http://didshahr.ir/268676

01:49 :: 1403/07/15

وقتی از شوهرم خواسته ای دارم می گوید خسته ام بماند برای بعد.

رابطه زناشویی

نویسنده: سعیده‌سادات اکبرزاده | ‌ کارشناس‌ارشد روان شناسی‌بالینی

سوال: شوهرم برای تامین مخارج زندگی‌مان دوشغله است و تقریبا روزی ۱۰ تا ۱۲ ساعت کار می‌کند. من از او ممنونم بابت همه زحماتش، اما مشکلم این است که هر وقت با او کاری دارم، می‌گوید خسته‌ام، باشد برای بعد.

پاسخ: مخاطب گرامی، شما حق دارید آن‌چه را در زندگی‌مشترک به آن نیاز دارید، درخواست کنید. در واقع مسئولیت بیان واضح و روشن خواسته‌های‌تان با خودتان است. شوهرتان نمی‌تواند ذهن شما را بخواند تا متوجه شود که شما به چه چیزی در زندگی از لحاظ رابطه‌ صمیمانه، حمایت، دوست‌داشتن، امنیت مالی و… نیاز دارید. البته این‌که شما حق دارید خواسته‌های خود را بیان کنید، به این معنی نیست که شما باید به آن چه می‌خواهید برسید. بنابراین باید بین برطرف کردن نیازهای خود و نیازهای همسرتان تعادل ایجاد کنید. حتی ممکن است نیازهای شما با هم در تعارض باشند؛ در حال حاضر شما نیاز به توجه، حمایت و همکاری بیشتر با همسر خود دارید اما همسرتان به دلیل مشغله و کار طولانی‌مدت، نیاز به استراحت بیشتری دارد‌. برای حل‌وفصل نیازهای متعارض لازم است با یکدیگر همکاری و مصالحه کنید. در ادامه چند توصیه به شما برای بیان خواسته‌‌تان دارم.

نگویید تو هیچ‌وقت برای ما وقت نمی‌گذاری

سعی کنید برای بیان خواسته خود منطقی باشید و از زبان سرزنش‌آمیز بپرهیزید. مثلا نگویید: «تو هیچ وقت برای ما وقت نمی‌گذاری». به جای آن بگویید: «من دوست دارم زمان بیشتری را در کنار خانواده سپری کنی».

مشخص و صریح صحبت کنید

احساستان را به شیوه‌ صریحی ابراز کنید و از «من» به جای «تو» استفاده کنید. مثلا بگویید: «من از این که تلاش زیادی برای رفاه خانواده می‌کنی، بسیار خوشحال و قدردان زحمات تو هستم اما از این که همکاری کمی در انجام امور خانواده داری، احساس ناراحتی می‌کنم». همچنین سعی کنید که درخواست شما مشخص و واضح باشد. به جای گفتن «هر وقت با تو کار دارم، وقت نداری و خسته هستی»، بگویید: «چقدر خوب می‌شود اگر چند ساعتی را در روز به انجام امور خانه و وقت گذاشتن با ما اختصاص بدهی».

عصبانی نشوید

نکته پایانی هم این که بعد از مشخص کردن درخواست خود، زمانی را برای گفت‌و‌گو با همسرتان اختصاص دهید. مطمئن شوید که همسرتان وقت کافی و شرایط شنیدن حرف‌های شما را دارد. سپس درخواست‌تان را با خونسردی بیان کنید چرا که خونسردی ، لازمه حل اختلاف است. هرگونه صدای بلند حاکی از عصبانیت، شانس شما را برای رسیدن به درخواست‌تان کم می‌کند.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/268676

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *