http://didshahr.ir/246189

02:57 :: 1402/05/29

خروجی نقشه ها از در پیش بودن رگبارهای تکرار شونده بر فراز شمالغرب و نقاط خبر می دهند.

تندر تکرار شونده بر فراز شمالغرب


برابر اطلاع رسانیها از سپیده دم شنبه اثرهای سیستم ناپایدار به صورت گسترش ابرهای کومولونیمبوس ، رعدوبرق و بارشهای رگباری زودگذر در برخی نقاط شمالغرب پدیدار شده اند.

ساکنان اردبیل حوالی ۱۰ بامداد امروز برای مدتی شاهد شکل گیری جریانهای بالارونده در تراز میانی جو و نمایان شدن ابرهای جوششی در نقاطی از این شهرستان بودند اما ضعف آن مانع بارش قابل ملاحظه گردید و پدیدهء مهم ، رعدوبرقهای خفیف بود.
با رسیدن مرکز سیستم به اردبیل از امشب بارشهای اصلی به صورت رعدوبرق ، رگبار باران و تندباد مقطعی شروع شده اند. در برخی نقاط شمالغرب بارشهای جزیره ای زودگذر آغاز شده اند.

این وضعیت با شدت نسبی زیادتر طی فردا یکشنبه ادامه یافته و دامنه ی آن به غرب گیلان ، البرز مرکزی ، ارتفاعات مازندران ، گلستان ، تهران و نقاطی از خراسان شمالی کشیده میشود.

کاهش دما از اثرهای اصلی این جبهه ی سرد است. بیشینه دما در اردبیل و برخی نقاط شمالغرب از حوالی ۳۰ درجهء دیروز امروز به ۲۵ درجه کاهش یافت. این روند ادامه دارد و روزهای پایانی مرداد و آغازین شهریور ساعات اغلب خنک و گاهی سرد برای ساکنان این نواحی به خصوص منطقه ی اردبیل پیش بینی میشود.

نقشه ها و تصاویر ماهواره نشانگر فعالیت دو ناوه بر فراز شمالغرب روسیه و نیز منطقه ی سیبریه هستند که حرکت دورانی پادساعتگرد آنها گردابه ای از هوای سرد را در تراز نزدیک به زمین به عرضهای پایین می کشاند. به نظر میرسد این الگو هفته ی اول شهریور شرایط مناسبی را برای شکل گیری بارشهای موثر و فراگیر بر فراز خزر و سواحل جنوبی و نیمه ی شرقی شمالغرب فراهم بیاورد. بارشها همراه کاهش چشمگیر دما برای این بازه انتظار میرود.


رعد و برق باران

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/246189

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *