http://didshahr.ir/267676

01:40 :: 1403/04/19

مشاوره فردی: ۷ سال بعد از طلاق هنوز از ازدواج دوباره می‌ترسم

I am afraid of marriage

نویسنده : مصطفی نجمی | ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی

۷ سال بعد از طلاق هنوز از ازدواج دوباره می‌ترسم

مشاوره: خانمی هستم ۳۴ ساله. تنها چند ماه با شوهر سابقم زندگی کردم و سپس از او طلاق گرفتم. حالا ۷ سال از آن زمان می‌گذرد اما هنوز ترس توی دلم هست و نمی‌‌توانم دوباره ازدواج کنم. استرس هم دارم. راهنمایی کنید.

پاسخ: بعد از جدایی علایم عاطفی-روانی طلاق مانند ناکامی، ماتم زدگی، نگرانی، وحشت، اضطراب و … افراد را در وضعیت آسیب‌پذیری قرار می دهد. از هم گسستگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی پس از طلاق در بیشتر موارد آثار مخرب خود را بر زنان شدیدتر از مردان می‌گذارد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها و چالش‌های پیش روی زنان طلاق گرفته، تصمیم به ازدواج‌ مجدد است.

انگیزه مبهم نداشته باشید

عامل مهمی که در موفقیت ازدواج دوم نقش دارد، انگیزه ازدواج است. یکی از مهم‌ترین علل شکست در ازدواج‌های دوم، وجود انگیزه‌های مبهم و غیرواقعی است. این انگیزه‌ها به دلیل نداشتن وضوح و صراحت ممکن است هیچ وقت برآورده نشوند و زمینه نارضایتی را افزایش دهند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که قبل از هر کاری، انگیزه‌های خود برای ازدواج را مشخص کنید یا با کمک یک مشاور انگیزه‌های اصلی و مناسب با ازدواج شناسایی شود.

چرا می‌ترسید؟

پیامک‌تان سرشار از کلماتی همچون ترس، اضطراب و … است. به‌طور کلی شکست در ازدواج می‌تواند زمینه‌ساز بحران باشد که متعاقب آن میزان آسیب‌پذیری در زندگی جدید را افزایش می‌دهد. بنابراین چنان‌چه این بحران حل و فصل نشود، می‌تواند به اشکال مختلف خود را در زندگی جدید نشان دهد و باعث اختلال در زندگی‌مشترک شود. با توجه به تجربه تلخی که در ازدواج قبلی خود داشته‌اید، داشتن میزانی از استرس و ترس، طبیعی به نظر می‌رسد. این محتاط بودن در انتخاب اقتضای شرایط فعلی شماست. اگر ماهیت ترس شما صرفا هوشیاری درباره تکرارنشدن یک تجربه تلخ دیگر باشد، این نوع ترس کاملا به جاست و شما می‌توانید با انتخاب معیارهای اصولی همسرگزینی با کمک مشاور متخصص در حوزه خانواده بر ترس خود غلبه کنید.

این اشتباه را مرتکب نشوید

اگر صرفا به منظور فرار از احساس تنهایی، محدودیت‌های متعدد اجتماعی و خانوادگی یا دیدگاه کلی جامعه به زن طلاق گرفته و بدون در نظر گرفتن معیارهای انتخاب همسر فقط برای برون رفت از شرایط موجود تن به ازدواج می‌دهید، سخت در اشتباه هستید. از آن‌جا که این نوع ازدواج‌ها بار هیجانی و احساسی زیادی دارند، جزو دسته ازدواج‌های پرخطر قرار می‌گیرند و احتمال شکست در این‌گونه ازدواج‌ها بسیار بیشتر ارزیابی می‌شود. توصیه می‌شود که در صورت وجود چنین احساساتی در ابتدا به خودتان فرصت دهید و با یادگیری مهارت‌های تنظیم هیجان با کمک مشاور متخصص، این خلأهای احساسی را پر کنید تا برای تصمیم مهمی چون ازدواج مجدد آماده شوید.

 

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/267676

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *