تونل دوم حیران، یکی از پروژههای مهم و حیاتی در مسیر پرتردد اردبیل – آستارا، با هدف کاهش ترافیک و تسهیل عبور و مرور کلنگزنی شد. با گذشت ۵ سال از شروع ساخت، این پروژه هنوز به بهرهبرداری نرسیده و چشمانتظار تحقق وعده مسئولان است.
کافه اقتصاد: جاده اردبیل – آستارا به عنوان یکی از شریانهای ارتباطی مهم شمال غرب کشور، بهویژه در ایام تعطیل و فصل گردشگری، میزبان حجم بالایی از ترافیک است. این محور کوهستانی و گردشگری به واسطه چشماندازهای بینظیر و عبور از گردنه حیران، یکی از جذابترین مسیرهای کشور به شمار میآید. اما همین محبوبیت، باعث شده ترافیک سنگینی در این منطقه شکل بگیرد که گاهی منجر به توقف چندساعته خودروها و بروز تصادفات شده است.
برای حل این مشکل، پروژه احداث تونل دوم حیران در تیرماه سال ۱۳۹۹ با حضور مسئولان وقت کلنگزنی شد. این تونل به طول ۲ کیلومتر و ۷۱۴ متر، شامل ۷۳۰ متر تونل اصلی و ۶۰ متر گالری است و قرار بود طی دو سال به بهرهبرداری برسد.
اما اکنون در سال ۱۴۰۴، با گذشت پنج سال از آغاز عملیات اجرایی، این پروژه به اذعان مسئولان تنها به ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. تأخیر در اتمام پروژه، موجب نارضایتی شهروندان، گردشگران و فعالان حوزه حملونقل شده است.
استاندار اردبیل، سید حامد عاملی نیز در سال گذشته وعده داده بود که این تونل در همان سال افتتاح خواهد شد؛ وعدهای که متأسفانه محقق نشد و پروژه همچنان در حال اجرا باقی مانده است.
با توجه به اهمیت بالای این مسیر در توسعه گردشگری، کاهش ترافیک و تسهیل تردد بین استانهای اردبیل و گیلان، تکمیل و بهرهبرداری از تونل دوم حیران باید در اولویت جدی وزارت راه و مسئولان استانی قرار گیرد. این پروژه نهتنها به افزایش ایمنی جادهای کمک میکند، بلکه نقش مؤثری در رونق اقتصادی منطقه نیز ایفا خواهد کرد.