لینک بیلدینگ به عنوان یکی از اصلی ترین تکنیک های بازاریابی برای شناساندن برند های مختلف شناخته می شود.
لینک بیلدینگ یا لینک سازی به یک سری فرایند به هم پیوسته گفته می شود که هدف آن ارتقای کیفیت و تعداد لینک های ورودی به یک صفحه از وب سایت مخصوص است. در واقع با استفاده از عملیات لینک سازی، می توان تعداد لینک های با کیفیت در یک سایت را بالا برد و در نهایت رتبه سایت را در موتور جستجوی گوگل بهبود بخشید.
بهینه نمودن داخلی (سئو On Page ) و خارجی ( سئو Off Page ) سایت ها از جمله عملیات مهمی است که می بایست برای لینک سازی انجام شود. بهینه سازی داخلی به مجموعه کار هایی گفته می شود که در صفحه های داخلی سایت فرد جهت افزایش میزان ترافیم سایت و بدست آوردن رتبه مناسب در گوگل انجام می شود که لینک بیلدینگ یا همان لینک سازی از جمله مهم ترین نمونه این کارها به شمار می رود.
اما بهینه سازی خارجی سایت چیست؟ به مجموعه فعالیت هایی که در خارج از صفحه های سایت اصلی همچون شبکه های مجازی انجام می گیرد، بهینه سازی خارجی یا سئو Off Page گفته می شود. با استفاده از لینک های متنوع و درست به گوگل، کاربران می توانند صفحه سایت مورد نظر را آسان تر بیابند چرا که رتبه این سایت توسط گوگل افزایش یافته است.
ساختار و اجزای تشکیل دهنده یک لینک چیست؟
تگ شروع یک لینک (anchor tag )، با حرف a انگلیسی نمایش داده می شود و با این حرف است که گوگل متوجه می شود در ادامه با یک لینک رو به رو خواهد بود. پس از آن آدرس یا مقصد لینک وجود دارد که با کلمه href (hyperlink referral ) مشخص شده است. متن داخل این علامت اشاره به سایت لینک داده شده دارد. این آدرس هم می تواند آدرس یک سایت باشد و هم یک تصویر و یا فایلی برای دانلود کاربران.
انکر تکست به متنی گفته می شود که قابل مشاهده توسط کاربران بوده که به طور معمول با رنگ آبی و یا زیر خط نشان داده می شود. پس از آن نیز نوبت به تگ پایان لینک می رسد که شامل کد ها یا کاراکتر های مختلفی است که با استفاده از آن ها، گوگل متوجه به پایان رسیدن لینک خواهد شد.
معرفی روش های لینک سازی
لینک سازی از جمله مهم ترین عوامل در سئو یک سایت است. نوع لینکی که برای یک صفحه از سایت خود استفاده می کنیم و همچنین تعداد آن بسیار مهم است. به طور معمول تعداد لینک ها بین ۲ تا ۵ عدد خواهد بود. علاوه بر این صفحه هایی که به آن ها لینک داده می شود بسیار مهم است و گوگل به محتوای آن ها بسیار دقت می کند.
لینک نوفالو ( Nofollow ) چیست؟
زمانی از لینک nofollow استفاده می کنیم که قصد داشته باشیم گوگل را مطلع کنیم که در زمان تصمیم گیری خود، لینک انتخابی را مد نظر قرار ندهد. به طور معمول استفاده از این لینک زمانی اتفاق میافتد که نسبت به درستی مطالب سایت یا صفحه مورد نظر اطمینان کامل ندارید. علاوه بر این برای تبلیغات نیز می توان از این روش استفاده کرد. برای مثال یک بنر تبلیغاتی در صفحه یک وب سایت اجاره کردهاید که به سایت شما لینک داده شود. گوگل برای اینکه این بنر تبلیغاتی در رتبهبندی سایت تبلیغ شده تاثیری نداشته باشد، از شما میخواهد لینک مربوط به این بنر را nofollow کنید.
لینک دو فالو ( Dofollow ) چیست؟
لینک های dofollow لینک هایی هستند که می خواهیم توسط گوگل بررسی شوند و گوگل آن ها را در زمان رتبه بندی سایت ها محاسبه کند. این لینک ها فاقد مشخصه های خاص بوده و در حالت پیش فرض می توان تمام لینک های موجود در مقالات و صفحات مختلف را جزو این گونه لینک ها نامید. هر چه تعداد لینکهای دریافتی از نوع لینک های dofollow در سایت بیشتر باشد، رتبه و امتیاز آن سایت بهتر و بیشتر خواهد شد.
بک لینک Pbn در سئو چیست؟
PBNبک لینک در فارسی به معنای شبکه های خصوصی وبلاگ است و برای لینک سازی در این روش، به یک شبکه وبلاگی با هویت بالا احتیاج خواهد بود. به طور کلی PBN را می توان مجموعه ای از سایت ها و وبلاگ هایی دانست که هدف آن ها لینک سازی و تقویت سایت اصلی می باشد.
برای آن که بخواهیم برای سایت خود PBN بسازیم می بایست وبلاگ های مختلفی با محتوا های گوناگون داشته باشیم و سپس شروع به افزایش میزان اعتبار دامنه آن ها کنیم چرا که هدف ما استفاده از این سایت ها برای اعتبار بخشیدن به سایت اصلی خود یعنی همان سایت هدف می باشد.
چرا از بک لینک PBN استفاده می کنیم؟
- PBN این قابلیت را به ما می دهد که بر منابع لینک سازی خود کنترل کامل و دقیقی داشته باشیم. به این ترتیب هرگز مشکلی بابت حضور سایت های رقیب، کاهش اعتبار محتوا و کیفیت آن و مسائل اینچنینی نخواهیم داشت. در این روش تمامی لینک ها در اختیار خودمان قرار می گیرند و در صورتی که یکی از سایت ها توسط گوگل جریمه شود، به آسانی می توان لینک های کم ارزش و مخرب را شناسایی کرده و سریعا آن ها را حذف نمود.
- با استفاده از روش PBN می توان از دامنه های آزاد و معتبر استفاده نمود. یعنی این قابلیت برای ما وجود خواهد داشت که دامنه هایی که به صورت روزانه فعالیت خود را تمام می کنند، کنترل کرده و از میان آن ها محتوا های مرتبط با سایت خود را انتخاب نماییم.
- با استفاده از آن روش به آسانی می توان بر روی سایت ها نظارت و کنترل داشت. از آن جایی که سایت های گوناگون برای پذیرش لینک شما در سایت خود دارای فرایند های سخت و پیچیده ای هستند و شما می بایست زمان زیادی برای ارتباط با مدیر سایت، نظارت بر وجود لینک، حفظ کیفیت محتوا و … صرف کنید، این روش یکی از بهترین روش ها برای شما می باشد.