ر این مقاله چگونگی انجام این کار و نکات مهمی که باید به آن توجه کنید را بررسی کردهایم.
ثبت شرکت و انجام کارهای مربوط به رتبهبندی یکی از اصلیترین مواردی است که صاحبان مجموعههای مختلف باید به آن توجه ویژهای داشته باشند. برخلاف تصور بسیاری از مدیران انجام این کار بسیار پیچیده بوده و نیاز است تا فرد درخواستدهنده تسلط کافی به قوانین مربوط به این حوزه داشته باشد. به همین دلیل است که باید از مشاوره ثبت شرکت و رتبهبندی استفاده کنید تا با چالشی در فرایند دریافت مجوزه های لازم روبهرو نشوید. در این مقاله چگونگی انجام این کار و نکات مهمی که باید به آن توجه کنید را بررسی کردهایم. به شما پیشنهاد میکنم قبل از انجام هرگونه اقدامی مطالب گفته شده را با دقت مطاله کنید.
بررسی چرایی نیاز به مشاوره ثبت شرکت و رتبهبندی
به احتمال فروان این سؤال در ذهن شما ایجاد میشود که چرا باید از مشاوره رتبهبندی و ثبت شرکت استفاده کرد. به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر مدیران و صاحبان کسبوکارهای مختلف اطلاعات کافی در این زمینه ندارد. همین عامل باعث میشود تا در بسیاری از مواقع موفق به شرکت در مناقصههای مختلف نشده و زیانهای مالی سنگینی را تجربه کنند. جالب است بدانید الی ثبت بهمنظور رشد اقتصاد کشور و پیشرفت سریع مجموعههای مختلف خدمات مشاورهای خود را بهصورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار میدهد. تیم مشاوران این مجموعه از حقوقدانان و مختصصان مختلفی تشکیل شده که به شما کمک میکنند تا در کمترین زمان ممکن تأییدیههای قانونی را از نهادهای مربوطه دریافت کنید. در ادامه به برخی از وظایف مشاوران اشاره میکنیم.
- ارائه توضیحات و راهنماییهای لازم در طول مراحل دریافت مجوزه از نهادهای مختلف
- ارائه اطلاعات برای انتخاب نوع مناسب شرکت براساس فعالیت و شرایط مالی
- آگاهسازی متقاضیان از هزینههای ثبت شرکت
- مشاور رتبهبندی وظیفه دارد مدراک مورد نیاز برای انجام کارهای دارای را بهطور کامل شرح داده تا از سردرگمی مدیران شرکت جلوگیری کند.
انواع شرکتها
برای ثبت برند و شرکت مدنظرتان ابتدا باید با انواع آنها آشنا شوید تا بتوانید براساس نوع فعالیت و نیاز خود بهترین انتخاب را انجام داده و برای دریافت مجوزههای لازم اقدام کنید. در ادامه انواع شرکتها را معرفی میکنیم:
مسئولیت محدود
شرکتی که دو یا چند نفر بهمنظور انجام امور تجاری راهاندازی میکنند. به این نکته توجه داشته باشید که مسئولیت سهامداران به اندازه سرمایهگذاری شده در شرکت محدود بوده و شخص نسبت به بدهیها و الزامات مالی سایر اعضای هیچگونه تعهدی ندارد. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت گفته شده صدهزار تومان است.
سهامی خاص
نوعی ساختار تجاری بهحساب میآید که مختص یک یا چند فرد و شرکت است. سهامدارای در این نوع شرکت محدود به افراد یا شرکتهای خاص بوده و قانوناً ممنوعیت دارند تا سهام خود را عمومی کنند. این نوع مجموعهها معمولاً برای پروژهها و کسبوکارهایی با هدفهای خاص و محدود تشکیل میشود. این شرکتها از سه عضو و دو بازرس تشکیل شده و حداقل سرمایه موردنیاز برای ثبت آن صدهزار تومان است. به این موضوع توجه داشته باشید که اعضا موظف هستند تا ۳۵% از سرمایه مشخص شده را در حساب بانک مشخصشده، بلوکه کنند. درحالحاضر بیشترین تقاضا ثبت شده در ایران مربوط به این شرکتها است.
تضامنی
شرکتی که حداقل اعضای آن دو نفر هستند. اگر قصد ثبت شرکت تضامنی را دارید باید به این موضوع توجه کنید که درصورت بروز مشکلات مالی در شرکت و کافی نبودن داراییهای درج شده در صورتهای مالی، شرکا موظف هستند به پرداخت تمام بدهیها هستند.
نسبی
شرکتهایی که برای ثبت آنها باید نام دو عضو در مدارک ارائه شده به نهادهای قانونی ثبت شود. در این مجموعهها مسئولیت هر یک از شرکا رابطه مستقیمی با آورده آنها دارد.
ثبت شرکت تعاونی
شرکتی که حداقل از هفت عضو تشکیل شده و با هدف بهبود و تقویت شرایط اقتصادی اعضای خود تشکیل می٬شود. در شرکتهای تعاونی، تصمیمات مهم به شکل دموکراتیک گرفته میشوند و اعضا هیئت مدیره نمیتوانند بدون مجوز سهامداران برخی اقدامات را انجام دهند. بهطورکلی این شرکتها را میتوان به دو دسته تعاونی تولید و مصرف تقسیم کرد.
سهامی عام
برخی از مواقع مؤسسان یک شرکت بهمنظور توسعه و افزایش میزان نقدینگی موجود در شرکت تصمیم میگیرند تا بخشی از سهام خود را با نرخی مشخص در اختیار متقاضیان قرار دهند. در ایران یکی از مکانیزمهای انجام این کار عرضه از طریق بورس است. اگر قصد انجام چنین کاری را دارید به شما توصیه میکنم از کمک افراد متخصص که اطلاعات کافی در این زمینه دارند بهره ببرید؛ زیرا بازار بورس تابلوهای مختلفی دارد که برای درج نماد در هرکدام از آنها باید شرایط ویژه و خاصی داشته باشید.
ویژگیهای شرکت مشاوره مناسب
ازآنجایی که اخذ رتبه و ثبت شرکت، کاری دشوار است، برای انجام آن باید مشاوری مناسب انتخاب کرده تا در کمترین زمان ممکن و پرداخت حداقل هزینهها، مجوزهای لازم را دریافت کنید. برخی از مواردی که باید به آنها توجه شود عبارت هستند از:
- دانش تخصص در زمینه ثبت و رتبه بندی شرکت
- ارائه راهنمایی جامع و کامل به مشتریان در تمام مراحل ثبت
- داشتن صداقت
- انجام امور به شکلی شفاف و ارائه گزارش
- پاسخ گویی مناسب به سؤالات احتمالی متقاضیان
- استفاده از روشهای مختلف برای برقراری ارتباط به منظور سهولت در ارائه خدمات
مراحل ثبت شرکت
برای دریافت مجوزهای لازم جهت شروع فعالیت، باید براساس مراحلی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم پیش بروید تا در کمترین زمان ممکن کارهای ثبت خود را به انجام رسانید. البته به شما توصیه میکنیم اگر در این کار تخصص ندارید آن را به شرکتهای مشاورهای که تجربه و دانش کافی برای انجام این کار دارند واگذار کنید.
انتخاب نوع شرکت
اولین قدم شما انتخاب نوع شرکت است. شما باید براساس نوع فعالیت و هدف خود از راهاندازی یک مجموعه، اقدام به دریافت مجوزهای لازم کنید. اگر در این زمینه تخصص ندارید میتوانید از مشاوره شرکتهایی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند استفاده کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که درصورت انتخاب اشتباه ممکن است در هنگام آغاز فعالیت شرکت با چالشها و مشکلات متعددی روبهرو شوید.
آمادهسازی مدارک
در مرحله بعد باید مدارک مورد نیاز برای ارائه به نهادهای قانونی جهت ثبت شرکت مدنظر خود را آماده کنید. قانونگذار به منظور تسهیل امور اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار داده است. البته اگر آمادهسازی و بررسی مدارک لازم برای شما دشوار است میتوانید از مجموعههایی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند کمک گرفته و کار خود را آسان کنید.
مراجعه به سامانه ثبت شرکتها
پس از آمادهسازی مدارک باید به سامانه ثبت مراجعه و اطلاعات اعضا را در آن درج کرده و مدارک خود را بارگذاری کنید. در سایت باید اطلاعاتی نظیر کدملی، نام و نام خانوادگی، سمت و … را وارد کرده و بعد از آن ۵ نام برای شرکت خود انتخاب کنید.
ارسال مدارک از طریق پست
پس از پذیرفته شدن اطلاعات درج شده در سامانه باید اصل مدارک، صورتجلسه و ضمائم آن را از طریق پست به آدرسی که از طریق سامانه در اختیار شما قرار داده شده ارسال کنید. پس از انجام این کار، کارشناس مربوطه بررسیهای لازم را انجام داده و وضعیت پرونده شما به یکی از حالتهای زیر تغییر میکند:
- رد پروند
- نقص مدارک
- صدور آگهی
حضور در اداره ثبت
درصورت تأیید باید در اداره ثبت حضور پیدا کرده و به متصدی مربوطه مراجعه کنید تا نسخه مرتبط به شما را همراه با تاریخ و شماره ثبت در اختیارتان قرار دهد و دفتر مخصوص را امضا کنید.
درج آگهی در روزنامه
آخرین مرحله ثبت شرکت درج آگهی در یکی از روزنامههای رسمی کشور است. در این آگهی طبق آییننامه وزارت دادگستری ایران باید خلاصهای از اطلاعات شرکت را درج کرده تا در معرض دید عموم قرار گیرد.
تعریف رتبه بندی شرکت و انواع آن
پس از اینکه مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه برای آغاز فعالیت خود را دریافت کردید، جهت افزایش میزان اعتبار شرکت باید اقدامات لازم برای مشخص شدن رتبهبندی را انجام دهید. درواقع با انجام این کار شما میتوانید نقاط ضعف و قوت کسبوکار خود را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آنها تلاش کنید. علاوهبر این دانستن رتبه به شما کمک میکند تا برنامهریزی بهتری برای مجموعه خود انجام دهید تا در کوتاهترین زمان ممکن به دستاوردهای مدنظر خود برسید. انواع رتبهبندیها عبارت هستند از:
- اخذ رتبه مشاور
- اخذ رتبه پیمانکار
- انفورماتیک
- شرکتهای فنی و مهندسی
- صنعتی و غیرصنعتی
به این نکته توجه داشته باشید که برای اخذ رتبه مشاور یا هرکدام از موارد گفته شده شرایط و ضوابط خاصی در نظر گرفته شده که باید به آنها توجه ویژهای داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است در خواست شما توسط ساجات رد شود.
شرایط و مراحل رتبهبندی
پس از ثبت شرکت برای مشخص شدن وضعیت خود باید در فرایند رتبه بندی شرکت کنید. با انجام این کار نمرهای بین ۱ تا ۵ به شما اختصاص داده میشود. هرچه عدد گفته شده به یک نزدیکتر باشد بهتر است؛ زیرا اعتبار برند شما را افزایش میدهد و شانستان را برای تبدیل شدن به یکی از مجموعههای شناخته شده در صنعت خود افزایش میدهد.
فرایند رتبهبندی به این شکل است که سازمان مدیریت و برنامهریزی شاخصهای فنی و مالی شرکت را بررسی کرده و براساس آن گریدی خاص را به شما اختصاص میدهد. بهعنوانمثال برای اخذ رتبه پیمانکار و ثبت درخواست خود باید مراحل زیر را بهترتیب انجام دهید:
- انجام ثبت نام اولیه در سایت ساجات و دریافت کد رهگیری
- ثبت اطلاعات و بارگذاری مدارک
- تحویل مدارک فیزیکی به ساجات
- پرداخت هزینههای مربوط به ارزیابی
- مراجعه به سایت برای اطلاع از نتیجه نهایی
یکی از اصلیترین چالشهایی که کسبوکارها پس از ثبت شرکت با آن مواجه هستند، آمادهسازی مدارک لازم برای ارائه به سازمان مدیریت و برنامهریزی است. به شما توصیه میکنیم اگر در این زمینه با چالش مواجه هستید از مؤسساتی که تخصص و تجربه کافی دارند درخواست مشاوره و راهنمایی کنید.
مدارک لازم برای رتبهبندی
پس از اینکه مجوزهای لازم برای آغاز فعالیت شرکت را دریافت کردید برای رتبه بندی شرکت باید مدارکی را در اختیار سازمانهای مربوطه قرار دهید. در ادامه به برخی از مدارک موردنیاز اشاره میکنیم:
- کپی برابر اصل مدارک شناسایی
- اساسنامه
- مدرک تحصیلی اعضا (دو سوم اعضا باید حداقل لیسانس داشته باشند)
- ارائه مستندات مربوط به سابقه بیمه اعضای هیئت مدیره
- ارائه مدرک معتبر، مبنی بر نداشتن سوء سابقه
به این نکته توجه داشته باشید که مستندات ارائه شده برای هر مجموعه براساس اطلاعاتی که در هنگام ثبت برند در اختیار نهادهای قانونی قرار داده شده، متفاوت است. شما میتوانید برای کسب اطلاعات دقیقتر به سامانه ساجات مراجعه کرده و بررسیهای لازم را انجام دهید.
فواید ثبت شرکت و رتبهبندی
شاید به این موضوع فکر کنید که به چه دلیل باید شرکت خود را ثبت کنید و برای مشخص شدن رتبهبندی آن به خود زحمت دهید. در این بخش قصد داریم به مزایای انجام این کار اشاره کنیم:
ثبت برند و شرکت
- افزایش میزان اعتبار
- حفاظت از حقوق مادی و معنوی کسب و کار خود
- امکان استفاده از کمکهای دولتی و اعتبارات بانکی
- امکان بهره مندی از تخفیفهای مالیاتی
- امکان همکاری با شرکتهای بزرگی که در صنعت شما مشغول به فعالیت هستند.
رتبهبندی
- افزایش اعتبار و درآمد کسب و کار و برند
- شرکت در مناقصههای بزرگ دولتی که درصورت نداشتن رتبهبندی مناسب نمیتواند در آن شرکت کرد.
- امکان دریافت اعتبارات مالی بیشتر از مؤسسات
- جذب سرمایه آسانتر
روشهای مشاوره برای ثبت شرکت و رتبهبندی
راههای مختلفی وجود دارد تا بتوان از تخصص کارشناسان برای مشاوره رتبه بندی شرکت و ثبت آن بهره برد. در ادامه به سه مورد از اصلیترین آنها اشاره میکنیم تا بتوانید با توجه به شرایط و نیاز، اقدامات لازم را انجام دهید.:
آنلاین
پیشرفت تکنولوژی و توسعه زیرساختهای مربوط به اینترنت در کشور این امکان را فراهم کرد تا افرادی که زمان کافی برای انجام کارهای اداری و امور مشاورهای را ندارند از هر نقطهای به متخصصان برای کسب اطلاعات و دریافت مشاوره در زمینه ثبت شرکت دسترسی داشته باشند. برای این کار میتوانید از طریق سایت مجموعه موردنظر خود یا تماس تلفنی وقتی را تعیین کنید، سپس از طریق ویدیو کنفرانس و نرم افزارهای مختلف در زمان مقرر با کارشناس مربوطه ارتباط برقرار کنید.
تلفنی
یکی دیگر از روشهایی که میتوانید از آن برای دریافت مشاوره رتبهبندی و ثبت شرکت استفاده کنید، تماس تلفنی است. اگر به اینترنت با کیفیت دسترسی نداشته باشید یا شرایط برای برقراری ارتباط از راه دور مهیا نباشد، تنها با داشتن یک تلفن میتوانید سؤالات مدنظرتان را پرسیده و پاسخ آن را از کارشناس شرکت دریافت کنید.
حضوری
ثبت شرکت و رتبهبندی یکی از اموری است که برای انجام درست آن باید تخصص کافی داشت. در بسیاری از مواقع سرمایهگذاران و صاحبان یک کسبوکار اطلاعات اندکی در این مورد دارند، به همین دلیل ترجیح میدهند با متخصصان مشورت کنند. یکی از روشهای دریافت مشاوره رتبه بندی شرکت و ثبت آن، مراجعه حضوری به مجموعههایی است که در این زمینه فعالیت میکنند. شما میتوانید با تعیین وقت قبلی با کارشناس مدنظر خود ملاقات کرده و پاسخ سؤالات خود را دریافت کنید.
کدام روش دریافت مشاوره بهتر است؟
جواب این سؤال تا حدود زیادی به شرایط کار و زندگی شما بستگی دارد. بهعنوانمثال اگر شما در خارج از ایران زندگی می کنید و قصد ثبت شرکت در کشور را داشته باشید، استفاده از روش آنلاین میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
وظایف مشاوران در ثبت برند و رتبهبندی
همانطور که گفتیم حضور یک مشاور در کنار شما برای انجام کارهای مربوط به ثبت برند شرکت و رتبهبندی میتواند از پیچیدگیهای کار کم کند و زمان دریافت مجوزهای لازم را به میزان قابلتوجهی کاهش دهد. در این بخش قصد داریم وظایفی که برعهده فرد یا مجموعه مدنظر شما است را بررسی کنیم:
- شاید بتوان گفت اصلیترین کار، انتخاب نوع شرکت مناسب است که به شما این امکان را میدهد تا بدون هیچگونه مشکلی در آینده، فعالیتهای خود را انجام دهید.
- مرحله بعد بررسی مدارک و رفع نواقص احتمالی جهت جلوگیری از رد شدن پرونده در اداره ثبت و دریافت گرید بهتر در ساجات است.
- پاسخ به سؤالات احتمالی در طول مراحل ثبت شرکت و رتبهبندی
جمعبندی
یکی از اصلیترین چالشهای افرادی که میخواهند کسبوکار خود را راهاندازی کنند، دریافت مجوزهای قانونی از نهادهای مختلف است. اگر شما اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشید، کار برای شما دشوار میشود و ممکن است با جستجو در اینترنت سردرگم شوید. به همین دلیل به شما توصیه میکنیم برای برطرف کردن این مشکل از شرکتهای مشاورهای که سالها در این زمینه فعالیت میکنند و کارشناسان با تجربه ای دارند کمک بگیرید. درواقع با انجام این کار شما زمان و هزینهای که برای ثبت شرکت خود پرداخت میکنید را به میزان قابلتوجهی کاهش داده و اعتبار کسبوکارتان را بیشتر میکنید. به این نکته توجه داشته باشید که درصورت نداشتن مجوزهای لازم و اخذ رتبه مناسب برای شرکت، بسیاری از فرصتهای درآمدی را از دست میدهید.
منبع : elisabt.ir