http://didshahr.ir/260602

04:53 :: 1402/04/31

مدیر آب منطقه ای استان اردبیل در جمع اصحاب رسانه ها، از انها خواست دیگر از عنوان ” سرزمین چشمه های بهشتی” برای این استان استفاده نکنند.

خشکسالی سد Depletion of the dam

کل استان اردبیل سالهاست با کمبود آب مواجه است و این استان دیگر نمی تواند مثل سابق” سرزمین چشمه های بهشتی” تلفی شود.

یک سوم آبخوان دشت اردبیل خالی شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه یک سوم از حجم سه میلیارد متر مکعبی آبخوان دشت اردبیل به دلیل اضافه برداشت در ۵۰ سال گذشته خالی شده است، افزود: در اثر بی‌توجهی‌ها و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی خصوصاً برای کشاورزی، آبخوان دشت اردبیل در سال‌های گذشته ۱۳ متر افت داشته است.

وی تصریح کرد: باید با اطلاع‌رسانی و آگاه سازی مردم از وضعیت دشت اردبیل، از ظرفیت‌ها و مشارکت مردم برای رفع این دغدغه و نگرانی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه اردبیل اصلی‌ترین وظیفه شرکت را تامین، تخصیص، حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب عنوان کرد و گفت: همگام با برنامه‌های وزارت نیرو در دولت برای عمل به این وظایف سنگین کمر همت بسته‌ایم.

اردبیل دیگر سرزمین چشمه‌های بهشتی نیست

حیدری در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه اردبیل دیگر سرزمین چشمه‌های بهشتی نیست، افزود: تغییرات اقلیمی و خشکسالی های طولانی مدت به کاهش منابع آبی در دسترس استان انجامیده است و در عین حال مصرف آب در این استان به مراتب بیشتر شده که نیاز دارد شهروندان الگوی مصرف را رعایت کنند تا در تابستان با تنش آبی مواجه نشوند.

وی سهم آب مصرفی بخش کشاورزی استان را ۹۳ درصد اعلام کرد و گفت: با صرفه جویی پنج درصدی و اختصاص همین مقدار به بخش صنعت می‌توان شاهد افزایش سهم استان در تولید ناخالص ملی در استان شد.

کاهش ۳۰ درصدی بارندگی در استان اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به افزایش مصرف بدون ضابطه آب در استان گفت: استان اردبیل همانند سایر مناطق از تغییر اقلیم و کم آبی مستثنی نبوده و میزان بارش‌های استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حیدری با تاکید بر لزوم کشت محصولات کم آب بر در استان گفت: بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز کشاورزی در استان به تامین آب آشامیدنی مردم اختصاص یافته است که بر این اساس و با توجه به کمبود منابع آبی ظرفیت توسعه کشاورزی در استان بیش از این میسر نخواهد بود و نیاز است کشاورزان از کشت محصولات پر آب بر خودداری کنند.

وی درباره تکمیل مراحل احداث سدها جهت ذخیره سازی منابع آبی موجود افزود: جمع حجم مخازن سدهای در حال بهره برداری استان ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که با اتمام سدهای در حال احداث استان به بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

احداث تصفیه‌خانه یامچی اردبیل با چهار هزار میلیارد ریال اعتبار

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل اظهار کرد: احداث برج آبگیر سدیامچی و خط انتقال دوم از برج آبگیر اقداماتی است که در راستای حل مشکلات بخش فیزیکی آب و افزایش کیفیت آب خام و کاهش استفاده از اقلام شیمیایی اجرا شده است.

حیدری افزود: برای ارتقای تصفیه‌خانه آب آشامیدنی اردبیل به سیستم نوین DAF نیز مطالعات انجام و بخشی از مراحل اجرایی نیز پیش رفته است که امیدواریم امسال این سیستم به طور کامل به بهره‌برداری برسد تا شاهد افزایش کیفیت آب آشامیدنی اردبیل باشیم.

وی ادامه داد: این سد با توجه به کاهش ورودی مخزن قادر به تامین توام آب آشامیدنی و کشاورزی شهرستانهای اردبیل و سرعین نیست و برای جبران کسری آن اقدامات توسعه‌ای در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل همچنین درباره آخرین وضعیت احداث سدهای کلاسر گرمی و شهید پستی هشجین گفت: با وجود مکاتبات و مذاکراتی که به همراه نمایندگان با مدیریت سازمان برنامه و بودجه شده است ، هنوز مساعدت لازم برای تسریع در عملیات احداث سد کلاسر گرمی و شهید پستی هشجین خلخال صورت نگرفته است.

حیدری ادامه داد: در حال حاضر روند احداث سد کلاسر گرمی که عملیات اجرایی آن از سال ۸۸ شروع شده، متوقف شده و برای تسریع عملیات اجرایی سد هشتجین خلخال هم اختصاص یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار هنوز تحقق نیافته است.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/260602

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *