http://didshahr.ir/252851

05:50 :: 1401/07/28

علی حیدری گفت: استان اردبیل همانند سایر مناطق از تغییر اقلیم و کم آبی مستثنی نبوده و میزان بارش‌های استان در سال آبی گذشته نسبت به بلند مدت ۲۴ درصد کاهش یافته است.

علی حیدری اناری

رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف آب بدون همراهی زارعین امکان‌پذیر نیست.

علی حیدری در دیدار با مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار کرد: اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی بدون همراهی زارعین امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: استان اردبیل همانند سایر مناطق از تغییر اقلیم و کم آبی مستثنی نبوده و میزان بارش‌های استان در سال آبی گذشته نسبت به بلند مدت ۲۴ درصد کاهش یافته است.

رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با عنوان کاهش چشمگیر آورد رود ارس به عنوان مهمترین تامین‌کننده آب کشاورزی و شرب شمال استان بیان کرد: رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان و کشت محصولات استراتژیک و کم‌ آب‌بر از جمله مواردی است که باید مورد توجه مردم و مسئولین قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان در شمال استان ۸۰ متر مکعب بر ثانیه و بیشتر از میزان مورد نیاز آب داده می‌شود که به جهت خاکی بودن کانال‌ها، خرد بودن زمین‌های زراعی و وجود ۸ هزار زارع با سلایق متفاوت، میزان هدر رفت آب در این حوزه چندین برابر آب مصرفی در سایر نقاط استان است.

حیدری با اظهار اینکه کشت، صنعت و دامپروری مغان قطب اصلی تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور است، تصریح کرد: در نظر گرفتن مساله کمبود آب و مدیریت مصرف آب بر اساس منابع موجود و رعایت الگوی کشت در راستای تامین محصولات استراتژیک و پرهیز از کشت محصولات آب‌بر، باید رویکرد اصلی بخش کشاورزی استان باشد.

وی با تشریح برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در راستای تامین و توزیع عادلانه آب در منطقه شمال استان گفت: رصد آنلاین مصرف آب و سطح زیر کشت، انجام اقدامات سازه‌ای از جمله ایستگاه پمپاژ سربند و سیفون دره‌رود از عملکرد شرکت در این حوزه است.

در ادامه این دیدار، قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان اظهار کرد: در کنار شرکت آب منطقه‌ای جهت اجرای صحیح برنامه‌های مدیریت مصرف آب خواهیم بود و در راستای دستیابی به راه حل مناسب ضرورت دارد ستاد مدیریت بحران آب به ریاست استاندار تشکیل شود.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در تخصیص آب گفت: تولید ثروت، اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش سه سیاست مهم شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان است که ظهور و بروز آن وابسته به تامین آب مطمئن و پایدار است.چ

هواشناسی

کاهش ۲۴ درصدی بارش ها در اردبیل

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/252851

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *