http://didshahr.ir/264574

05:13 :: 1402/08/17

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت : به منظور دستیابی به امنیت غذایی و قطع وابستگی به واردات محصولات استراتژیک و مهم و پایداری تولید در سالجاری طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح بیش از ۳۶۰ هزار هکتار به اجرا درآمده است .

مزرعه کشاورزی

احمد شهریار افزود: ابر طرح جهش تولید در دیمزاها یکی از پروژه های بسیار مهم و کلیدی است که در سطح کشور و بالاخص استان طی سالهای گذشته به اجرا در آمده و در سالجاری نیز با شتاب بیشتری در حال انجام است.

وی افزود : در اجرای این طرح دو هدف مهم دستیابی به امنیت غذایی و پایداری اقتصادی کشاورزی دنبال می شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: در اجرای این طرح ستاد فرمان حضرت امام (ره) نهایت همکاری را با جهادکشاورزی استان به عنوان مجری طرح در تمامی عرصه ها انجام می دهد .

شهریار بیان داشت : سال زراعی جاری سومین سال اجرای این طرح مهم و کلیدی است و پروژه های مختلفی در داخل طرح تعریف و اجرا می شود.

وی در تشریح چگونگی اجرای این طرح افزود: در قالب گروههای محصولی مختلف غلات شامل گندم و جو به عنوان گروه اول ، حبوبات شامل نخود و عدس به عنوان گروه دوم و علوفه به عنوان گروه سوم و گیاهان دارویی به عنوان گروه چهارم و دانه های روغنی شامل کلزا و گلرنگ به عنوان گروه پنجم در اجرای این طرح لحاظ شده اند .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان درادامه سخنان خود ضمن تشریح تخصصی نحوه اجرای این طرح افزود: طرح جهش تولید در استان به گونه ای اجرا می شود که ۳۰ درصد بقایای گیاهی در خاک حفظ شود، کشت به صورت عمود بر شیب انجام شود و از بذرمالها برای ایجاد تناوب با گروههای محصولی استفاده شود .

وی ادامه داد : تمامی کشاورزانی که در طرح جهش تولید در دیمزارها همکاری می کنند تحت پوشش بیمه محصولات زراعی قرار دارند تا در صورت بروز شرایط نامساعد جوی منجمله سیل و تگرک و آتش سوزی و غیره بتوانند خسارت خود را از صندوق بیمه دریافت نمایند .

وی همچنین ادامه داد : تجهیزات مورد نیاز برای دیمکاری با اختصاص اعتباری بالغ بر ۶۸ میلیارد تومان باکارمزد فقط ۴ درصد به تعداد ۵۱۴ دستگاه اختصاص یافته است که شامل دستگاه کشت مستقیم ، هد برداشت حبوبات ، سمپاش ، سنگ جمع کن و … می باشد .

شهریار در ادامه سخنان خود افزود: تمامی شهرستانهای استان درگیر طرح جهش تولید در دیمزاها هستند که به همین منظور تعداد ۲۰۳ نفر از کارشناسان و متخصصین کشاورزی در عرصه فعال هستند .

محمد شهریار گفت: علی رغم خشکسالی حاکم براستان در سال زراعی گذشته ۳۰ درصد افزایش عملکرد در بخش مرکزی و جنوب استان و به طور میانگین در کلیه محصولات ۱۲ درصد افزایش عملکرد و ۱۱ درصد افزایش خرید گندم نسبت به سال گذشته داشتیم.

وی در پایان گفت: در اجرای این طرح تابحال ۱۸۰ هزار هکتار کشت انجام شده، ۳۰ هزار تن کود و ۲۵ هزار لیتر بذر مال مصرف شده و ۴۷ دستگاه ادوات جذب و کارگاههای آموزشی با موضوعات مختلف اجرا شده است.

 

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/264574

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *