http://didshahr.ir/262047

00:47 :: 1402/04/29

به‌نظرتان ما می‌توانیم در دنیایی زندگی کنیم که از آب و اکسیژن در آن خبری نباشد؟ اگر چنین است آن دنیا چه شکلی خواهدبود؟

زندگی بدون منابع طبیعی چه شکلی‌ است؟
همه‌ می‌دانیم اگر ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار نباشند زندگی برای ما روی زمین سخت و نشدنی ا‌ست. اصلا هیچ‌کدام از کارهای ما در کره‌ زمین بدون اکسیژن، آب، جنگل‌ها و منابع طبیعی که از سیاره خود به ارث‌ برده‌ایم، شدنی نیست.  پاسخ ممکن است نگران‌تان‌کند اما دانستن بهتر از ندانستن است.

۱- آب

براساس تحقیقات منتشرشده در «Science» آب ۴.۶میلیارد سال است که به داد زمین رسیده و آن را تغذیه‌ کرده‌است. ۷۰درصد از سطح سیاره زمین با اقیانوس‌ها، دریاها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها پوشیده شده‌است. آب در جو و حتی زیرزمین هم وجود دارد اما بیش از ۹۵درصد آن غیرقابل‌نوشیدن است. کارشناسان می‌گویند: اگر روزی آب ما تمام شود، جنگ، قحطی و سقوط اقتصاد جهانی شروع می‌شود. پس باید حسابی حواس‌مان به مصرف آب باشد.

۲- اکسیژن

گفته می‌شود اکسیژن، سومین عنصر فراوان در جهان است اما این دلیل نمی‌شود که تمام‌نشود. بیشتر دانشمندان معتقدند ما به بحران پایان اکسیژن نزدیک نیستیم اما اگر اکسیژن نباشد همه‌چیز آخرالزمانی پیش‌می‌رود. اگر تمام اکسیژن زمین حتی برای پنج ثانیه ناپدیدشود، پوسته زمین فرومی‌رود و همه چیزهایی که روی زمین است به بیرون پرتاب می‌شوند، هواپیماها سقوط می‌کنند، ساختمان‌های بتنی به گردوغبار تبدیل می‌شوند، چیزی از سلول‌های زنده باقی‌نمی‌ماند و هزاران پیامد وخیم دیگر.

۳- درخت‌

آخرین سرشماری درختان در سال۲۰۱۵ نشان‌می‌دهد زمین بیش از ۳تریلیون اصله درخت دارد. طبق گزارش بانک جهانی جنگل‌ها حدود ۳۰درصد کره زمین را پوشانده‌اند. با وجود این ما شاهد تمام‌شدن درختان روی زمین هستیم چون زمین بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶میلادی بیش از ۵۰۰هزارمایل از درخت‌ها را به دلیل جنگل‌زدایی از دست ‌داد. بدون درختان، جهان ما از هم خواهد پاشید. درختان اکسیژن را تامین و خاک را حفظ و سیستم‌های غذایی ما را پشتیبانی می‌کنند.

۴- حیوانات و ماهی‌ها

ممکن است ماهی هاو حیوانات را جزو منابع طبیعی حساب‌نکنیم و با خودمان بگوییم آن ها که به طور طبیعی وجوددارند و تمام نمی‌شوند! ولی این‌طور نیست. آن‌ها یکی از حیاتی‌ترین منابع انسان‌ها هستند. مسئله مهم‌تر خالی‌شدن اقیانوس‌ها از ماهی ا‌ست. صندوق جهانی حیات‌وحش در سال ۲۰۱۲ هشدار داد که ما در حال صید بیش از حد هستیم و برخی پیش‌بینی‌می‌کنند موجودات دریایی در سال ۲۰۵۰ تمام می‌شوند و اکوسیستم زمین و انسان‌ها به خطر می‌افتد.

۵- فلزات کمیاب

براساس مطالعه دانشمندان، ما از ۶۲ فلز مختلف در تولید و ساخت‌و‌ساز استفاده‌می‌کنیم. این فلزات تجدیدناپذیراند، یعنی وقتی از بین رفتند برای همیشه از بین می‌روند. شاید تا الان خیلی، فلزات را جدی نگرفته‌باشید اما اگر فلزات تمام شود باید بدون محصولاتی زندگی‌کنیم که برای زندگی ما حیاتی شده‌اند، مانند گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر و تجهیزات پزشکی نجات‌دهنده مانند دستگاه‌های ام آر آی، خودروها و ساختمان‌های مدرن.

منبع: RD.COM

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/262047

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *