http://didshahr.ir/261234

07:51 :: 1402/03/30

فردا برابر با چهارشنبه ۳۱ خرداد ساکنان کره زمین در عرضهای میانی و سرزمین باستانی ایران ، طولانی ترین روز سال را تجربه می نمایند.

غروب خورشید Sunset

در این روز که جغرافیدانان به آن انقلاب تابستانی می گویند آفتاب نسبت به روزهای قبل ، زودتر از شرق طلوع و دیرتر از روزهای گذشته ی سال در آن سوی کرانهء غربی از نظرها پنهان میشود. البته زمان دقیق انقلاب تابستانی در مناطق گوناگون نیم کرهء شمالی و نیز در سالهای مختلف متفاوت است و از ۲۰ تا ۲۲ ڑوئن را شامل میشود.

روند افزایش خیلی تدریجی طول ساعات روز (این رقم هر روز حدود یک دقیقه از زمان طلوع و یک دقیقه نیز از زمان غروب بوده و باتوجه به موقعیت زمانی و مکانی به مقدار خیلی اندک متغیر است) که از ابتدای دی یا اول زمستان آغاز شده است در آخرین روز خرداد به اوج میرسد و طولانی ترین روز سال رقم میخورد.

از یکم تیر یا اول تابستان به تدریج از ساعات روز کاسته و بر زمان شب افزوده خواهد شد و این روند ادامه دارد تا اینکه در آخرین روز آذر که در ایران از تاریخ باستان به یلدا موسوم است درازترین شب و کوتاهترین روز سال را تجربه بکنیم که در اصطلاح جغرافیدانان انقلاب زمستانی نامیده میشود.

آخرین روز تابستان نیز به اعتدال پاییزی و آخرین روز زمستان هم که در ایران برابر با آغاز عید نوروز است به اعتدال بهاری موسوم است و در این ایام ساعات روز و شب برابر می باشد.

نویسنده: مسعود وسیله ایردموسی

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/261234

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *