http://didshahr.ir/264449

07:14 :: 1402/08/10

مولوی گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد عقب‌ماندگی‌های ذهنی، بدون علت مشخص است و پنج درصد به عوامل ژنتیکی ، پنج درصد به وقایع پزشکی و پنج تا ۲۵ درصد به مسمومیت‌های محیطی مربوط است و دلایل دیگری هم وجود دارد که در کل به قبل، حین و بعد زایمان ارتباط دارد.

معلول ذهنی

فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان گفت: سه ماه آخر بارداری از نظر عفونت‌های احتمالی در ایجاد عقب‌ماندگی ذهنی کودکان بسیار حائز اهمیت است و مادران باردار باید مراقبت‌های بیشتری در این دوران مورد توجه قرار دهند.

دکتر پرویز مولوی در همایش بین‌المللی کودکان استثنایی در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به این که زمان طلایی برای مداخله سریع برای درمان چنین کودکانی ، دوران قبل از مدرسه است ، اظهار کرد: از نظر سازمان بهداشت جهانی ضریب هوشی زیر ۷۰ به طور عمده به عقب‌ماندگی ذهنی اطلاق می‌شود و افراد دارای این مشکل به طور معمول سه درصد جوامع را تشکیل می‌دهند و اغلب مذکر هستند.

وی ادامه داد: ۳۰ تا ۴۰ درصد عقب‌ماندگی‌های ذهنی، بدون علت مشخص است و پنج درصد به عوامل ژنتیکی ، پنج درصد به وقایع پزشکی و پنج تا ۲۵ درصد به مسمومیت‌های محیطی مربوط است و دلایل دیگری هم وجود دارد که در کل به قبل، حین و بعد زایمان ارتباط دارد.

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین خاطرنشان کرد: والدین باید مهارت‌های اساسی را به کودک آموزش دهند ، موفقیت‌های آنها را جشن بگیرند و از ملامت و سرزنش و ترد اجتماعی آنها به شدت پرهیز کنند.

مولوی گفت: سازمان بهزیستی در پیشگیری از عقب‌ماندگی‌های ذهنی و همچنین توانمندسازی معلولان نقش اساسی دارد.

 

مطالب دیگر
  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/264449

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *