http://didshahr.ir/261283

01:52 :: 1402/04/01

پُر کردن اوقات‌فراغت بچه‌ها در فصل تابستان، به رعایت یک سری اصول نیاز دارد تا بستری برای رشد و شکوفایی استعدادهایش شود؛ از این نکات و قیمت‌های کلاس‌های پرطرفدار گفتیم.

کودکان با چه شخصیتی برای چه کلاس‌هایی؟

نویسنده: صابر فتحی

«بچه‌ام را چه کلاسی بگذارم تا هم سرگرم شود و هم چیزی یاد بگیرد که به درد آینده‌اش بخورد؟»، این یکی از رایج‌ترین سوالات و دغدغه‌های پدر و مادرها در این شب و روزهاست. والدینی که می‌خواهند با معقول‌ترین هزینه، فرزندشان را بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و استعدادش، در بهترین کلاس‌های اوقات فراغت تابستانه ثبت‌نام کنند. به همین بهانه و در پرونده امروز زندگی سلام، یک مشاور از باید و نبایدهای ثبت نام کودکان در کلاس‌های تابستانه گفته و به مهم‌ترین نکاتی اشاره کردیم که باید برای پر کردن اوقات فراغت به آن‌ها توجه کرد. همچنین از قیمت‌های چند کلاس تابستانه پرطرفدار گفتیم. با ما همراه باشید.

‌فوت و‌‌فن انتخاب کلاس برای اوقات فراغت

تابستان فرصت خوبی است تا بچه‌‌ها ضمن سرگرم شدن، مهارت‌‌های بیشتری یاد بگیرند؛ اما همچنان اولویت خانواده باید لذت‌‌بخش بودن آن فعالیت برای فرزندشان باشد.

اوقات فراغت از اسمش پیداست که باید در چه حال وهوایی باشد اما هنوز هم بسیاری از خانواده‌‌ها به‌‌دلایلی مثل سرخوردگی خودشان و آرزوهای طولانی و محقق نشده که رسیدن به آن را در موفقیت فرزندشان می‌‌بینند و مسائل دیگری مثل تک فرزند داشتن و انتظار زیاد از همان فرزند، می‌‌خواهند از فرصت تابستان نهایت استفاده را برای تربیت یک نیوتن، ادیسون، کریس رونالدو یا موتزارت ببرند و با تمام قوا فرزندشان را مجاب می‌‌کنند در انواع کلاس‌‌ها شرکت کند. در ادامه چند نکته را که باید براساس روحیات، نیاز، خواست و انگیزه‌‌های فرزندتان به آن‌‌ها دقت کنید، مرور می‌‌کنیم تا یک اوقات فراغت لذت‌‌بخش و مفید برای فرزندتان رقم بخورد.

کلاس درسی بگذاریم؟ خیلی از مدارس غیرانتفاعی، برخی از معلمان و آموزشگاه‌‌ها با دلسوزی خانواده‌‌ها را ترغیب می‌‌کنند تا فرزندشان را در کلاس‌‌های درسی که مرور سال قبل و مقدمه سال بعد است شرکت دهند. اما این‌‌که چقدر این کلاس‌‌ها بازدهی دارد نکته مهمی است. اولاً بهتر است اگر فرزندتان را در کلاس درسی ثبت‌‌نام می‌‌کنید حتماً کنارش کلاس یا فعالیت فرح‌‌بخشی مثل شنا هم برایش تدارک ببینید تا حس تباه شدن تعطیلات را نداشته باشد. به‌‌علاوه این‌‌که مواظب باشید کلاس طولانی نباشد تا باعث به‌‌اصطلاح «زده شدن» فرزندتان از درس شود و نکته مهم‌‌تر این‌‌که اگر قرار باشد دانش‌‌آموز در تابستان و در یک کلاس خصوصی به همه دروس سال آینده مجهز شود پس در طول سال تحصیلی چه کند؟ آیا در کلاس بی‌‌توجه و بازیگوش نخواهد شد؟

حواس‌‌تان به‌‌گرما باشد روزهای تابستان هوا گرم است، بهتر است برای کلاس‌‌هایی مثل زبان، شطرنج و … از کلاس آنلاین استفاده کنید و برای کلاس‌‌هایی که فعالیت بدنی دارد هم زمان مناسبی انتخاب شود تا سلامت فرزندتان به‌‌خطر نیفتد.

ترکیب را رعایت کنید اگر فکر می‌‌کنید فرزندتان کشش چند کلاس را دارد ترکیب فرم و محتوا، عملی و غیرعملی، فعالیت ذهنی و جسمی را رعایت کنید. در این زمینه رعایت ترکیب حضوری و غیرحضوری هم مهم است. بهتر است برخی کلاس‌‌ها حضوری باشد تا فرزندتان تحرک داشته باشد، با همسن‌‌وسالانش رابطه داشته باشد و لذت بیشتری ببرد اما دقت کنید همیشه بهترین کلاس نزدیک‌‌ترین کلاس است. به‌‌خاطر کمی تفاوت در سطح، کلاس دورتر را انتخاب نکنید تا هم به‌‌خودتان برای رفت و آمد فشار نیاید هم به‌‌فرزندتان.

فعالیت‌‌های جذاب تعریف کنید اوقات فراغت فقط با کلاس پر نمی‌‌شود. از فعالیت‌‌های نهادهای مفید مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کنید یا با چند خانواده برنامه هایی مثل کتاب‌‌خوانی، شاهنامه‌‌خوانی و چالش‌‌های جذاب برای فرزندان‌‌تان بچینید. حتی اگر فرد مطمئنی مثل دایی، خاله، عمو و… در کسب و کاری فعال است از وی بخواهید از فرزندتان کمک بخواهد تا مسئولیت پذیری‌‌اش افزایش یابد.

استانداردهای لازم را بررسی کنید اگر فرزندتان را در کلاسی ثبت‌‌نام می‌‌کنید از همه نظر مسئولان و فعالیت‌‌های آن‌‌جا را بررسی کنید. آموزش‌‌هایی هم به فرزندتان درباره ارتباط با غریبه‌‌ها بدهید. یک کلاس باید استانداردهای لازم روشنایی، تهویه، مربی مجرب، متعهد و… را داشته باشد. هرازگاهی هم بدون این‌‌که فرزندتان نگران شود یا احساس کند او را جدی نمی‌‌گیرید فعالیت کلاسش را زیرنظر بگیرید.

نظر فرزندتان را در نظر بگیرید اجازه بدهید امتحان کند، تجربه کسب کند و مسئولیت اتفاقات را به‌‌عهده بگیرد. قرار نیست با اولین کلاس یک قهرمان ورزشی یا یک مخترع داشته باشید، اگر سال قبل به‌‌فرض کلاس بدمینتون را انتخاب کرده و برایش جذاب نبوده، بی‌‌خیال هزینه قبلی شوید و اجازه دهید این‌‌بار شانسش را در پینگ‌‌پنگ امتحان کند. بعد از بارها انتخاب می‌‌تواند قطعاً استعداد و علاقه‌‌اش را بشناسد. شاید بعد از پینگ‌‌پنگ بفهمد بدمینتون را واقعاً دوست دارد!

آموزش مدارس را تکمیل کنید آموزش‌‌های علمی در مدارس ما نمره‌‌محور است و زمخت، برای همین بچه‌‌ها لذت علم را تجربه نمی‌‌کنند. ببینید جای چه چیزهایی در مدارس خالی است که فرزندتان را جذب علم و دانش کند. به‌‌طور مثال شاید یک کلاس مقدماتی نجوم، فعالیت جذابی باشد که در آینده از فرزندتان یک فیزیک‌‌دان بسازد. شاید یک کلاس برنامه‌‌نویسی به فرزندتان کمک کند در آینده یک کدنویس قهار با درآمد بالا باشد. اجازه بدهید دنیای کودک توسعه پیدا کند و چیزهایی بیشتر از آموزش رسمی مدارس را تجربه کند.

چه کلاسی برای کدام بچه ها؟

فرمول ثابتی برای این که کودک‌مان را در چه کلاسی ثبت‌نام کنیم، وجود ندارد اما علاوه بر علاقه خودشان، والدین هم می‌توانند بر اساس شناختی که از ویژگی‌ها و شخصیت کودک‌شان دارند، به او برای پر کردن بهتر اوقات فراغتش کمک کنند. کلاس‌های تابستانی بسیار متنوع است اما به‌طور کلی می‌توان آن‌ها را به ۴ دسته تقسیم کرد: ورزشی، هنری، رایانه‌ای و درسی. یکی از رایج‌ترین سوالات والدین برای پر کردن اوقات فراغت کودک‌شان با کلاس‌های تابستانی این است که از کجا بفهمیم باید فرزندمان را در چه کلاسی ثبت نام کنیم و او چه استعدادی دارد؟ در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

جاه طلب‌ها و پرانرژی‌ها بروند کلاس‌های ورزشی کودکانی که پرانرژی‌تر هستند، به ورزش یا تماشای آن از تلویزیون علاقه‌ نشان می‌دهند، در کارهایشان معمولا کلی‌نگر هستند و … شرکت در کلاس‌های ورزشی برایشان مفید خواهد بود. البته بر اساس روحیه تلاش، جاه‌طلبی و … نوع کلاس ورزشی بین رشته‌هایی مثل تکواندو، جودو، کشتی و … با فوتبال یا شطرنج و … باید انتخاب شود. همچنین باید به فیزیک بدنی کودک برای انتخاب رشته ورزشی توجه کرد، مثلا قدبلندها برای فعالیت در والیبال و بسکتبال مناسب‌تر هستند. در این بین، انواع کلاس تابستانی ورزشی عبارتند از: بسکتبال، والیبال، هندبال، فوتبال، فوتسال، پینگ‌پنگ، بدمینتون، تنیس، صخره‌نوردی، کوهنوردی، پارکور، ژیمناستیک، شطرنج، شنا، کاراته، تکواندو، ووشو، کونگ‌فو، جودو، بوکس، کشتی، دفاع شخصی، آمادگی‌جسمانی، وزنه‌برداری، بدن سازی و پرورش اندام، دوچرخه‌سواری، اسکیت و … .

احساسی‌ها و باسلیقه‌ها بروند کلاس‌های هنری کودکانی که با حوصله‌تر هستند، در انجام کارهای شان سلیقه به خرج می‌دهند، برای گرفتن هر تصمیمی به جزئیات توجه دارند، احساسات در آن‌ها و رفتارهای شان پررنگ‌تر است و …، ثبت‌نام‌شان در کلاس‌های هنری توصیه می‌شود. البته برای انتخاب کلاس‌های هنری، میزان تعامل و قوی بودن ارتباطات اجتماعی کودک هم مهم است چراکه بعضی رشته‌های هنری مانند بازیگری نیاز به برقراری ارتباط موثرتر با دیگران دارد. انواع کلاس تابستانی در زمینه هنر عبارتند از: نقاشی رنگ روغن، نقاشی سیاه قلم، مجسمه‌سازی، عروسک سازی، خوشنویسی، کاریکاتور، سفالگری، قلم زنی، معرق، منبت، تئاتر، بازیگری، موسیقی، عکاسی، فیلم برداری و … .

کنجکاوها و علاقه‌مندان به گوشی بروند کلاس‌های رایانه‌ای ثبت نام در کلاس‌های رایانه‌ای برای کودکانی که در حوزه های مختلف کنجکاوتر هستند، ساعات زیادی از روز را به بازی و کار با گوشی یا کامپیوتر مشغول می‌شوند، ذهن بازتری دارند، به برنامه‌ریزی برای انجام کارهایشان اهمیت می‌دهند و … توصیه می‌شود. کلاس‌های عمومی در زمینه رایانه عبارتند از: دوره‌های ICDL برای یادگیری کلی کار با کامپیوتر و نرم افزارها و اینترنت، دوره‌های پیشرفته ICDL، فتوشاپ و دیگر برنامه‌های گرافیکی، تایپ سریع، دوره‌های مقدماتی برنامه‌نویسی و … .

کلاس‌های درسی در صورت نیاز گاهی فرزند ما در یک درس ضعیف است بنابراین ما می‌توانیم در فصل تابستان برای تقویت درسی وی، او را در کلاس‌های درسی خاصی بنا به ضرورت و نیاز، ثبت‌نام کنیم. توجه داشته باشید که اگر او در درس به خصوصی مشکل ندارد، از افراط در آموزش وی اجتناب کنید. درباره ثبت‌نام فرزند در کلاس زبان انگلیسی هم باید گفت که سبب موفقیت فرزندان در دروس زبان مدرسه می‌شود و به آینده تحصیلی و کاری او کمک می‌کند.

Children with what character for what classes?

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/261283

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *