http://didshahr.ir/267898

11:58 :: 1403/05/08

استانبول شهری تاریخی است که در طول این سال‌ها شاهد حکومت‌ها و امپراطوری‌های مختلف بوده است. هر حکومت و پادشاهی در این شهر،…

استانبول شهری تاریخی است که در طول این سال‌ها شاهد حکومت‌ها و امپراطوری‌های مختلف بوده است. هر حکومت و پادشاهی در این شهر، یادگاری از خود به‌جا گذاشته که نشان‌دهنده قدرت آن دوران بوده است. یکی از یادگاری‌های به‌جامانده از دوران سلطان سلیمان، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پادشاه سلسله عثمانی، مسجد سلیمیانیه است که امروزه علاوه بر مکانی ارزشمند برای مردم محلی، یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استانبول هم محسوب می‌شود. با اقامت در هتل‌ های نزدیک این مسجد دیدنی مثل هتل ناز سیتی تکسیم استانبول به‌راحتی می‌توانید از آن دیدن کنید. به‌علاوه با مطالعه این مطلب اطلاعات بیشتری در مورد این مسجد باشکوه کسب خواهید کرد.

استانبول ترکیه

تاریخچه مسجد سلیمانیه

طبق اسناد و مدارک موجود، ساخت مسجد سلیمانیه به قرن ۱۶ هجری برمی‌گردد. این مسجد روی تپه سوم استانبول بنا شده، محلی که به‌دلایل مختلف بهترین گزینه برای برپایی یک مسجد باشکوه است. این تپه جزو تپه‌های مرتفع استانبول است و با ایستادن برفراز آن می‌توانید شهر را از نمایی متفاوت مشاهده کنید. به‌علاوه مرتفع بودن این تپه باعث می‌شود که مسجد از فاصله دور هم مشخص باشد. علاوه بر آن مردم محلی تصور می‌کنند سلطان سلیمان با انتخاب این مکان به‌عنوان مسجد قصد نزدیکی به آسمان، برای استجابت دعا را داشته است.

پایه‌های اولیه بنای مسجد در سال ۱۵۵۰ میلادی گذاشته شد و چیزی حدود ۸ سال زمان برد تا مسجد کامل شود. این مسجد بعد از مسجد ایاصوفیه، بزرگ‌ترین مسجد استانبول محسوب می‌شود به‌همین دلیل آن را دومین مسجد مهم استانبول هم می‌نامند. بنای فعلی مسجد حاصل مرمت و بازسازی‌های مدوام است. بنای اصلی یک بار در سال ۱۶۶۰ در اثر آتش‌سوزی تا حد زیادی تخریب شد و صدماتی جدی به آن وارد شد. بعدها در زمان سلطنت سلطان محمد چهارم مسجد بازسازی شد اما مجددا در سال ۱۷۶۶، در اثر زلزله دچار آسیب جدی‌تر از قبل شد.

البته این‌ها تنها صدمات وارده به این مسجد نبودند و یک بار در زمان جنگ جهانی دوم و بعد از آن در اثر عدم رسیدگی این مسجد دچار خرابی‌هایی شد اما در نهایت، دوستداران معماری و آثار تاریخی، بنای مسجد را در سال ۱۹۵۶ بازسازی کرده و امروزه نیز به‌طور جدی تحت محافظت قرار دارد.

معماری مسجد سلیمانیه

معماری مسجد سلیمانیه، برعهده معمار سینان یکی از مشهورترین معماران عثمانی بود. معمار سینان که به‌عنوان مهندس در ارتش خدمت می‌کرد، یکی از معماران ارشد سلسله عثمانی محسوب می‌شد و درنهایت موفق به دریافت لقب معمار ارشد سلطنتی شد. معمار سینان این لقب را تا دوران سلطان سلیم دوم و سلطان مراد سوم حفظ کرد و در طول دوران خدمت خود به‌عنوان معمار ارشد، بناهای زیادی در ترکیه احداث کرد که مسجد سلیمانیه یکی از خاص‌ترین آن‌ها است.

سبکی که معمار سینان برای احداث این مسجد انتخاب کرد، تلفیقی از معماری اسلامی و بیزانس بود. بعضی از قسمت‌های مسجد مانند گنبد و مناره‌ها به سبک کلیساهای بیزانس و قسمت‌های داخلی مانند محراب و محوطه مطابق معماری اسلامی بنا شده‌اند. این مسجد یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای ترکیه با ارتفاع ۵۳ متر و قطر ۲۶ متر را دارد و در اطراف آن چندین گنبد تزئینی قرار دارند.

استانبول ترکیه

معمار سینان در طراحی این مسجد چهار مناره را نیز در اطراف آن قرار داده که ارتفاعی ۷۶ متری دارد. این مناره‌ها با ده بالکن رمز و راز خاصی دارند و نشان‌دهنده این هستند که سلطان سلیمان دهمین پادشاه عثمانی و صاحب چهارمین امپراطوری بوده است. مسجد سلیمانیه دارای ۳ ورودی، ۱۳۸ پنجره، محلی مخصوص برای قرار دادن ۲۷۵ شمع است که علاوه‌بر ایجاد فضایی عرفانی برای مسجد، به روشنایی آن با استفاده از کمترین میزان انرژی برق هم کمک می‌کنند.

در مسجد سلیمانیه مقبره چه افرادی قرار دارد؟

این مسجد آرامگاه ابدی سلطان سلیمان است و اصلی‌ترین مقبره موجود در آن متعلق به این پادشاه محبوب عثمانی است و شاید به‌همین دلیل است که معمار سینان در ساخت و طراحی آن سنگ تمام گذاشته و تمام هنر خود را به خرج داده است.

در ناحیه جنوبی این مسجد مقبره خرم سلطان نیز قرار دارد و بخشی از آن نیز به مقبره معمار سینان، معمار خوش‌ذوق و سلیقه این مسجد اختصاص دارد. مقبره معمار سینان در ضلع شمال غربی و مقبره سلطان سلیمان و خرم سلطان در هشت‌ضلعی باشکوه مسجد است. این مقبره‌ها با کاشی‌های ایزنیک که ارزشمند‌ترین کاشی‌های ترکیه بوده و سوغات استانبول محسوب می‌شوند، تزئین شده‌اند.

به‌جز این افراد مقبره دیگر اعضای خانواده سلطنتی یعنی دختر، مادر و خواهر سلطان سلیمان، سلطان سلیم دوم و سلمان احمد دوم نیز در این مسجد قرار دارد. به‌همین دلیل مسجد سلیمانیه یکی از جاذبه‌های مهم استانبول محسوب می‌شود و برای مردم محلی هم ارزش بالایی دارد.

دسترسی به مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه در منطق فاتح قرار دارد و با توجه به اینکه انواع وسایل نقلیه مانند اتوبوس، مترو و تاکسی در نزدیکی آن ایستگاه دارند، به‌راحتی می‌توانید خود را به آن برسانید. به‌علاوه با اقامت در هتل‌هایی مانند هتل ناز سیتی تکسیم استانبول نیز دسترسی شما به این مسجد بسیار راحت خواهد بود. مترو، بهترین وسیله نقلیه برای رفتن به این مسجد است اما اگر به وسایل نقلیه عمومی علاقه‌ای ندارید، تاکسی نیز گزینه خوبی برای شما محسوب می‌شود.

استانبول ترکیه

مسجد سلیمانیه، جلوه عظمت و شکوه عثمانی در استانبول

سلسله عثمانی یکی از مهم‌ترین سلسله‌های تاریخی ترکیه بود و بناهای زیادی از آن زمان در شهرهای مختلف ترکیه به‌جامانده‌اند که بیشتر آن‌ها در استانبول قرار دارند. مسجد سلیمانیه یکی از این بناهای باشکوه است که عظمت تاریخ ترکیه را می‌توان در آن مشاهده کرد.

برای بازدید از این مسجد باید یکی از هتل های استانبول که دسترسی خوبی به وسایل نقلیه داشته باشند را انتخاب کنید که پیشنهاد ما هتل ناز سیتی تکسیم استانبول است؛ همچنین برای سفر به این شهر می‌توانید از هواپیما استفاده کنید که امکان تهیه بلیط آن از فلای تودی وجود دارد. فلای تودی بهترین و معتبرترین مرجع تهیه بلیط هواپیما استانبول و رزرو هتل استانبول است که بهترین قیمت‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌کند.

۵

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/267898

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *