اگر از اطرافیانتان پرسوجو کنید احتمالا همه در آرزوی داشتن فلان خودروها، خانهها، سفرها و … هستند، چرا این مسئله نگران کننده است؟
هر روز در شبکه های مجازی، در تبلیغات تلویزیونی، در شعارهای برندهای تجاری، در دانشگاه و مدرسه و غیره این جمله را میشنویم «به تفاوتها احترام بگذاریم». اما آیا واقعا جهان امروز به تفاوتها احترام میگذارد؟ اصلا علاقهای به تفاوتها دارد؟ لطفا بیایید برای یک روز کنجکاوانهتر، عمیقتر و دقیقتر به جهان اطرافمان نگاه کنیم؛ به انسانها، خانهها، چیدمان منازل، لباسها، غذاها، رستورانها، مراکز خرید، کافهها، آیینها، جشنها، موسیقیها، فیلمها، فعالیتهای روزانه، سفرها، سبکزندگیها، ارزشها، اهداف، باورها،
جهان بینیها حتی جنسیتها؛ انگار از قضا به جای تفاوت و تنوع، شاهد یکسانی و شباهت بیش از اندازه خواهیم بود. جهان قرار است به دهکدهای تبدیل شود که در آن شباهت و یکسانی بیش از تنوع و تفاوت تشویق میشود. البته به نظر میرسد این شباهت و همسان سازیها به نفع یک نوع خاصی از فرهنگ و جغرافیا دارد صورت میگیرد. مثلا امروز در تمام دنیا مردان کتوشلوار میپوشند، در سراسر جهان مردم پیتزا میخورند، کودکان با عروسکهای باربی بازی میکنند و البته تا دلتان بخواهد در رنگ کتوشلوارها، در نوع پیتزاها و در لباس عروسکهای باربی تنوع ایجاد کردهاند! این در حالی است که تا همین چند دهه پیش شما یک مرد چینی، ایرانی، عرب و آمریکایی را تنها از روی سبک لباس پوشیدنش میتوانستید تشخیص دهید؛ تا همین چند دهه پیش بچهها با عروسکهای خاص منطقه خودشان بازی میکردند و مردم در هر منطقه جغرافیایی غذاهای محلی و منحصربه فردی داشتند اما سود این از بین بردن تنوعات محلی و یکسانسازی به جیب چه کسانی میرود؟ به نظر پیدا کردن سر نخ ماجرا کار دشواری نباشد؛ امروزه یک شرکت عروسک سازی یا طراحی مد و لباس، میتواند تولیدات خود را به سراسر جهان با هر فرهنگی، بفروشد. مسئله جایی جدیتر میشود که این همگنسازی نه تنها در امور بیرونی و ظاهری انسان، بلکه در درونیات آدمها هم نفوذ کرده است. امروز آرزوها، اهداف، باورها و عقاید آدمها بیش از پیش شبیه یکدیگر شده است. اگر از اطرافیانتان پرسوجو کنید احتمالا همه در آرزوی فلان لباس، خانه، ماشین، سفر و … هستند، اما پس آن تفاوتی که همه از آن صحبت میکنند و احترام به آن را واجب میدانند، چیست؟
نویسنده : دکتر پرستو امیری| متخصص روان شناسی سلامت