http://didshahr.ir/247718

01:11 :: 1401/03/24

یک متخصص تغذیه به رایج‌ترین سوالات درباره راه‌های پیشگیری از گرمازدگی پاسخ می‌دهد.

گرمازدگی تابستان را چگونه درمان کنیم؟
گرمازدگی یک موقعیت غیرعادی و بحرانی برای بدن است. علایم گرمازدگی، شامل این موارد است؛ پوست داغ و خشک، عرق نکردن، نبض سریع و ضعیف، تنفس کوتاه، افزایش دمای بدن، گرفتگی عضلات و گشادی مردمک چشم. در موارد شدیدتر نشانه‌هایی مثل هذیان‌، استفراغ، تهوع، بی‌حسی و سرگیجه هم دیده می‌شود. دمای بدن فرد گرمازده را با دستمال آغشته به آب سرد، کم کنید و پاهایش بالاتر از سطح بدن قرار بگیرند. اما برای پیشگیری از این وضعیت چه کنیم؟

چی بنوشیم؟

بهترین نوشیدنی، آب است؛ وقتی بدن ما هیدراته [آب‌رسانی کافی به سلول‌های بدن] باشد، کمتر دچار گرمازدگی می‌شویم. شربت خاکشیر، شربت چهارتخم، ‌آب ‌زرشک، شربت آب لیمو، شربت به ‌لیمو، آب‌ طالبی خنک، شربت سکنجبین و شربت گلاب نوشیدنی‌هایی هستند که در این فصل توصیه می‌شود.

چی بخوریم؟

خیار، کاهو، اسفناج و نعناع کمک می‌کنند که آب رسانی کافی به بدن انجام شود. توت ‌فرنگی، لیموترش، هندوانه و طالبی هم از میوه‌های مفید در تابستان هستند. یکی از غذاهای ‌خوب در تابستان، آب ‌دوغ ‌خیار است؛ این غذا به ‌خوبی به بدن آب می‌رساند، رفع گرمازدگی می‌کند و آرام‌بخش است.

چی نخوریم؟

فست‌ فودها، غذاهای ‌چرب، سالادهای پُرسس، غذاهای خیلی شیرین، سنگین و پرکالری گرمازدگی را تشدید می‌کنند. این ‌جا باید اضافه کنم که به افراد گرمازده شربت‌های شیرین ندهید. نوشیدنی مناسب برای افراد گرمازده باید خیلی ملایم باشد. دوغ ترش هم برای گرمازدگی مناسب است.

آب‌ یخ بنوشیم؟

آب ‌یخ برای افراد دارای سینوزیت، میگرن و مبتلایان به بیماری‌های گوارشی مشکل‌زاست. اگر دچار این بیماری‌ها نیستید، نوشیدن آب ‌یخ منعی برای شما ندارد ولی از یخ زیاد استفاده نکنید. بعضی‌ها می‌گویند نوشیدن آب‌ یخ باعث کبد چرب می‌شود اما این مسئله از نظر علمی مورد تأیید نیست.

دوش آب سرد بگیریم؟

دوش آب سرد برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی- عروقی و بیماری‌های خاص، مشکل‌زاست چون شوک ایجاد می‌کند. اگر دچار این بیماری‌ها نیستید، بهتر است آب را کم‌ کم سرد کنید و به ‌طور ناگهانی زیر آب سرد نروید.

دکتر شهاب اولیایی | متخصص تغذیه

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/247718

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *