http://didshahr.ir/252961

04:30 :: 1401/08/04

بی هنجاری آب و هوا در استان اردبیل اغلب به سرمایش در روزهای پایانی تابستان و اوایل پاییز و نیز دو ماه اول بهار مربوط است و در مواردی نیز شامل طوفان در فصول مختلف سال و یا گرمایش در چله زمستان میشود.

برف

نویسنده: مسعود وسیله ایردموسی

اردبیل ، به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. تحقیقات و تجارب نزدیک به نیم قرن اینجانب بر این موضوع صحه می گذارد که این منطقه از نظر تغییرات ناگهانی، سریع و فاحش جوی در بسیاری از سالها و بروز بی هنجاری در پارامترهای مربوط به دما ، فشار ، رطوبت تراز میانی جو و بارش نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه نظیر ندارد.

این ویڑگی کار پیش بینی وضعیت هوای منطقهء اردبیل را برای کارشناسان این علم مشکل کرده است.😂و باعث رواج یک ضرب المثل جالب در ادبیات فولکلوریک و عامیانه مردم منطقه شده است : اردبیلین هاواسینا ، دوستلیقینا و مظنه سینه اعتبار یوخدی!(وضع هوا ، دوستی میان افراد و قیمتها در اردبیل قابل اعتماد نیستند!)

گاهی بعضی از این تغییرات جوی چنان عمق و برجستگی دارند که به عنوان یک رخداد جوی شگفت در تاریخ و اذهان ساکنان این دیار ماندگار میشوند.☃️امروز برابر با ۴ آبان یادآور یکی از این رویدادهای شگفت و برجستهء جوی در اردبیل است. عزیزان به یاد دارند ریزش سنگین برف را که از ظهر چهارم تا اواخر پنجم آبان ۱۳۹۵ بدون وقفه در اردبیل بارید و باتوجه به عدم خزان درختان ، سنگینی برف به ضخامت تقریبی ۴۰ سانتیمتر شاخه های تنومند چندین هزار اصله درخت را در این شهرستان شکست. افتادن شاخه ها روی خطوط انتقال برق سبب پارگی سیم ها و خاموشی در سطح گسترده در محله های شهر شد و تاریکی گذرگاهها مشکلات ساکنان اردبیل را دوچندان کرد.

نشست ‌مدیریت بحران اردبیل شامگاه پنجم آبان و پس از‌ ۳۲ ساعت از آغاز بارش برف تشکیل شد. درحالیکه چنین جلسه ای باتوجه به اخطارهای صادره ( ۱۰ روز قبل از آن حادثه در دو مورد ازسوی بنده درباره در پیش بودن برف سنگین و سرما هشدار داده شد ولی مورد توجه مدیران ارگانهای ذیربط قرار نگرفت) باید قبل از وقوع بحران برای به حداقل رساندن خسارات تشکیل میشد.آقای مجید خدابخش استاندار وقت اردبیل در این جلسه مشکل اصلی را کمبود دستگاه بالابر به منظور ترمیم خطوط آسیب دیده برق ذکر و از استانهای همجوار برای تامین آن درخواست کمک کرد!

در سطح شهر نیم میلیون نفری اردبیل تعداد دو دستگاه بالابر آن هم فرسوده و از نوع بسیار ابتدایی بود!

جالبتر اینکه عصر ۵ آبان به یکباره جریان کم فشار جنوبی در منطقه تقویت شد و وزش شدید گرمباد گرمیج دما را بطور چشمگیر بالا برد و مشکل دیگری براثر ذوب سریع برف سنگین و وقوع سیلاب در سطح شهرستان گریبان ساکنان منطقه را گرفت!

خداوند را بیکران سپاسگزاریم که لطفش شامل ما هست و از حوادث جوی و طبیعی مهیب در این استان چندان خیری نیست.

 

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/252961

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *