ پریودی را تا سال ها استفاده کنید.

بسیاری از مردم از کاپ پریودی به دلیل مقرون به صرفه بودن، کاهش اثرات زیست محیطی و توانایی طولانی تر بودن زمان استفاده در مقایسه با محصولات یکبار مصرف قاعدگی، استقبال می کنند. این محصول نیز همانند دیگر محصولات پریودی نیازمند این است که شما با نحوه استفاده از کاپ قاعدگی به خوبی آشنا باشید، چرا که رعایت نکات بهداشتی در هنگام استفاده از آن حائز اهمیت است.

فواید استفاده از کاپ قاعدگی

images 1692431301 64e073c5d08c8

کاپ قاعدگی در مقایسه با محصولات بهداشتی و سنتی زنانه مزایا و فواید بسیاری دارند. برخی از فواید آن عبارت اند از:

مقرون به صرفه بودن

شاید در وهله اول هزینه کاپ پریودی بیشتر از یک بسته تامپون و یا پد باشد، با این حال شما با رعایت نکات بهداشتی و میتوانید تا چندین سال از آن استفاده کنید. با این روش، تا دراز مدت در هزینه های شما صرفه جویی میشود.

سازگار با محیط زیست

با استفاده از این محصول، تولید ضایعات در اثر پد و تامپون کاهش می یابد و اثرات زیست محیطی ناشی از محصولات قاعدگی کمتر میشود.

زمان استفاده طولانی‌تر

یکی از چالش های پریودی برای بانواع تعویض مکرر تامپون و پدهای بهداشتی است. شما میتوانید کاپ های قاعدگی را تا ۱۲ ساعت بدون تعویض استفاده کنید.

کاهش بو و رطوبت

در روش استفاده از کاپ قاعدگی به جای جذب، خون در فنجان جمع میشود، به همین دلیل اغلب بوی کمتری نسبت به محصولات سنتی دارد و از این نظر خیال شما راحت است.

خطر کمتر سندرم شوک سمی (TSS)

کاپ های قاعدگی مانند تامپون خطر ابتلا به TSS را ندارند، که می تواند با استفاده طولانی مدت همراه باشد.

تناسب قابل تنظیم

شما میتوانید طبق آناتومی که دارید کاپ قاعدگی خود را خریداری و استفاده کنید. این محصول در شکل و اندازه های گوناگون به فروش میرسد تا شما کاپ متناسب با بدن خود را خریداری کنید.

تحریک کمتر

بعضی از بانوان به بوی عطر و مواد شیمیایی مورد استفاده در محصولات پریودی حساسیت یا آلرژی دارند. کاپ های پریودی فاقد عطر و مواد شیمیایی هستند و شما با خیال راحت میتوانید زا آن استفاده کنید.

حجم کمتر و محتاطانه

همانند پدهای بهداشتی و تامپون ها، کاپ قاعدگی نیز دارای ابعاد کوچکی هستند که میتوانید به راحتی آن را در کیف خود حمل کنید.

بدون الیاف سفید شده

برخلاف برخی از تامپون ها و پدهای سنتی که از الیاف سفید شده ساخته می شوند، کاپ های قاعدگی معمولاً از سیلیکون درجه پزشکی یا سایر مواد ایمن ساخته می شوند.

توانمندسازی و آگاهی از بدن

استفاده از کاپ قاعدگی می تواند به شما کمک کند با بدن و چرخه قاعدگی خود ارتباط بیشتری برقرار کنید و حس توانمندی و درک را تقویت کنید. همچنین این محصول از ایجاد بسیاری از عفونت ها جلوگیری میکند. شما میتوانید برای پاکسازی رحم خود، از خواص بابونه برای رحم استفاده کنید تا درکنار استفاده از کاپ قاعدگی از بروز هرگونه بیماری جلوگیری کنید.

همچنین شما باید به این نکته توجه داشته باشید که تجربیات استفاده هر فرد از این محصول متفاوت است. ممکن است همه افراد تجربه استفاده خوبی از این محصول نداشته باشند و برخی افراد تجربه ناخوشایندی را تجربه کنند. با این حال توصیه میشود که اقدامات بهداشتی مناسب و دستورالعمل های سازنده را برای استفاده ایمن و راحت دنبال کنید.

نحوه استفاده از فنجان قاعدگی

images 1692431301 64e073c5d84c1

استفاده از کاپ قاعدگی ممکن است در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسد، اما با راهنمایی مناسب شهلا نوری اردبیلی، می تواند جایگزینی راحت و دوستدار محیط زیست برای محصولات سنتی قاعدگی شود. در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه استفاده از فنجان قاعدگی آورده شده است:

قبل از اینکه شروع کنی توجه داشته باشید:

اندازه مناسب را انتخاب کنید

کاپ های قاعدگی در اندازه های محتلف به فروش میرسند شما باید کاپی را انتخاب کنید که برای شما متناسب باشد. این محصول باید براساس سن، میزان خون ریزی و حتی اگر زایمان داشته اید براساس تاریخ زایمان شما انتخاب شود. حتما برای داشتن انتخاب درست به توصیه های سازنده توجه داشته باشید.

دست های خود را بشویید

برای حفظ بهداشت در طول فرآیند همیشه با دست های تمیز شروع کنید.

نحوه قرارگیری کاپ قاعدگی

فنجان را تا کنید

برای تا کردن کاپ روش های متختلفی وجود دارد. روش رایج آن عبارتند از (C- fold ) که در این حالت باید کاپ را از وسط تا کنید تا شکل “C” پیدا کنید) و “Punch-down fold” (رینگ را به سمت پایین فشار دهید تا شکل کوچکتری ایجاد شود.

بدن خود را آرام کنید

حال باید بدن خود را ریلکس کنید و در حالت چمباتمه زدن، نشستن روی توالت، یا ایستادن با یک پا بالا باشید. حال باید عضلات لگن خود را شل کنید تا به راحتی کاپ را در جای خود جایگذاری کنید.

کاپ را وارد کنید

کاپ تا شده را با یک دست نگه دارید و با دست دیگر به آرامی لبه های واژن خود را جدا کنید. کاپ را با زاویه کمی به سمت پایه ستون فقرات خود در واژن قرار دهید. می توانید کاپ را در حین ورود بچرخانید.

بگذارید باز شود

هنگامی که کاپ داخل آن است، باید کاملا باز شود تا مهر و موم ایجاد شود. می توانید از انگشت خود برای حس کردن اطراف پایه کاپ قاعدگی استفاده کنید تا مطمئن شوید که به درستی باز شده است. چرا که این باز شدن و مهر و موم شدن کاپ مانع نشت خون به بیرون میشود.

خارج کردن کاپ قاعدگی از بدن

دست های خود را بشویید

قبل از برداشتن، مطمئن شوید که دست های خود تمیز هستند.

در حالت چمباتمه زدن باشید

سعی کنید در حالت چمباتمه زدن قرار بگیرید. این حالت به شل شدن عضلات لگن کمک می کند و برداشتن آن را آسان تر می کند.

از دسته کاپ کمک بگیرید

به آرامی از دسته کاپ بگیرید و کمی آن را فشار دهید و سپس فنجان قاعدگی را به آرامی بیرون بکشید. لازم است که به کاپ کمی زاویه دهید تا از بیرون ریختن خون جلوگیری شود.

کاپ پریودی را خالی کنید

محتویات کاپ را داخل توالت خالی کنید و آن را بشویید و با یک دستمال کاپ خود را خشک کنید.

قرار دادن مجدد

پس از تمیز کردن، با استفاده از مراحل ذکر شده در بالا، کاپ را دوباره وارد کنید.

نگهداری از کاپ پریودی

استریل کردن

در پایان دوره قاعدگی خود، کاپ را با جوشاندن آن در آب به مدت چند دقیقه استریل کنید. دستورالعمل های سازنده را برای استریل کردن دنبال کنیدتا در چرخه بعدی خود از این محصول مجدد استفاده کنید.

به یاد داشته باشید، ممکن است چند چرخه طول بکشد تا با استفاده از فنجان قاعدگی راحت شوید. کمی تمرین می خواهد ناامید نشوید. اگر احساس ناراحتی یا مشکل مداوم دارید، برای راهنمایی با یک متخصص زنان مشورت کنید.

نتیجه گیری

کاپ های قاعدگی روشی مدرن، پایدار و راحت برای مدیریت چرخه قاعدگی شما می باشند. این محصول با پتانسیل کاهش ضایعات، صرفه جوئی در هزینه و ترویج یک تجربه قاعدگی، محبوبیت بیشتری در بین افراد پیدا کرده است. با رعایت نکات استفاده از کاپ قاعدگی میتوانید یک دوره پریودی بی دردسری از لحاظ خون ریزی تجربه کنید.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/262730

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *