http://didshahr.ir/264419

06:22 :: 1402/08/09

امین مولاخواه

a589

چهار سال پیش بود که مقام معظم رهبری کلید واژه ای را برای پیشرفت کشور آن هم در جمع فرهیختگان جامعه یعنی دانشجویان مطرح کردند و دقیقا در سالگرد چهل سالگی و پختگی انقلاب اسلامی ایران اعلام شد و امروز کم کم به اهمیت موضوع توسط همه فرهیختگان میرسیم که گام دوم انقلاب از حضور مردم در همه امورات کشور می گذرد ولی میزان رسیدن به درک درست از مردمی سازی و نتیجه نهایی هنوز هم که هنوز است در بین مردم نهادینه نشده است .

بدون شک بر این باور هستیم که کشورمان با رهبری فردی اداره می شود که دنیا امروز بر هدایت عقلانی ایشان باوری قلبی داشته و حتی دشمنان این سرزمین نیز با اشاره به کینه ای که نشان می دهند تاییدی بر ادعای رهبری دور اندیش ، اندیشمند دارند که حتی با نامگذاری های اول هر سال که در صورت اجرای شعار های ابتدای سال هیچ مشکلی را در کشور شاهد نبودیم از جمله موارد تایید ادعای مطروحه است .

واژه گام دوم انقلاب در سال ۹۸ که در هفت بند مطرح گردید دستور العملی بود که باید بدون قید شرط اجرا می شد که متاسفانه هنوز در دستور کار دولت ها به صورت جدی نبوده و متاسفانه عدم یقین عملی به بندهای مطرح شده به طور کامل در جامعه به صورت عملی و باور پذیر دیده نمی شود .

گام دوم انقلاب یک چشم اندازی است برای تشکیل دولت اسلامی که اگر در صورت اجرای دقیق بند ها توسط مسیولین ذیربط کشور امروز پنجره ای جدید را در جامعه می دیدیم و اما اجرای بندهای اعلام شده از آن در همان سال امروز را شکوفاتر می کرد و اگر باور مسیولین بر این موضوع باشد که حضور متخصصین و مردم می تواند گره گشای تمامی مشکلات کشور باشد هیچ مسئله ای نمی ماند، که توسط جوانان این کشور قابل حل نباشد .

ما می توانیم فقط یک جمله کوتاه ادبی نیست بله باور می خواهد تلاش جوانان ،نخبگان و اندیشمندان جامعه در کنار توان جسمی و حرکتی جامعه دست یافتنی و این شعار برای ایرانی که در‌ بالاترین جایگاه علمی در جهان است کاملا دست یافتنی است .

این مهم در هر کشوری یکسان است که جوانان به عنوان قشری تاثیر گذار و آرمان گرا همیشه در هر جایی سعی می کنند تا با توان جوانی خود بر مسائل فائق آیند که نگاه رهبر معظم انقلاب با واژه جوان متعهد انقلابی نشان از ارائه مطالب از تحقیق عمیق و مطالعه قابل توجه دارد .

تاکید بر مردمی سازی همان کلید واژه حضور همه در جامعه است همه ای که اگر باوجود چالشی در روستا تا پایتخت هیچ مشکلی روی زمین نمی ماند و عدم باور به واژه “همه” در جامعه قطعا توان حرکتی یک جامعه را ایستا می کند که باید روی حضور مردم پای میدان کار و فعالیت همه جانبه را باز کرد و کار را از دولتی سازی به مردمی سازی سوق داد .

اگر می خواهیم موضوع حضور مردم را در جامعه به آسانی تشریح کنیم می توان به مثال حذف جهاد سازندگی در سالهای گذشته اشاره کنیم که حضور مردم پای کار چقدر گره گشا بوده یا در حذف ریشه کنی فلج اطفال و واکسن کرونا نیز دیدیم که چقدر حضور مردم کار را برای پیشرفت و بهبود خدمات به همه آسان تر کرد .

نسل دهه شصت به پایین تر خوب یادشان است که معابر اصلی هر روستا یا شهری توسط مادران پاکبانی می شد و حتی با استفاده از کلمات انگیزه شی و طهارت در بین مردم زمینه ای فراهم می شد تا نظافت محیط انجام پذیر و خانواده کشاورزی که توان جمع آوری محصولات را نداشت همه می آمدند تا کار زمین نماند .

فراموش نمی کنیم آن تصویر معروف پول های ۲۰ تومانی که مشارکت همه در قالب جهادسازندگی فرهنگ عمومی کشور را به سمت مردمی سازی سوق می داد و امروز تصدی گری دولتی چنان بر همه امورات جامعه رخنه کرده که حتی در ساده ترین مسایل هم نیازمند دولت هستیم تا کاری که با حضور خودمان یعنی مردم حل می شود نگاه به دولت ما را عقب‌ می راند .

امروز نزدیک به ۱۶ ماه از قبول مردمی سازی دولت توسط آیت الله رئیسی رییس جمهور کشورمان می گذرد لبیکی برای اجرای یکی از فرامین مهم و امید آفرین جامعه که دولت بخش عمده ای از اختیارات خود را به مردم واگذار خواهد کرد مسئله ای که دیگر دولت ها هیچ کدام حتی به آن فکر هم نمی کردند .

مردم در هر جایگاهی اگر حس کنند که می توانند تاثیرگذار باشند پای کار می آیند و این را در تمام ۴۴ سال انقلاب چه در زمان پیروزی انقلاب یا در هشت سال دفاع مقدس و تمام اتفاقاتی که احساس وظیفه کردند آمدند و نشان دادند که حضورشان موثر بوده و است .

قبول کنیم که اگر دولت مردان ما مردم را از خود جدا نکرده و فرق راست و چپ بودن آنها را کنار بگذارند و واژه همه به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد حتما نتیجه ای قابل حس را شاهد خواهیم بود که نتیجه مورد رضایت مردم و مورد تایید مقام معظم رهبری نیز خواهد بود .

نکته ای که بیشتر به چشم می آید اینکه دولتی ها این را در نظر داشته باشند که شیوه حکم رانی مردمی یک اصل است و هر عمل انجام گرفته در برنامه ریزی های کمیته برنامه ریزی و بازدید های روزانه مدیران نیز باید با حضور مردم باشد و از خود مردم خواسته شود که در همه امورات زیر بنایی یا فرهنگی نظر بدهند یا مسائل را با حضور در میدان عمل مرتفع نمایند قطعا نتیجه ای ملموس را خواهیم دید.

شیوه مردم داری و مردم یاری در کشور توسط مسئولین کشورمان الحمدلله به صورت حداکثری اجرا می شود به گونه ای که هر مسئول خود را حتی به ظاهر هم که شده در مقابل مردم در حالت تکریم قرار می دهد ولی سوال اینجاست که آیا مردم باوری در تصمیم گیری ها هم در نظر گرفته می شود یا خیر ؟

حضور یک یا چند نخبه در تصمیم گیری های مدیران در قالب حلقه های میانی کمک حال همه مدیران در سطوح مختلف جامعه شکلی جدی داشته باشد چرا که اگر امروز گروهی از نخبگان خود نتیجه ملموثی از تصمیم سازی های تشکل گونه را ببینند دیگر ناامید از اینکه شاید هیچ کس به آنها بها نمی دهد را در ذهن خود خطور نداده و این خود موضوعی امید آفرین برای این قشر مهم جامعه دارد ،و چه خوب اینکه انتخاب اعلام شروع گام دوم انقلاب در جمع نخبگان جامعه هوشمندی یک رهبر دور اندیش را نشان می دهد که باید به وجود داشتن رهبری اندیمشند و موثر را تبریک گفت .

امروز نیازمند تعریف واژه مردمی سازی توسط تمامی دستگاه هامروز نیازمند تعریف واژه مردمی سازی توسط تمامی دستگاه های فرهنگی ،رسانه ای و جامعه روحانیون در کشور هستیم واژه ای که اگر نتیجه آن هم اعلام شود و مردم به آن باور داشته باشند آینده روشنی برای آن خواهیم دید و این افسوس را بیشتر می کند که دولتمردان ما در اجرای شعارها و واژه های تاکیدی رهبر انقلاب کوتاهی می کنند .

در شکل گیری یک سیستم عمومی در جامعه اگر رشد و ترقی از پایین به بالا به عنوان یک فرد شهروند مسئولیت پذیر شروع شود در کمترین زمان ممکن می‌توانیم امیدوار بود که بخش عمده ای تشکیل و شکل گیری دولت اسلامی را پیمودیم .

در واقع نبود اجرای حضور همه در تمامی بخش های جامعه زمینه ای را برای تک روی مسئولین در سالهای اخیر ایجاد کرده که در نهایت بستری برای ایجاد فساد و رانت خواری را فراهم کرده است و اگر مردم پای کار باشند نهایتا یا شاهد فساد مدیری نمی شویم یا کمتر این آسیب را خواهیم دید .

شکل دیگری از حضور مردم در تصمیم گیری ها کاهش دیوان سالاری است این بدان معنی است که همه برای حل موضوعی متفق القول هستند و مردم به جای تفکر تک نفره همه را می بینند و خود عاملی می شوند برای حل موضوع که روی این مهم نیز باید بسترها را با تکیه به جوانان پر شور انقلابی فراهم کنیم .

در پایان از دولتمردان ایران اسلامی آن هم با تاکید بیشتر تقاضا می کنیم که زمینه حضور مردم در هر طبقه و فکری در بدنه تصمیم گیری ها را فراهم نمایند و اگر این مهم را با حس اینکه دست و پای آنها را خواهند بست فکر کنند کنار بگذارند و یک تفکر در اندیشه همه مسئولین و حضور همه مردم را ببینیم قطعا رشدی چشم گیر آن هم در همه زمینه ها خواهیم داد.

 

 

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/264419

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *