http://didshahr.ir/263567

11:41 :: 1402/06/31

با حضور چندین ساعته بچه‌ها در مدرسه، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های والدین یعنی خوراکی خوردن در مدرسه و انتخاب خوراکی‌هایی که برای بچه‌ها مفید و جذاب باشند باز هم مطرح می‌شود.

آموزش پخت کیک برای دانش آموزان

نویسنده: فائزه صدیقی

بچه‌ها هر روز حداقل پنج ساعت را در مدرسه می‌گذرانند، آنها درس می‌خوانند، تحرک دارند و از لحاظ جسمی و ذهنی احتیاج به تغذیه کامل دارند. در طول تقریباً نه ماه مدرسه تغذیه کودک باید از همیشه مفیدتر باشد چرا کـه دراین دوره کودک چـه از لحاظ جسمی وچه از لحاظ فکری فعالیت بیشتری را نسبت به دیگر اوقات خود دارد و از اصلی‌ترین منابع تأمین انرژی برای کودک تغذیه در طول روز است. در کنار انواع خوراکی‌های سالم مانند میوه‌های مختلف و ساندویچ‌های خانگی متنوع، کیک‌ها هم از آن دسته خوراکی‌های جذابی هستند که تقریباً همیشه از طرف بچه‌ها برای زنگ‌های تفریح درخواست می‌شوند. اگر نمی‌خواهید بچه‌ها درگیر خوردن کیک‌های کارخانه‌ای بشوند که به هیچ وجه منبع تغذیه سالمی برای آنها به حساب نمی‌آیند، پس از کیک‌های خانگی دستپخت خودتان غافل نشوید. شما می‌توانید به راحتی کیک‌های ساده‌ و سالمی را تهیه کنید و در کنار میوه‌ها و ساندویچ‌‌هایی که در کیف بچه‌ها قرار می‌دهید برایشان آن کیک‌ها را هم بگذارید و آنها را از رفتن بـه سمت بوفه مدرسه و خوردن کیک‌های ناسالم کارخانه‌ای بی‌نیاز کنید.

دستورات شروع مدرسه(Back To School Recipes) دستوراتی هستند که ساده، سریع و متناسب با ذائقه کودکان طراحی می‌شوند، برای پخت نیازی به مهارت و ابزار خاص ندارند و برای صبحانه، تغذیه زنگ تفریح یا عصرانه بچه‌ها قابل سرو هستند. دستورهایی مثل کیک یزدی، کیک صبحانه، کاپ کیک وانیلی، مافین سیب و پرتقال، گرانولابار و کوکی شکلات چیپسی از گزینه‌های محبوبِ دستورات شروع سال تحصیلی هستند که می‌توانید برای فرزندان عزیزتان آماده کنید.

امروز تصمیم دارم در همین راستا آموزش کیک یزدی را در کنار همدیگر مشاهده کنیم. دستوری بسیار ساده، خوشمزه و سریع که مواد اولیه در دسترسی هم دارد. برای کیک یزدی دستورهای بسیار متفاوتی وجود دارد که وجود گلاب، جوش شیرین و نمک میوه در مواد اولیه‌ این تنوع را ایجاد می‌کنند، اما دستوری که امروز و برای تغذیه بچه‌ها در اختیارتان قرار می‌دهم بدون استفاده از جوش شیرین و نمک میوه، کیکی گنبدی، ترک‌دار و خوش طعم به ما می‌دهد و با خیال راحت از جهت سالم بودن می‌توانید آن را برای تغذیه مدرسه بچه‌ها آماده کنید.

پس امروز با من همراه باشید تا در کنار هم طرز تهیه این کیک یزدی خوشمزه را آموزش ببینیم.

مواد لازم (هم دما محیط):

تخم مرغ: سه عدد

شکر سفید: یک پیمانه*

ماست پرچرب یا یونانی: سه چهارم پیمانه

روغن مایع: یک‌دوم پیمانه

هل سابیده: یک قاشق چای‌خوری

گلاب: دو قاشق غذاخوری

آرد: یک و سه چهارم پیمانه

نشاسته ذرت: سه قاشق غذاخوری

بیکینگ پودر: دو قاشق چای‌خوری

کنجد: دو قاشق غذاخوری

اگر پیمانه‌های استاندارد شیرینی‌پزی را دارید از همان‌ استفاده کنید، اما اگر به آنها دسترسی ندارید یک لیوان دسته‌دار فرانسوی را معادل یک پیمانه در نظر بگیرید.

طرز تهیه کیک یزدی و نکات آن

اگر ماست پرچرب کارخانه‌ای دارید که تازه باز شده است، غلظت مناسب را برای استفاده دارد. اما اگر مدتی از خرید ماست گذشته یا خیلی آبدار و غیرمنسجم است، یک و نیم تا دو برابر میزان گفته شده در دستور را اندازه‌گیری کنید، بعد روی کاسه‌ای الک گذاشته، روی الک دستمال کاغذی حوله‌ای آشپزخانه بیندازید، ماست را روی دستمال ریخته و اجازه بدهید ماست فقط و فقط ده دقیقه چکه کند، بعد ماست را اندازه‌گیری کنید. علت ریختن مقدار بیشتر از میزان خواسته شده در دستور در الک این است که بعد از گرفته شدن آب اضافی به میزان لازم ماست داشته باشید.

کنجد سفید خام را در تابه‌ای ریخته، به مدت سه تا پنج دقیقه روی شعله متوسط حرارت بدهید و حین کار مدام هم بزنید تا یک درجه تیره شود و عطر کنجدها خارج شود. کنجد بو داده را برای انتهای کار آماده بگذارید.

برای تهیه کیک یزدی، می‌توانید داخل سینی کاپ کیک را کپسول کاغذی (لاینر) بیندازید و مایه کیک را داخل آنها بریزید، یا از لوازم قنادی قالب کیک یزدی استیل تکی به همراه کپسول هم سایزش تهیه کنید یا قالب‌های مقوایی آماده کاپ‌کیک یا مافین را تهیه کنید. در صورت استفاده از قالب تکی، قالب‌ها را روی سینی شیرینی پزی بچینید و با سینی در فر بگذارید.

فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.

بگذارید حالا که به این قسمت از کار رسیده‌ایم نکته مهمی را برایتان بگویم که اوایل کار بارها باعث ناامیدی من از کیک و شیرینی‌پزی می‌شد! دما پخت در فرهای گازی و برقی در پخت کیک و شیرینی یکی نیست و به طور معمول دمایی که در فرهای برقی مثل ماکروفر یا سایر نمونه‌ها باید برای پخت انتخاب کنیم حدوداً بیست درجه کمتر از دما فرهای گازی است. این عدد می‌تواند با توجه به فضا و اندازه فر برقی شما پنج درجه کمتر یا بیشتر باشد. اما در دستورهای آشپزی و شیرینی‌پزی عموماً به این مورد اشاره‌ای نمی‌شود و تنها یک دما که برای فر گازی است بیان می‌شود و اگر شما نکته تفاوت دمایی را ندانید در نهایت کیک و شیرینی سوخته و سفت تحویل می‌گیرید!

پس با این توضیحات اگر فر شما گازی است آن‌ را روی دمای ۲۰۰ درجه بگذارید ولی اگر فر برقی دارید با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد آن را روشن کنید تا گرم شود.

نکته: کیک یزدی باید حتماً در دمای بالا پخته شود وگرنه قُله‌ای نمی‌شود و شکاف نمی‌خورد، پس به هیچ وجه حتی در فر برقی دما را کم نکنید.

آرد، بیکینگ پودر و نشاسته ذرت را در کاسه‌ای ریخته و با ویسک یا همزن دستی با هم مخلوط کرده و بعد چند دور با هم الک کنید. الک کردن به بهتر شدن بافت نهایی کیک کمک می‌کند و باعث می‌شود کیک بافت سبک‌تری داشته باشد. این مخلوط را کنار می‌گذاریم تا بعداً به مایه کیک اضافه کنیم.

تخم مرغ‌ها و شکر را در کاسه تمیزی بریزید، ابتدا مواد را یک دقیقه با دور متوسط همزنِ برقی هم بزنید تا یکدست شوند. حالا مواد را دو تا سه دقیقه با بیشترین سرعتِ همزن برقی مخلوط کنید تا مواد روشن و حجیم شوند. حتماً بین هم زدن، همزن برقی را خاموش کنید و مواد را با لیسک از کف و دیواره‌های کاسه به وسط جمع کنید(دورگیری) تا اگر تخم‌مرغ‌ها به دور ظرف پاشیده شده با این دورگیری آنها را به مواد کیک اضافه کنیم تا هم بخورند و در نهایت کیک بوی زهم ندهد، بعد مجدد هم زدن را ادامه بدهید.
ماست، هل و گلاب را اضافه کرده و فقط در حد مخلوط شدن با دور متوسط همزن برقی هم بزنید.

حالا نیمی از مواد خشک را اضافه کرده و با ویسک یا همزن دستی تا جایی هم بزنید که رگه‌های آرد دیده نشود. در صورت داشتن همزن برقی مارک خوب می‌توانید از کمترین سرعت همزن هم استفاده کنید. در ادامه روغن مایع را اضافه کرده و با ویسک یا کندترین دور همزن برقی مخلوط کنید.

نکته: کیک یزدی شکر زیاد و مایه چسبناکی دارد، در صورت اضافه کردن روغن مایع قبل از آرد، روغن با مواد مخلوط نشده و ته‌نشین می‌شود، اما اگر با آرد همزمان اضافه شود به خوبی مخلوط می‌شوند.

باقی مواد خشک را اضافه کرده و با کندترین دور همزن یا ویسک فقط و فقط در حد یکدست شدن هم بزنید.

نکته: برای تهیه کیک یزدی‌های قُله‌ای و زیبا، کپسول‌های کاغذی را باید تا جایی از مایه کیک پر کنید که فقط سه میل جای خالی در بالا داشته باشد.

نکته: در کاسه‌ای روغن مایع ریخته، چاقویی را در روغن زده، با چاقوی چرب خطی وسط مایه کیک یزدی بکشید تا ترک معروف ایجاد شود. هر بار چاقو را با دستمال کاغذی تمیز کنید، مجدد در روغن مایع بزنید و وسط کیک یزدی بعدی بکشید.

روی مایه هر کیک یزدی کمی کنجد بپاشید. با این مواد یازده کیک یزدی خواهید داشت.

سینی کاپ کیک را در فر داغ گذاشته و به مدت یک ربع با دمای دویست درجه بپزید. بعد از یک ربع دما را به ۱۸۰ درجه کاهش بدهید و پنج دقیقه دیگر هم کیک یزدی‌ها را بپزید. بعد از اتمام پخت، سینی را روی توری خنک کننده گذاشته و بعد از ده دقیقه کیک یزدی‌ها را از سینی خارج کرده، به تنهایی روی توری بچینید تا هم دمای محیط شوند.

شرایط نگهداری

در صورت گرم و شرجی نبودن منزل، کیک یزدی نیازی به نگهداری در یخچال ندارد و می‌توانید آنها را در دمای محیط در ظرف دربسته نگهداری کنید. کیک یزدی پنج روز در دمای محیط و یک هفته در یخچال ماندگاری دارد؛ در صورتی‌که کیک‌ها را در یخچال نگهداری می‌کنید، نیم ساعت قبل از سرو آنها را بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند.

از اینکه این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگیتان هر روز بیشتر از روز قبل باشد.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/263567

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *