اصغر مناف زاده
ضمن آرزوی سلامتی و قبولی زیارت زائران امام حسین(ع)، متاسفانه امسال نیز همانند چند سال گذشته دوباره شاهد مشکلات فراوان زائران پیاده روی اربعین در داخل کشور و با شدت و فراوانی بالا در داخل کشور عراق هستیم. دلیل عمده این مشکلات در مصاحبه های مکرر از سوی رئیس ستاد اربعین کشور،حجم بالای زائران،گرمای هوا، کمبود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در داخل کشور عراق عنوان شده است. حال سوالی که در ذهن متبادر میگردد این است که آیا با داشتن تجربیات پیاده روی اربعین سال های گذشته و همچنین تشکیل ستاد اربعین چندین ماه قبل از شروع این رویداد بزرگ انسانی و فرهنگی، چرا دوباره شاهد مشکلات فراوان و به نوعی غافلگیری در سرویس دهی به زائران اربعین آن هم در مقیاس بزرگ نسبت به سال های گذشته می باشیم؟ آیا اعضای ستاد اربعین، از ضعیف بودن امکانات سخت افزاری کشور عراق در مرزها اعم از کمبود گیت و امکانات حمل و نقل که تمام مشکلات موجود به آنها نسبت داده میشود، اطلاع کامل و جامعی نداشتند؟ آیا با توجه به شرایط داخلی کشور عراق امکان پیش بینی تعداد زائران قبل ازآغاز سفر وجود نداشت؟ و اگر اطلاع داشتند، چرا برنامه ریزی ها و تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز و ظهور چالش هایی که امروزه در مرزها شاهد آن هستیم، اتفاق نیفتاده است؟ مگر میشود در یک مسئله مشخص، هر سال دچار غافلگیری شویم؟ تازه برای آن ستاد هم زدهایم! خدایی ناکرده، اگر موکب های مردمی در مسیر راهپیمایی ها استقرار نداشتند معلوم نبود شاهد چه اتفاقاتی می بودیم!
امیدواریم در سال های آتی با استفاده از تجربیات امسال، شاهد تصاویر و اخبار مشابه در خصوص مشکلات پیاده روی اربعین حسینی که در شان و منزلت زائر ایرانی نیست،نباشیم. یا حسین
شما مثل اینکه از او ضا ع کره زمین اطلا ع ندا رید کدا م منظو مه و سیا ره تشریف دا رید در قد یم زما ن ۱۵ سا ل بوده رضا شا ه مر ده بوده مر دم ار دبیل از همدیگر می پر سیدند چرا از رضا شا ه خبری نیست کجا ست –
جر یا ن و در گیری سیا سی حجا ب و دخا لت کو مو له جنا یت کا ر که هزارا ن سر باز
ایرا نی را سر بریده + جر یا ن بها ییت که قتل عا م ۱۷ شهریور ۵۶ تهرا ن
تو سط بها یی ها که در ارتش شا ه حا کم بو دند انجا م شد حا لا همین جنا یتکا ر ها در کا نا ل ب ب س نشسته اند و دم از حقو ق بشر می زنند و ا خبا ر جعلی فا بریک و پخش می کنند تا ملت دیگری را به خا ک و خو ن بکشند در سال ۱۳۸۸ پسر شا ه رضا پهلوی با رجوی جا نی و دیوا نه در عرا ق در خد مت صدا م قرا ر دا د همبستگی نظا می سیا سی بستند حا ل همه یک شبه از حقو ق بشر صحبت می کنند – در این حا ل کا نا ل ها ی ایرا ن جنگ دنیا ی عرب را که یک مدل دیگری از صهیو نیزم هستند دنبال می کنند و متا سفا نه محمد خا تمی در دو ره دوم ریا ست جمهو ریش مفسدین را نتوا نست کنتر ل کند و جریا ن اصلا حا ت انقلا ب رنگی امپر یالیزم شد و ایرا ن قر با نی اول بود که اوکرا یین قر با نی دو م است و ا ختلا ف ملا ها که از اول انقلا ب بود ادا مه دا رد و رسا نه ها یی که بحث و مشکل را نمی توا نند رو شن کنند و جها لت عوا م حا کم میشود
این نسلی که در خیاباها هست نتیجه ظلم است.
خوا هش می شود یک ستون در سا یت بزنید به اسم جو ک روز –
این متنی است که بی . بی .سی سا یت بها یی ها در سا یتش نو شته است :
بی . بی . سی . بی طرف . صحت و شفا فیت .
– وا قعا دنیا را اینقدر احمق می دا نند
______________
نسل جدید ایرا نی محصول وا لدین جا هل و سیستم تر بیتی خا نوا دگی غلط ایرا نی و نظا م آ مو زشی عقب ما نده است که با عصر دیجیتا لی و جها نی شدن کا ملا گیج هستند و قر با نی سیا ست ها ی منطقه امپر یا لیزم و تضا د سیا سی و اجتما عی دا خل ایرا ن هستند -دا نشجو یا ن و نسل جدید دنبال حل معا دله پیچیده کنتر ل فکر و علم تو سط خود شان و تو سعه کشور هستند و طرز ارتباط و گفتا ر را بلد نیستند و کا ر به فحش و خشو نت کشیده است – که در تور انقلا ب رنگی امپر یا لیزم افتا ده اند ورسا نه ها و جا معه ایران عقب ما نده در جها لت و بی فر هنگی است با مدر نیزم و پست مدر نیزم
مساله قا بل حل و تو جیه نیست –
__________
مدرن و مدرنیزاسیون و مدرنیسم
–
کلماتی مدرنیته، مدرنیزاسیون و مدرنیسم را هم غالبا مترادف گرفته و هر پدیده ای که به اینها مرتبط باشد با همان تصور “جدید و پیشرفته” می پذیریم.
–
مدرنیته: دوره ای تاریخی در اروپا بود که افکار “روشنگری” رواج پیدا کردند. مرکزیت این افکار روشنگری فرانسه بود که با انقلاب کبیر فرانسه به اوج خود رسید. شعارهایی مانند برادری، برابری و آزادی در ادامه این افکار بودند و دموکراسی، حق رای، اصل تفکیک قوا، اصالت فرد و غیره هم از همانجا آمدند.
–
مدرنیزاسیون: به معنی تحول تکنولوژیک در یک جامعه است، بطوریکه استفاده از ابزارهای تولید و کالاهای مصرفی با تکنولوژی جدیدتر در سطح جامعه رواج پیدا می کند. این مساله می تواند از طریق انقلاب صنعتی یا از طریق واردات صنایع و محصولات صنعتی اتفاق بیافتد
–
مدرنیسم: بازتاب و واکنشی بود که در عرصه فرهنگ و هنر نسبت به پدیده مدرنیته داده شد. از موسیقی، ادبیات، نقاشی و سینما گرفته تا فلسفه. بعنوان مثال هنر آوانگارد یکی از جلوه های مدرنیسم است. اما نکته جالب اینجاست که مدرنیسم هم الزاما پذیرا و موید مدرنیته نبود و در بسیاری موارد نگاهی منفی نسبت به پدیده مدرنیته داشت. منباب مثال سبک رومانتیسم در عرصه هنر و فلسفه یکی دیگر از جلوه های مدرنیسم است که نگاهی انتقادی به مدرنیته داشت
–
اصطلاح «پُست مدرنیسم» به دوران افول «مدرنیسم» اشاره دارد، دارای ویژگی هایی است مانند: نفی کلّیت و جامعیت از هر گونه عقیده و اندیشه، و این که باید از اندیشه های متکثّر سخن گفت، همچنین انکار حقیقت ثابت و عینی؛ «پُست مدرنیسم» نقّادانه به هر گونه مفهومی از حقیقت عینی نظر می کند و در تلاش است تا بیان کند هیچ معیار حقیقی و عینی از باور وجود ندارد
——-
پستمدرنیسم مفهومی تاریخی ـ جامعهشناختی است که به دوران تاریخیِ بعد از مدرنیسم گفته میشود
–
ویژگی های «پُست مدرنیسم»
1- نفی کلّیت و جامعیت از هر گونه فکر، عقیده و اندیشه، و این که باید از عقل ها و بینش ها و اندیشه های متکثّر سخن به میان آورد
–
2- انکار هویت انسجام یافته فرد و اجتماع؛ به این نحو که به جای تأکید بر هویت منسجم فرد و اجتماع انسانی، بر دگرگونی و بی ثباتی در هویت فرد و جامعه تأکید می شود
–
3- اعلان پایان پذیرفتن و بی اعتباری ایدئولوژی؛
–
4- انکار حقیقت ثابت و عینی؛ «پُست مدرنیسم» در تلاش است تا بیان دارد که هیچ معیار حقیقی و عینی از باور وجود ندارد
–
5- برخورد انتقاد آمیز نسبت به هر نوع معرفت شناسی؛ لذا بر اساس چنین اصلی است که همواره نسبت به هر گونه برداشت ناشی از مدرنیسم به نگاه انتقاد آمیز نگریسته می شود.
–
6- اندیشه ها و ایده های برگرفته از «پُست مدرنیسم»، نشانگر ترکیبی از چندین مکتب و فلسفه و نظریه است و یا می تواند حاصل گرایش های فکری متعددی باشد
–
بسیاری از اندیشه هایی که «پُست مدرنیسم» رقم می زند، واقع بینانه به نظر نمی رسد، بلکه جنبه «ایده آلیستی» است تا رئالیستی
–
بر اساس نظام اخلاقی پُست مدرن، تحقّق اخلاقیات عینی و جهانی از جنبه علمی، امری ناممکن به نظر می آید. در عوض به هر موضوع یا مسئله اخلاقی می توان از زوایا و ابعاد مختلف و متناقض نگریست. در این صورت ارزش گذاری و داوری اخلاقی، به پسند و ناپسند افراد و خواست و اکراه آنان بستگی دارد
–
طرز نگرش «پُست مدرنیسم» به اخلاق را نیز از موضع آن نسبت به دین می توان دریافت. بدین ترتیب در اندیشه «پُست مدرن» دیگر خبری از علائم با ثبات اخلاقی نیست
–
________________________