http://didshahr.ir/267144

05:56 :: 1403/03/08

پسر کوچکم عاشق بتمن و سوپرمن است

 پسر 4 ساله ام می خواهد سوپرمن شود

نویسنده : دکتر ساحل گرامی | ‌ روان‌شناس کودک

سوال:  پدری ۲۹ ساله هستم و پسری دارم ۴ ساله. عاشق سوپرمن و بتمن است. علاوه بر این که کارتون‌های‌شان را ده‌ها بار دیده و بازم با علاقه تماشا می‌کند، مدام با عروسک‌های‌شان هم بازی می‌کند. آن‌ها را خیلی قوی می‌داند و می‌گوید دوست دارد شبیه آن‌ها شود. نگران این افکارش هستم. چه کنم؟

پاسخ: مخاطب گرامی، گفته‌اید پسر۴ساله‌تان عاشق سوپرمن و بتمن شده و کارتون‌های‌شان را ده‌ها بار دیده است. در ادامه چند نکته درباره نگرانی‌تان مطرح خواهم کرد.

این علاقه تا قبل از ۶سالگی طبیعی است

در سنین پیش دبستانی یعنی تا قبل از ۶ سالگی علاقه‌مندی کودکان به شخصیت‌های قوی و نیرومند کارتون‌ها مانند بتمن، سوپرمن یا مرد عنکبوتی و … طبیعی محسوب می‌شود. حتی کار تا جایی پیش می‌رود که بسیاری از بچه‌ها حرف از مشاغلی به میان می‌آورند که همه آدم‌های بد را دستگیر کنند یا به همه بچه‌ها کمک کنند. چنین طرز فکری در کودکان از وجود تفکر جادویی در این سن خبر می‌دهد چرا که در این سن محدودیت‌های دنیای مادی برای کودکان قابل درک نیست، آن‌ها همه چیز را ممکن و قابل دسترس می‌دانند.

انجام کارهایی که کودک قادر به انجام آن‌ها نیست

از طرف دیگر این شخصیت‌ها قادر به انجام کارهایی هستند که کودک یا قادر به انجام آن‌ها نیست یا محیط اطراف چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهد. برای مثال آزادانه فریاد زدن، پریدن از ارتفاعات یا ابراز راحت خشم کاری است که کودک نمی‌تواند آن ها را بدون محدودیت انجام دهد پس در نتیجه دیدن این کارتون‌ها یا تقلید آن‌ها می‌تواند برای دقایقی از خاطر آن‌ها ببرد که در چه دنیای محدودی زندگی می‌کنند.

معمولا این علاقه‌ها موقتی است

معمولا رفتارهای این‌چنینی کودکان دوره کوتاه و موقتی دارند و پس از گذشت مدت زمانی جای خود را به رفتارهای دیگر می‌دهند. پس نیازی به نگرانی از سمت والدین وجود ندارد. اما بهتر است محدودیت‌هایی برای کودک در نظر گرفته شود.

این محدودیت‌ها را برایش در نظر بگیرید

برای مثال به او بگویید که روزی فقط یک بار می‌توانی آن را تماشا کنی یا در کنار بازی‌های سوپر من باید بازی‌های دیگری را هم انتخاب کنی. حتی می‌توانید برای انجام بازی‌های متفاوت او را همراهی کنید و نکته مهم‌تر این‌که فقط در هنگام بازی می‌تواند مانند سوپرمن رفتار کند و کارهای او را انجام بدهد. ترجیحا در سایر موارد اجازه تقلید رفتارهای شخصیت کارتونی مد نظر مانند فریاد زدن یا رفتارهای پرخطر را به او ندهید.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/267144

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *