http://didshahr.ir/248931

11:59 :: 1401/04/21

پیرو پیش بینی های قبلی با استمرار حاکمیت پشتهء ارتفاعی بر فراز خاورمیانه فلات ایران زیر گرمای شدید رفته اما در این میان فقط اردبیل عنوان خنکترین منطقه ی کشورمان را به خود اختصاص داده است.

ادامهء روزهای گرم و شبهای خنک

در این منطقه و بلندیهای منتهی به جلگهء گیلان طی روزهای گذشته بیشینهء دما میان ۲۲ تا ۲۸ درجه بالای صفر و شبها اغلب خنک و در ایستگاههای اردبیل و فرودگاه این شهر کمینهء دما به ترتیب ۱۰ و ۵ درجه بالای صفر بود.

طبق پیش آگاهی ها از دیروز برابر با ۲۰ تیر با تقویت جریان جنوبی دما در شمالغرب و حتی اردبیل روند فزونی گرفته است به گونه ای که بیشینهء اردبیل دیروز به ۳۰ و در بعضی ایستگاهها چون فیروزآباد کوثر به ۳۸ درجه‌ سلسیوس رسید.

بررسی نقشه های تراز نزدیک به زمین نشان میدهد این روند دست کم تا حول و حوش ۲۸ تیر ادامه دارد. طی این بازه بیشینه‌ی دما در خنکترین ایستگاههای شمالغرب ازجمله اردبیل و فرودگاه آن از ۳۲ درجه‌ سانتیگراد فراتر نمیرود و شبها هوا خنک ‌و دما حدود ۱۵ و در برخی سحرگاهان ۱۲ درجه باشد‌.

هر اندازه از غرب به جانب شرق یعنی اردبیل حرکت کنیم هوا خنکتر خواهد بود‌ به گونه ای هوای اردبیل از سرعین و نیر باوجود ارتفاع زیادشان از اردبیل حدود پنج درجه گرمتر خواهد بود.

طی این مدت به غیر از جنوب‌شرق که به لطف مانسون کم ‌و ‌بیش بارانیست در دیگر‌ نقاط ایران بارش نخواهد بود.

به نظر میرسد از حوالی ۲۸ تیر با تقویت شارشهای ناپایدار در تراز میانی و ‌پرفشار سطح زمین ساکنان غرب گیلان و شرق اردبیل شاهد ‌افزایش ابر و مه و ‌کاهش محسوس دما باشند.

مسعود وسیله

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/248931

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *