http://didshahr.ir/257992

00:21 :: 1401/12/11

یک مهندس متالورژ چه می کند و با چه سختی هایی روبه روست؟

فشارسنج کارخانهFactory barometer

متالورژی یعنی دست وپنجه نرم کردن با سختی ها

‌‌ من کی‌ام؟

من فاطمه‌سادات ترویج اسلامی هستم، دانش‌آموخته رشته متالورژی صنعتی. هم اکنون مدیر کنترل‌کیفیت یک کارخانه شیرآلات هستم.

‌‌در رشته مهندسی متالورژی (که طبق غلط مصطلح متالوژی نوشته می شود )چه خبر است؟

متالورژی به‌طور کلی به‌معنی علم شناخت مواد است. بسته به گرایشی که انتخاب می‌کنید- متالورژی استخراجی، متالورژی صنعتی یا سرامیک- این مواد متفاوت خواهند بود. در گرایش من یعنی متالورژی صنعتی، بیشتر با فلزات سروکار دارید. خواص فیزیکی و مکانیکی آن‌ها را مطالعه می‌کنید و دانش‌تان را در صنعت به‌کار می‌برید تا بتوانید مواد تازه‌ای تولید کنید یا از ترکیب مواد موجود، محصولات کاربردی بسازید.

بعد از بیرون آمدن از دانشگاه چه چیزی درانتظار شماست؟

مهندسی متالورژی، بازار کار متنوعی دارد که شما متناسب با علاقه و روحیه‌تان انتخاب می‌کنید کجا مشغول کار شوید. آزمایشگا‌ه‌ها، تروتمیزترین محیط‌های کاری هستند. خط تولید کارخانه هم کار نسبتا تمیز و سبکی دارد، اما خب در مهندسی متالورژی، موقعیت‌های شغلی دشوارتری هم وجود دارد؛ مثل معادن، کارگاه‌های خارج از شهر و کارگاه‌های ریخته‌گری. اصولا هرجا پای انواع مواد درمیان باشد، سروکله مهندس‌های متالورژ پیدا می‌شود. حتی در جایی مثل عسلویه هم که به کارهای مرتبط با نفت و گاز معروف است، مهندس‌های مواد حضور دارند تا برای مسائلی مثل خوردگی فلزات خط لوله‌ها، چاره‌ای بیندیشند.

متالورژی به‌درد چه کسانی می‌خورد؟

شما در متالورژی با سختی‌ها – فلزات، کامپوزیت‌ها، پلاستیک‌ها و سرامیک – سروکار دارید. پس اگر روحیه‌تان لطیف و حساس است، این رشته برای شما مناسب نیست. کار کردن در محیط‌های صنعتی، چیزی نیست که هرکسی از عهده آن بربیاید. من وقتی وارد دانشگاه شدم، ورودی ما ۶۰ دانشجو داشت که ۳۰ نفرشان در همان یکی، دو ترم اول انصراف دادند. خب شما از کجا می‌توانید مطمئن شوید که به‌درد این رشته می‌خورید یا نه؟ اگر متالورژی را آن‌قدر دوست دارید که به هیچ رشته دیگری فکر نمی‌کنید و برای سختی‌هایش آماده‌اید، انتخاب‌تان درست خواهدبود اما اگر متالورژی، صرفا یکی از گزینه‌های‌تان است چون دقیقا نمی‌دانید به چه رشته‌ای علاقه دارید، به‌نظرم باید بیشتر فکر کنید.

غیر از مواد سخت، متالورژی دیگر چه سختی‌هایی پیش روی شما می‌گذارد؟

همان اول کار، یعنی بعد از ورود به دانشگاه با درس‌های سنگین و دشواری مواجه می‌شوید. کتاب‌های حجیم درطول یک ترم تدریس می‌شود و باید مطالعه زیادی داشته باشید. البته درس‌های دوست‌داشتنی و شیرینی مثل ریخته‌گری هم کم نیستند. بعد که وارد بازار کار می‌شوید، باید بدانید هیچ اشتباهی پذیرفته نیست. مثلا من با آلیاژ برنج سروکار دارم که ترکیبی است از مس و روی. می‌دانم که میزان مس باید ۵۸ درصد باشد و روی، ۳۶ درصد. حالا اگر اشتباهی میزان روی بشود ۴۰ درصد، چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعات اتصالی که می‌سازیم، شکننده از آب درمی‌آیند و کسانی که در تأسیسات منزل‌شان از آن قطعه استفاده می‌کنند، توی دردسر می‌افتند و خانه‌شان را آب برمی‌دارد.

چطور می‌توانید یک متالورژ موفق باشید؟

موفقیت بستگی به تعریف شما دارد. بعضی‌ها دل‌شان می‌خواهد شرایط شغلی ثابتی داشته باشند و برخی دوست دارند در کارشان نمونه باشند. من فکر می‌کنم موفقیت یعنی آن‌قدر خبره باشی که دیگران به کار تو نیاز داشته‌باشند نه این‌که تو برای کسب درآمد به آن‌ها وابسته باشی. راه رسیدن به این نقطه هم تلاش زیاد و کسب مهارت است.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/257992

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *