http://didshahr.ir/252401

06:59 :: 1402/01/18

هفتهء طوفانی با چنبرهء پرخطر گرمیج

طوفان گرمیج در راه است


پیرو پیش آگاهی ها با کاهش هرچه بیشتر فشار ستون جو از حوالی ظهر امروز بر شدت تندبادهای مقطعی که از ۱۵ فروردین در اغلب نقاط شمالغرب وزیدن گرفته است افزوده میشود.
طبق نقشه ها از اوایل دههء دوم فروردین شرایط مساعدی برای ارسال سلسله امواج سیکلونی از شرق اقیانوس اطلس به خاورمیانه و آسیای مرکزی و ادغام برخی با سیستمهای مدیترانه ای فراهم شده است.

حجم اعظم بارش این امواج هنگام گذر از کشورهای مسیر ، تخلیه و مقدار اندکی در شمالغرب به شکل رگبار ظاهر میشود.هوای گرم و خشک بیابانهای عراق و عربستان سعودی که زبانهء آن تا شمال اردبیل و آذربایجان گسترش یافته عامل دیگری در کاهش سهم شمالغرب از این بارشهاست.

البته باتوجه به شرایط فصل و امکان شکل گیری ابرهای کومولونیمبوس در برخی نقاط ، تندرهای خفیف از امروز تا چهارشنبه انتظار میرود.چهارشنبه و با شدت بیشتر پنجشنبه ، بارشهای سیستماتیک رگباری ، رعدوبرق و گاهی تگرگ پیش بینی میشود.

شدت این آشفتگیهای جوی در مناطق غربی و مرکزی شمالغرب زیاد خواهد بود و احتمال تلفات و خسارات هست.
🌬پدیدهء خیلی مهم از امروز تا ۲۶ فروردین وقوع طوفانهای گرم اغلب در ساعات ظهر تا شبانگاهان در بسیاری از مناطق شمالغرب است.طوفان از حوالی ظهر امروز با بیشینه سرعت ۹۸ کیلومتر در ساعت آغاز میشود. شنبه ، یکشنبه ، سه شنبه و چهارشنبه سرعت آن تا ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت تخمین زده میشود. پنجشنبه ۲۴ فروردین فشار ستون جو بر فراز غرب خزر و شمالغرب به ۹۹۸ هکتوپاسکال کاهش یافته و گرادیان (شیب) فشاری شدیدی را برقرار میکند. برآیند این الگو طوفانهای لحظه ای ۱۳۵ کیلومتری در برخی نقاط است.
علاوه بر ایجاد مشکلاتی احتمال خسارت به سازه های کم دوام ، شاخه های قطور و شکوفه های درختان ، آنتنها و دکلها ، تاسیسات برق ، مبلمان و تابلوهای شهری هست. پرتاب اجسام از پشت بامها ، سقوط شاخه های درختان ، شکستن شیشه ها ، عدم خروج دودهای سمی از لوازم گرمایشی ، واڑگونی خودروها در جاده ها ، کنده شدن درب وسایل نقلیه و … از دیگر پیامدهای پرخطر هوای طوفانی هستند.

شدت طوفان میتواند سبب خیزش گرد و خاک و دانه های شن به اندازهء نخود به هوا شده و تنفس و تردد رهگذران را مختل بکند.

توکلت علی الله ؛ مسعود وسیله ایردموسی

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/252401

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *