http://didshahr.ir/243827

01:21 :: 1400/12/16

علی اکبر روح نواز

علی اکبر روح نواز: خاموشی هنر و شعله خشونت در اردبیل
اوج بی‌عدالتی، نگاه کاریکاتوری به پدیده‌های پیرامونی است؛ رفتاری غیرمسئولانه و مصلحت‌جویانه و تجریدی که بعضاً به پیشه کارگزاران تبدیل شده است.

اردبیل سالهاست که در آمار “خشونت” و “نزاع” خانوادگی و خیابانی به شهر “اولین‌”ها مشهوراست! وعظ و نصیحت اخلاقی و بعضاً دستوری و قهری به رویه مراجع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر استان در بیان مساله و درمان این عارضه اجتماعی و سرهم کردن آن مبدل شده است.

مفهوم ساده رکورداری آمار خشونت در استان بیانگر این است که شیوه‌های مرسوم و معمول بر پایه گفتار درمانی به شکست انجامیده وبرای گفتگوی موثر با افراد و جامعه باید ابزار متناسب با زمان را به خدمت گرفت.

برای چاره‌اندیشی این عارضه اجتماعی دیگر دوران خودسانسوری و برچسب‌زنی نظیر “ضعف فرهنگی” جمعیت ساکن سپری شده است؛ مسئولان استان هوشیار باشند که اگر در سیاست‌های بی‌پایه و غیرعلمی خود در مواجهه با این پدیده تجدیدنظر اساسی نکنند، این آسیب(بازتولید خشونت) به “شاخصه اجتماعی” مبدل شده و اردبیل را مرادف با “پرخاشگر” معرفی خواهد کرد.

اما چاره‌کار چیست؟ به نظر می‌رسد برای اصلاح فرایندی و غلبه و پیشگیری هیجانات و تنش‌های روحی و روانی جامعه نیازمند این هستیم که از هنر و فرهنگ کمک بگیریم؛ حمایت از رویدادهای فرهنگی و هنرهای نمایشی شامل کنسرت، تئاتر، نقاشی خیابانی و… پیشنهادی برای کاستن از خشونت اجتماعی در اردبیل است که متاسفانه تاکنون با مقاومت و بعضاً ممانعت مسئولان آن هم دستگاههای بودجه‌بگیر فرهنگی، مغفول و خاموش مانده است.

این وجیزه هرگز انکار و نادیده گرفتن کسانی نیست که مسئولانه و خلاقانه برای رشد و تعالی فرهنگ استان تلاشی بابرنامه و ارزشمند دارند اما به دلیل اندیشه و فکر متفاوت به بازی گرفته نمی‌شوند.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/243827

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *