http://didshahr.ir/259657

01:50 :: 1402/02/07

یک تکنولوژیست اتاق عمل چه کار می‌کند و با چه سختی‌هایی روبه‌روست؟

آشنایی با تکنولوژیست اتاق عمل

نویسنده : اکرم انتصاری 

من کی‌ام؟

محدثه مومن مقدم هستم. ۲۷ساله و دانش‌آموخته کارشناسی اتاق عمل. سال ۹۷ در این رشته از دانشگاه علوم پزشکی گناباد دانش آموخته شدم. الان هم به عنوان کارشناس اتاق عمل در یک بیمارستان خصوصی مشغول کار هستم.

در رشته اتاق عمل چه خبر است؟

نام رشته کارشناسی اتاق عمل طی سال‌های گذشته به تکنولوژی جراحی تغییرکرده است. این رشته، ۴ساله و در مقطع کارشناسی پیوسته پذیرش دارد. کسی که در این رشته درس خوانده، دستیار جراح است و در یکی از نقش‌های«اسکراب»و «سیرکولر» قرار می‌گیرد. اسکراب، فردی است که استریل است و با جراح به اتاق عمل می‌رود ولی سیرکولر، مراحل استریل‌شدن را ندارد و باید نیاز گروه جراحی را خارج از اتاق عمل تامین‌کند.

بعد از دانش آموختگی در رشته اتاق عمل، چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

دانشجوی این رشته بعد از گذراندن کارشناسی باید یک دوره معمولا ۲ساله را به عنوان طرح اجباری در بیمارستان‌های دولتی بگذراند و به عنوان نیروی طرح، مشغول خدمت شود. این دوره جزو سابقه کار هم حساب‌می‌شود. سال آخر این رشته در دانشگاه به «عرصه» شناخته‌می‌شود و تنها شامل گذراندن واحدهای عملی کارآموزی در بیمارستان است. شما در این مدت آموزش می‌بینید و کار می‌کنید. بعد از گذراندن این دوره هم می‌توانید در بیمارستان‌ها‌، کلینیک‌ها و به عنوان نیروی خصوصی جراح‌ها در مراکز مختلف کارکنید.

چه کسانی می‌توانند وارد رشته اتاق عمل شوند؟

قبلا پرستارها و کسانی که به طور تجربی سابقه کار در اتاق عمل را داشتند در این حوزه فعالیت می‌کردند اما الان کارشناسی اتاق عمل به صورت رشته دانشگاهی درآمده‌است. باید تحصیلات این رشته را از مسیر کنکور علوم تجربی بگذرانید و طرح‌تان را تمام‌کنید. در یک سری عمل‌های جراحی، لازم است ساعت‌ها در فضای اتاق عمل بایستید و این فرسودگی زیادی برای شخص دارد. به طور کلی کسی که روحیه پرستاری و حضور در بیمارستان را دارد و در خودش می‌بیند که با دردهای مختلف جسمی و روحی آدم‌ها روبه‌رو شود، می‌تواند به کارشناسی اتاق عمل فکرکند.

موفقیت در رشته شما چطور به‌دست می‌آید؟

موفقیت در رشته ما بیشتر شخصی است و به این برمی‌گردد که از خودت چه انتظاری داری. بعضی ترجیح‌می‌دهند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی اتاق عمل ادامه‌دهند و جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها شوند چون هنوز امکان تحصیل در مقطع دکترای این رشته در ایران وجود ندارد. بعضی ها هم در یک شاخه خاص به صورت تخصصی کار می‌کنند و با جراح‌ها به صورت خصوصی به اتاق عمل می‌روند که درآمدشان با قراردادی‌ها کاملا متفاوت است. بعضی هم ترجیح‌می‌دهند به صورت شیفتی کارکنند و زندگی معمولی‌شان را هم داشته‌باشند.

کار کردن در رشته اتاق عمل چه چالش‌ها و خوبی‌هایی دارد؟

چالش های این رشته خیلی زیاد است. من خودم در دوران طرح در یک عمل قطع عضو حالم واقعا خیلی بد بود و تا چند روز هم این حس ادامه‌داشت. هنوز هم روی خیلی از مسائل حساسم. در این رشته باید دل‌تان را قوی کنید چون ممکن است با صحنه‌های خیلی‌سخت و غم‌انگیزی مواجه‌شوید. به طور کلی چون رشته‌های درمانی در کشورمان آن‌طور که باید تحویل گرفته‌نمی‌شوند سختی‌هایش نسبت به مزایایی که دارد، بیشتر است. اما اگر عاشق کارتان و یادگیری باشید رشته اتاق عمل هم با همه چالش‌ها و سختی‌هایش می‌تواند حس خوبی به شما بدهد. به خصوص در رشته‌های درمانی این حس غالب بر بقیه مسائل است چون می‌دانی با کارت می‌توانی دردی از روی دل کسی برداری و التیام بخش هستی، این حس خیلی خوب را دریافت‌می‌کنی.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/259657

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *