http://didshahr.ir/263816

02:57 :: 1402/07/12

مشاوره فردی: وقتی ترامادول مصرف می کنم حالم خوب است ولی از عوارض آن می‌ترسم.

اصلا فکر نمی کردم ترامادول اینقدر خوب باشه

نویسنده : مصطفی نجمی | پژوهشگر اعتیاد

سوال: چند ماه پیش توسط یکی از دوستانم با قرص ترامادول آشنا شدم. حالم بعد از مصرف برای اولین بار، خیلی خوب شد. الان چند وقتی است که خیلی کم ولی هر روز صبح، مصرف می‌کنم. تاثیرات مثبتش را هم دیدم و باعث شده که کارهایم را بهتر انجام بدهم اما بعد از شنیدن عوارض آن، ترسیدم و نگران شدم. چه کنم؟

پاسخ: مخاطب گرامی، استفاده خودسرانه ترامادول که شما به آن مبتلا شده‌اید، عوارض جانبی بسیار خطرناکی دارد. البته همان‌طور که شما هم در پیامک‌تان مطرح کردید، مصرف داروی ترامادول با توجه به آثار ضددردی که دارد(شبیه مورفین)، در شروع مصرف بسیار خوشایند به نظر می‌رسد، به طوری که افراد به دلایل مختلف از جمله کاهش درد، افزایش توان‌جنسی، رفع خستگی، تمرکز بیشتر و بیدار ماندن از آن استفاده می‌کنند و به دلیل تقویتی که از مصرف آن دریافت می کنند که در متن پیامک شما کاملا مشهود است، استفاده از آن را ادامه می‌دهند و با هر بار مصرف و کسب تقویت بیشتر به تدریج به این ماده اعتیاد پیدا می‌کنند که از این مرحله به بعد شاهد عوارض جانبی خطرناک این ماده خواهند بود.

از روان‌پریشی و اختلال مغزی تا تشنج

یکی از مهم‌ترین عوارض سوء مصرف این دارو، علایم مسمومیت و تشنج است که بر اثر مصرف دوز بالای ترامادول به وجود می‌آید. از دیگر عوارض سوء‌مصرف ترامادول می‌توان به روان پریشی و اختلال مغزی، ناتوانی در تصمیم‌گیری، نداشتن تعادل در راه رفتن و خشکی دهان اشاره کرد و معمولا مصرف کنندگان این ماده به افرادی تهاجمی و غیر قابل کنترل و پرخاشگر تبدیل می‌شوند. البته خوشبختانه شما هم اکنون وارد این مرحله نشده‌اید، بنابراین فرایند درمان و ترک برای شما بسیار راحت‌تر از افرادی است که دچار عوارض جانبی شدید این ماده شده‌اند.

به جای تکیه به ترامادول به توانایی‌هایتان اتکا کنید

یکی از دلایل اعتیاد پیدا کردن افراد به مواد، همین آثار مثبت و خوشایند ناشی از مصرف آن است ولی باید توجه داشت که این آثار موقتی است و بعد از مدتی حتی فرایندهای عادی زندگی تحت تاثیر این مواد قرار می‌گیرد. در صورتی که شما می‌توانید بدون مداخلات دارویی، از روش‌های مختلفی مانند یادگیری مهارت‌های زندگی، ارتباط موثر، برنامه‌ریزی دقیق برای انجام کارها، تنظیم هیجانی، مدیریت زمان، انجام ورزش‌های منظم و مناسب، کسب خودآگاهی درباره نقاط قوت و ضعف خود، راهبردهای حل مسئله و مقابله با استرس در ایجاد و کسب الگوهای بادوام رفتاری و شناختی کمک بگیرید. این‌گونه مداخلات غیر دارویی آثاری بسیار بادوام‌تر و بدون هرگونه عوارض جانبی خطرناک دارد. توصیه پایانی هم این‌که از همین حالا به تدریج میزان مصرف خود را کاهش دهید تا از عوارض دراز مدت و خطرناک ترامادول در امان باشید. در راه ترک این ماده می‌توانید از پزشک و روان‌درمانگر به منظور تسهیل فرایند ترک کمک بگیرید.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/263816

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *