http://didshahr.ir/266891

08:38 :: 1403/02/05

امین مولاخواه

امین مولاخواه

امین مولاخواه

در قرآن کریم تاکیدی که بر تعاونی و شرکت عموم در اعمال مختلف انجام شده را هیچ جای شرط و قید و بند برای انجام آن قرار نداده است ،پس در واقع اینجاست که باید تعاونی و حضور جمع در تمام زمینه ها مورد تاکید قرار داده شود نتیجه بهتری رقم می خورد .

هدف از شکل گیری تعاونی ها باید مثل شرکت های سرمایه گذاری سود باشد چرا که اول ایجاد انگیزه برای مشارکت های عمومی شرط مهمی است که داشتن ارزش افزوده می تواند نقش مهمی را بازی نماید .

حال اینکه اگر اهداف دیگری را نیز برای تعاونی ها دیده باشیم مهم این است که گروه های مردمی با اهداف مالی در بستر قانون میسر شود راه را برای دیگر موسسات تعاونی در حوزه های مختلف مهیا می سازد .

تعاونی های فعال در کشور همچون تعاونی های روستایی ، مسکن ،کشاورزی و دهیاران فعالیت های خوبی انجام داده اند ولی عدم حمایت های دولتی در بعضی از مواقع کار را برای رشد این تعاونی ها و همچنین نبود نیروهای موفق انسانی در راس امورات تعاونی ها دچار کمبود می کند .

برای مثال و درک بیشتر موضوع حمایت از تعاونی ها شرکت های توسعه عمران هر شهرستانی باید الگوی بارز موفقیت تعاونی ها در نظر گرفته شود مسیر را برای دیگر تعاونی ها هموار می سازد.

از جمله قوانینی که می‌تواند شرکت های توسعه عمران شهرستان را به یک بنگاه موفق اقتصادی تبدیل می کند اصل ۴۴ قانون اساسی در واگذاری بنگاه های دولتی است که متاسفانه تا به امروز فراموش شده است .

فراموش شدن این مسئله پای شرکت های غیر مرتبط را برای واگذاری های شرکت های دولتی باز کرده است و در مثال های بنیان دیزل ،رشت الکتریک و بلبرینگ تبریز دیده شد ،حال اگر در نظر بگیرید شرکت های توسعه عمران که در بعضی از شهرستان های استان اعضای آن به هزار نفر و بیشتر نیز می رسد نمی توانست در به فعل رساندن مسئله تولید کمک کند؟

اینکه تاکید خداوند متعال هم حضور همه در مشارکت های مردمی و اقتصادی است کار را برای درک بهتر موضوع آسان می سازد ولی اینکه با وجود قوانین لازم این عمل انجام نمی شود خارج از درک مفهومی مسائل است .

بدون شک در هر شهرستانی اماکن یا شرکت دولتی وجود دارد که در اختیار دولت است و می تواند فعالیت های اقتصادی آن مجموعه را دو چندان نماید ولی اینکه چرا در واگذاری آن به تعاونی ها درنگ می شود امیدواریم با منویات مقام معظم رهبری و همچنین تاکیداتی که ریاست محترم جمهوری در ابتدای سال ۱۴۰۳ انجام دادند این واگذاری ها روند سعودی داشته و الگوهای موفقی نیز در این زمینه به دیگر شهرستان ها معرفی شود .

در شهرستان سرعین برای درک بهتر مسئله تعاونی به استقرار شرکت توسعه و عمران شهرستان سرعین با نزدیک به ۲۰۰ عضو و سابقه خوبی که دارد اشاره می کنیم و کمی تشریح می کنم .

در سالهای ماضی این شرکت برای کاهش کمبود نان در شهرستان نسبت به ساخت یک مجموعه چند منظوره نانوایی می کنند و متاسفانه عدم حمایت های لازم از طرف دستگاه های دولتی با شکست روبرو می شود ولی این مجموعه نشان داد که اگر حمایت دولت با حضور نفرات موثر ،علاقه مند و کاردان در راس باشد تعاونی ها در همه حوزه ها موفق می شود چرا که حضور حداکثر مردم مسیولیت پذیری را در بین اعضای هیات مدیره افزایش می دهد .

اما برای بهبود اقتصاد این تعاونی ها چه می شود کرد ؛ بدون شک همان وجود منابع عمومی و دولتی برای رشد و شکوفایی و حتی افزایش اعضای تعاونی ها در هر شهرستانی با عنوان مختلفی وجود دارد که در شهرستان سرعین به وجود منابع خدادادی آبهای گرم معدنی اشاره می کنم

استخرهای آبهای گرم معدنی همچون گاومیش گلی و بش باجیلار که سالانه بالای ۳۰ میلیارد تومان اجاره سالانه از طرف امور آب گرفته می شود که اتفاقا به اشخاص حقیقی واگذار می شود می تواند جهش چشم گیری در رشد تعاونی ها را در این شهرستان فراهم آورد و فقط نیازمند یک مصوبه عملی از طرف دولت است و امروز این فرصت بوجود آمده از طرف دولت را به فال نیک باید گرفت و برای واگذاری های بلند مدت به تعاونی ها برای مجموعه های این چنینی فراهم شده و اگر تعللی صورت پذیر جای افسوس دارد .

حال اینکه مثال های مطرح شده در سطح کشور با مثال های متعددی وجود دارد و اگر نواقصی هم در قانون وجود داشته باشد کن از جانب دولت یا چه از جانب مجلس باید رفع شود .

همانطور که در قانون توسعه هفتم کشور نیز بر رشد و توسعه تعاونی ها تاکید شده است همین امر می تواند مشوقی باشد برای افزایش سطح درآمدی تعاونی ها و ایجاد انگیزه بیشتر به حضور مردم در تعاونی ها ،پس در واقع با تغییر افکار مدیران و استفاده عملی از منویات مقام معظم رهبریزمینه را برای رشد تعاونی ها افزایش خواهد داد

در پایان با تاکید بر نقش حرکت های مردمی در قالب گروه که همان نقش اول تعاونی ها است نه تنها باید کار فرهنگی در مدارس در قالب کارهای گروهی صورت پذیر بلکه با ایجاد مشوق های دولتی آینده تعاونی ها را در حالت رشد قرار دهیم .

پس خارج کردن تحقق شعاری تعاونی ها و عملیاتی کردن آن بدون شک زمینه حضور مردمی همچنین تحقق شعار سال معنای مفهومی به خود گرفته و رشد تولید با مشارکت مردم را برای عموم شیرین خواهد ساخت

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/266891

اشتراک این خبر :

دیدگاه ها

  1. سلام گفت:

    نظریه قرارداد اجتماعی را ویکیپدیا بخوانید ولی ارزش ها و عوام گرایی حاکم بر جامعه که واقعیت های موجود یک جامعه را بیان می کنند اینها تصمیم می گیرند پروژه تعاونی ها برای جامعه قابل عمل کردن هست آیا قانونی و دولتی و یا حرکت مردمی خیرات است مردش هست که شروع بکند و توانایی ساختن اش را آیا دارد مردم عادی همکاری خواهند کرد آیا عوام فریب ها و قالتاق ها و دزدهای جامعه حاجی بازاری ها آقازاده ها ساکت خواهند نشست سابقه این امر در شهر شما چگونه بوده است من در سال حدود ۱۳۵۴ شاهد بودم تعاونی فرهنگیان در خ سی متری درست کردند شخصی که حدود ده تا مغازه را از دست دزدها در آورد و تعا ونی را درست کرد این شخص را تا مرحله اعدام بردند و هزاران تهمت و زندانی هم کردند شیخ ها رفتند بالای منبر تهمت و سخن چینی علیه اش کردند کی به کیه . قانون فریب عوام. جهل اجتماعی را حل نکنید عوام فریب ها و انقلابی نما و مسلمان نما ها را شنا سایی نکنید هر پروژه توسعه ریسک بزرگ برای انجام دهنده اش دارد. شعور اجتماعی و تربیت خانوادگی بسیار پایین است متا سفانه.

  2. سلام گفت:

    عربستان طالبان را مسلح می کند آینده ایران تاریک است خواب دنیای اسلام و توهم های روحانیت . در آمریکا هم ریختند در دانشگاه ها با خشونت پروفسور ها ی زن و پیر را بازداشت کردند و مارک ضد یهودی زدند و هیچ کس هم صدایش در نیامد دمکراسی و حقوق بشر فقط یک ابزار سیاسی برای دیکتاتوری امپر یالیسم هست و قدرت و تمام.

  3. سلام گفت:

    حضرات زود باشید توبه کنید هلالی بگیرید از جماعتی که حق شان را پایمال کرده‌اند و احتمالا اگر از روی اشتباه مرغ کسی را دزدیده اید سوپر کامپیوتر ها محا سبه کرده اند جنگ سوم جهانی همین نزدیکی هاست زود باشید

  4. سلام گفت:

    ابوی عزیز سرعین و ساوالان بخاطر آب های معدنی جای بی همتا بی هست اولا آب ها باید دولتی باشد دوم صاحب و مدیر و قانون باید داشته باشد نبود و نیست آب شرب واتا مال دولت هست چگونه همان دزدی که زمان شاه شرکت راه سازی داشت آسفالت می‌دزدید الان آب کوه که مال ملت است می‌دزدد و جناب نماینده مجلس رفیق این شخص هست و حمایت می کند چه کسی اجازه داده در سرعین این برج های قلابی ساخته شود توسعه و رشد اقتصادی حبابی درست کردن منطق فکری مدیران قلا بی و دکتر های تقلبی می باشد در نهایت همان هرج و مرج و شایعه سازی و فساد ی که در سال ۱۳۵۸ تحت نام انقلاب بوجود آمد ادامه دارد و مفسدان رنگ اسلام و رزمنده به خود زده و غارت منابع و ثروت ادامه دارد انقلاب را با تأسیس ۲ گروه کمیته انقلاب که ۹۹ درصد عضو ها اوباش اراذل اردبیل بودند شروع کردند اصلا این کشور صا حب و قانون و مدیر دارد همه تقصیر را گردن همدیگر می اندازند در نهایت تحریم ها ی اقتصادی مقصر شناخته می شود ۴۵ سال پیش همه می دانستند که با برنامه سیاسی و استقلال طلبی ایران تحریم خواهد بود … خلاصه جهالت و بهانه جویی را تعطیل کنید و آبروی شیعه را بیش از این نبرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *