http://didshahr.ir/261249

01:34 :: 1402/03/31

آموزش هم‌فرکانس شدن برای رسیدن به همه خواسته‌ها به‌بهانه ازدواج یک دختر با یکی از معروف‌ترین بازیگران ایرانی پرطرفدار شده؛ ماجرا چیست؟

ایده موفقیت

یاوه‌گویی‌های پکیج‌فروش‌های هم‌فرکانسی

نویسنده : دکتر الناز علوی| ‌ متخصص روان‌شناسی

دوره‌های انگیزشی برای رسیدن به موفقیت با راهکارهای عجیب و ساده، طرفدارهای خاص خودش را دارد. به تازگی ویدئویی در فضای‌مجازی پربازدید شده که دختری به یک سخنران انگیزشی می‌گوید: «چه جوری این دختره با ۲۶ سال سن با معروف‌ترین بازیگر ایرانی ازدواج کرده؟» و او پاسخ می‌دهد: «خودت بهتر از هر کسی می‌دونی چی کار کرده؟ این دختره اومده با محمدرضا گلزار ازدواج کرده چون اول از همه خودش رو لایق این ازدواج کرده. ببینید بچه‌ها، ما به هر خواسته‌ای که داشته باشیم، می‌تونیم برسیم به‌شرطی که ۱- یاد بگیریم که لیاقتش رو در خودمون ایجاد کنیم یعنی خودمون رو لایقش کنیم و ۲- در فرکانسش قرار بگیریم، یعنی در شرایطی باشیم که بتونیم اون رو به دست بیاریم».

از او پرسیده می‌شود: «پس چرا این رو به آدم‌ها آموزش نمی‌دی که هر چیزی رو که می‌خوان به دست بیارن؟» و او هم می‌گوید: «الان یک پست ضبط می‌کنم و بهتون آموزش می‌دم که چطور آدم‌ها با خواسته‌هاشون هم فرکانس بشن و به دست‌شون بیارن». آیا واقعا چنین چیزی وجود دارد؟ از منظر روان‌شناسی، هم‌فرکانس شدن را واکاوی خواهیم کرد.

تفاوت روان شناسی علمی با زرد

روان شناسی زرد شاخه‌ای از «شبه علم» است که هیچ یک از تکنیک‌ها و روش‌هایش را علم روان شناسی و دیگر علوم تایید نکرده و اغلب زاییده ذهن سخنوران و سودجویانی است که به دنبال فروش نسخه‌های یک شبه و جادویی خوشبختی هستند تا جیب مراجعان‌شان را به امید تغییرات یک‌شبه خالی کنند. هر محتوایی مانند کتاب، مقاله، پروتکل و… که علم، تاییدش نکرده باشد و نام روان شناسی را یدک بکشد، روان شناسی زرد به حساب می‌آید، اما ویژگی‌های مهم روان‌شناسی زرد چیست؟

تیترهایی وسوسه‌انگیز و جذاب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روان شناسی زرد، تیترهای وسوسه‌انگیز آن است. چه کسی دلش نمی‌خواهد یک شبه پولدار شود؟! چه کسی با شنیدن این جمله که از پس هر کاری برمی‌آید خوشحال نمی‌شود؟ چه کسی دلش نمی‌خواهد عشقش را یک شبه عاشق خودش کند، جذاب باشد و…؟ هر کدام از این تیترها به تنهایی می‌تواند این فکر را به سر شما بیندازد که امتحانش که ضرر ندارد! سنگ مفت و گنجشک مفت! اما مفت نیست دوست عزیز! روان‌تان و آسیب‌هایی که به آن می‌رسد، خرج امتحانش است که اصلا حواس‌تان به آن نیست.

پشت گرمی به افراد مشهور

روان شناسی زرد همیشه برای شعارهای نشدنی‌اش چند مثال از افراد مشهور دارد: «فلانی از فقر مطلق به ثروت زیاد رسید»، «فلان شخص یک شبه توانست و تو هم می‌توانی»، «فلان جا پول ریخته است فقط کافی است خم شوی و از زمین برداری» و… . آن‌ها پشت‌شان به چند شخص معروف و چند مثال کلی گرم است درحالی‌که علم هرگز اجازه نمی‌دهد شما با بررسی و تقلید از زندگی چند نفر برای کل انسان‌ها تصمیم بگیرید! علم روان شناسی برای هر رویکرد و نظریه‌اش هزاران تحقیق و آزمایش تایید شده دارد، حتی فرهنگ به فرهنگ و قشر به قشر این تحقیقات را با هم مقایسه می‌کند تا مبادا نسخه از پیش تعیین شده‌ای را برای دیگران به اشتباه به کار ببرد.

نادیده گرفتن محدودیت‌های انسان

روان شناسی زرد اغلب تفاوت‌های فردی و محدودیت‌های انسان را نادیده می‌گیرد و به همه وعده توانایی انجام هر کاری و خوشبختی را می‌دهد به طوری که به شما می‌قبولاند همه امکانات موفقیت در اختیار شماست و اگر موفق نیستید خودتان تنبلی و کوتاهی کرده‌اید! در صورتی که علم می‌پذیرد انسان محدودیت دارد، شرایط هر فردی با دیگری متفاوت است و شما مسئول تمام بلاهایی نیستید که به سرتان می‌آید، هرچند وظیفه دارید تلاش کنید تا اوضاع بهتری داشته باشید.

کار، نشد ندارد؟

برای روان شناسی زرد، کار نشد ندارد! از شیر مرغ تا جان آدمیزاد با تلاش شما به دست می‌آید! شما می‌توانید آرزوی دست نیافتنی‌ترین رویاها را داشته باشید و برای این کار تشویق هم می‌شوید! شما می‌مانید و کلی رویای غیرمنطقی که از واقعیت دورتان کرده است و اجازه نمی‌دهد فرصت‌های معقولتان را ببینید و به دست آورید! در روان شناسی علمی شما محدودیت‌های‌تان را می‌بینید و می‌پذیرید و با توجه محدودیت‌های‌تان تصمیمات منطقی می‌گیرید. منظور ما این نیست که حق پیشرفت و رویاپردازی ندارید، برعکس انسان با امید و رویا زنده است اما به شرط آن که حال شما و شرایطت‌تان را بهتر کند نه بدتر و امید واهی جلوی پیشرفت‌تان را نگیرد.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/261249

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *