http://didshahr.ir/243049

11:29 :: 1402/01/20

حسین بشیری گیوی

حسین بشیری

حل و فصل تضادها در مسیر توحید الا تضاد ارتجاع

علی (ع) در طول دوران زندگی با برکت خود #تضادهای متفاوتی را در مسیر #توحید حل و فصل کرده است که در این مجال به آن پرداخته می شود.

امیرالمومنین اولین ایمان آورنده به مکتب حضرت محمد(ص) بوده است. در واقع در دنیای شرک و بت پرستی علی مکتب توحید را پذیرفته و به تکامل رسانده است. حل تضادهای طبقاتی در دوران جهل و تعصب مهمترین تضاد علی در آن دوران پر آشوب خصوصا در پایتخت شورش یعنی کوفه بوده است.

در این مجال نمی توان به بررسی تمام تضادهای بزرگ مرد تاریخ اسلام پرداخت به برخی از این تضادها اشاره می شود.

تضاد علی بن ابی طالب با عمربن عبد ود تضاد بین کفر و ایمان بود. در آن جنگ تاریخی که به نقطه عطف جنگ های پیامبر اعظم تبدیل شد عمر بن عبد ود هل من مبارز می طلبید تنها صدا از اردوی محمد(ص) توسط علی ابن ابی طالب برخواست و این عمل سه بار تکرار شد و در هر سه بار علی به مبارزه عمر آماده می شد که پیامبر گفت این عمر است و علی هم پاسخ گفت من هم علی هستم. علی در کارزار جنگ تن به تن با عمر که همگان ماجرا را می دانند حتی آب دهان آن عدو علی را عصبانی نکرد بلکه شمشیر آخر را هم برای اسلام بر عمر وارد کرد پس از آنکه علی پیروز از نبرد خارج شد خواهر عمر بر جنازه عمر وارد شد و متحیر ماند که همه طلا و جواهرات عمر همچنان بر سر دست وی باقیمانده اذعان کرد که عمر به دست یک پهلوان کشته شد.

علی پس از وفات پیامبر در شورای سقیفه باز تضادها را بر اساس اسلام دموکراتیک در مکتب توحید حل و فصل کرد. در مقابل عبدالرحمن همچنان بر اصول دموکراتیک پایبند ماند و دست از خلافت کشید ولی اصول را قربانی خودخواهی ها ننمود. علی در این پروسه بر اصول دموکراتیک تاکید نمود.

در هنگامی که پس از مرگ عثمان مردم برای بیعت به سمت علی آمدند با اکراه قبول کرد تا هدایت امت پیامبر را با زیربنای آزادی و عدالت در دست بگیرد.

پس از اینکه به خلافت رسید تضاد اصلی با اشرافیت اموی و معاویه و پسران نابغه بود درست است که پسران نابغه دست به هر سیاستی می زدند ولی آنتی تز را هم دریافت می کردند تا اینکه پسران نابغه قرآن ها را سر نیزه کردند و #شیخین_نهروان اولین ضربه را از اردوگاه علی با جمود فکری بر علی وارد کردند ابوموسی شیخ ساده لوح به عنوان حکم بر علی تحمیل شد ولی علی از کنش دموکراتیک دست نکشید با اینکه از عاقبت کار مطلع بود کنش دموکراتیک را بر رای خود ترجیح داد علی تمامی تضادها و لو برعلیه خود باشد به صورت دموکراتیک و بر اساس زیربنای توحید حل و فصل می نمود.

بزرگترین مخالفین علی بر اساس تضاد ها امورات را هدایت می کردند ولی دست به ترور علی نبردند ولی تنها #شیخین_نهروان بود که #تضادها را به #تناقض تبدیل کردند دست آخر چون خلع سلاح شدند چاره کار را در ترور علی بن ابی طالب دیدند و این کار را انجام دادند.

علی مولود کعبه ، ابوتراب در محراب به خاک افتاد. ابن ملجم مرادی اشق الاشقیاء شیخی از نهروان که به قول آیت الله مطهری این جمود فکری، این ارتجاع تاریخی، این قصی القاب ترین فرد تاریخ بشریت بر فرق علی آخرین ضربت را وارد کرد شیخ نهروان یک فرد نبود بلکه یک جریان تاریخی است که به زعم شهید مطهری دارای جمود فکری هستند.

در هر روی علی شهید جهل و تعصب و جمود فکری شد. علی تمامی تضادها را در مسیر توحید حل و فصل نمود حتی تضاد با اشرافیت اموی، ولی تضاد با جمود فکری این بنیانگذار تاریخ داعشی را نتوانست حل کند و آخر سر این جریان تاریخی علی را ترور نمود.

جامعه شناس


مرقد امام علی(ع) در نجف

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/243049

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *