http://didshahr.ir/266455

00:11 :: 1402/11/29

مشاور۸ فردی: نگرانم در مراسم خواستگاری گند بزنم!

خواستگاری دختر و پسر

نویسنده : مصطفی نجمی | ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی

سوال: پسری هستم ۲۲ ساله. چند شب دیگر قرار است به خواستگاری دختری بروم که خانواده‌ام از قدیم، او را می‌شناسند. از نظر من هم، گزینه خوبی است. فقط خیلی نگرانم که در مراسم، گند بزنم و نتوانم آن طور که لازم است، خودم را نشان بدهم. استرس دارم. راهنمایی کنید.

پاسخ : مخاطب‌گرامی، احساس اضطراب‌تان طبیعی است اما با رعایت برخی نکات ساده و عملی می‌توان به جای مراسم خواستگاری دلهره‌آور، یک مراسم خاطره‌انگیز را رقم زد. البته قبل از هر چیز باید از صحیح بودن معیارهایتان مطمئن شوید. رعایت معیارهای انتخاب صحیح همسر، اولین و کلیدی‌ترین اصل در کاهش استرس و اضطراب در مراسم خواستگاری است. از آن‌جا که هر انتخاب اشتباه در انتخاب همسر آینده، احتمال یک خواستگاری ناموفق را افزایش می‌دهد و به تبع آن، این خواستگاری‌های ناموفق احتمالا می‌تواند موجبات بحران‌های عاطفی و استرس را در فرد به وجود آورد؛ بنابراین توصیه می‌شود بنای خواستگاری را نخست بر اساس یک انتخاب درست بگذارید. از جمله معیارهای توصیه شده برای انتخاب مناسب همسر، تناسب سنی و خانوادگی در زمینه‌های اعتقادی، تحصیلی و حتی ظاهری است.

از امروز آماده خواستگاری شوید

از چند روز قبل از مراسم خواستگاری همه چیز را بررسی کنید. وقت شناسی را خیلی جدی بگیرید، چراکه در اولین برخورد برای خانواده دختر بسیار مهم است که خواستگار به موقع در مراسم حاضر شود و علاوه بر آن، حضور به موقع بخش قابل توجهی از استرس‌های شما را کاهش می‌دهد. بررسی کنید چه چیزهایی برای مراسم نیاز است تا با آماده کردن‌‌شان، خیال آسوده‌تری داشته باشید. همچنین تا جایی که ممکن است از هر دو طرف بخواهید تا افراد کمتری در اولین جلسه خواستگاری حضور داشته باشند چراکه این موضوع اضطراب ناشی از حضور جمع را کاهش می‌دهد و موجب تسهیل در فرایند گفت‌و‌گو می‌شود.

جلسه خواستگاری را با این موضوعات شروع کنید

در ابتدای گفت‌و‌گو بین دو طرف، پیشنهاد می‌شود شروع گفت‌و‌گو درباره مسائل محاوره‌ای دارای بار هیجانی خنثی از قبیل وضعیت آب‌و‌هوا، ترافیک مسیر و … باشد. به طور مثال، گفتن جمله «هوا امروز خیلی گرم شده و به نظر میاد که روزهای گرمی در پیش داریم»، موضوع خوبی برای شروع جلسه است.

خیال‌بافی را کنار بگذارید

تا جایی که می‌توانید سعی کنید به صورت خودانگیخته در جلسه حاضر شوید. خیال‌بافی بیش از حد و ایجاد گفت‌و‌گوهای ذهنی قبل از خواستگاری، باعث افزایش زیاد دلهره و استرس شما می‌شود. بنابراین فقط موضوع صحبت و سرفصل‌ها را به‌صورت کلی در ذهن داشته باشید. در پایان فراموش نکنید خواستگاری یک فرصت است نه تهدید؛ سعی کنید از جلسه لذت ببرید و تمرکزتان را از نتیجه جلسه به روند جلسه معطوف کنید.

بیشتر بخوانید: نکته ای که همه دانشجوهای دختر و پسر باید بدانند

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/266455

اشتراک این خبر :

دیدگاه ها

  1. سلام گفت:

    پروژه ازدواج معادله ها و تضاد ها یی
    دارد که اخلاق و فرهنگ مردم تصمیم گیرنده هستند که عا قبت به خیر شوند یا کلی سحر و جادو بنویسند و در هوای طوفانی در بالیخلی چای بیندازند و در آخر سال برای تمیز کردن کثافات جادو گری جارو و قیچی بردارند و بیفتند به جان با الیقلی چای. __ حال اهداف ازدواج اینها هستند. جفت گیری و برآورد نیاز جنسی. تولید مثل . تربیت بچه. خرج زندگی. انتظارات خانواده دختر و پسر . انتظار حرف گوش کن بودن و سر به زیر بودن از همدیگر. آرامش برای خود. آزادی عمل بدون حفظ احترام به همسر. نبرد با خانواده همسر و کودتا پشت کودتا.
    در یک نگاه کلی فرهنگ _ فهم جامعه و خانواده اثر متقابل دارند حال همه تقصیر را از خود بعید می دانند و اگر فاجعه و خشونت شد حتما شیاطین حاضر در منطقه و اطراف ما مقصرند. بله ما اینیم. برای احتیاط حتما شما یک جارو بردارید و در بالیخلی چای حاضر باشید ایشا الله به خیر بگذرد. سر از دوبی و تا یلند و ترکیه در نیاورند.

  2. یاشا گفت:

    در خدمت امام جعفر صادق ع عده ای نشسته بودند در حین صحبت مردی به امام گفت ازدواج نکرده. فوری امام رو به قسمت زن ها کرد و پر سید کسی آنجا هست که ازدواج نکرده باشد فوری با این مرد تماس بگیرد و در همین مجلس به توافق برسند. در دهه ۴۰ و تا حتی سال ۵۵ در دهات اردبیل پسر ها و دختر ها زیر ۱۸ و یا ۱۵ زیر نظر خانواده و بزرگ خاندان ازدواج می کردند و اهالی مدرن شهر وقتی ایراد می گرفتند جواب این بود که آیا مثل شهر در دبیرستانها ی تدین و هدف پسر ها با همدیگر زن و شو هر بازی بکنند خوب است … معذرت حرف تند است چون پیامبر زیر ۱۸ سال مجرد بودن را فاجعه می داند . اصلا این مشکل به کسی ربطی دارد. وقتی جهل را می بینم و می پذیریم از حرمسرا های پادشاهان صفوی و قاجار شروع بکنید … تمام شدنی نیست….

  3. سلام گفت:

    آقا جدی باش . اول قبل ازدواج رابطه با خودت و همسرت را روشن و مشخص بکنید ۲. را بطه تو با خانواده همسر و خانواده خود — ۳. رابطه همسر شما با خانواده شما و خودش ۴. رابطه خانواده شما و خانواده همسرت ___ اگر اینها سر جایش نباشد انتظارات و احساسات همه شما را پشیمان خواهد کرد .. این درس روابط از انوشه بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *