http://didshahr.ir/263285

04:57 :: 1402/06/19

موضوع اصلی ما در این مطلب، سوغات و صنایع دستی اصفهان است.

اصفهان از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران به‌شمار می‌آید که به‌واسطه وسعت و جمعیت بالای آن از مراکز تفریحی و اقامتی زیادی برخوردار است. این شهر شگفت‌انگیز ایران تمام ایام سال پذیرای مسافرین بی‌شماری از اقصار نقاط کشور و جهان بوده و یکی از قطب‌های گردشگری کشورمان محسوب می‌شود.

موضوع اصلی ما در این مطلب، سوغات و صنایع دستی این منطقه از ایران است که در این زمینه مطالبی را ذکر خواهیم کرد. اگر برای سفر به اصفهان برنامه‌ریزی کرده‌اید، رزرو هتل را از طریق سایت اسنپ تریپ با اطمینان خاطر انجام دهید.

C:\Users\RayanGostar\Desktop\4.jpg

سوغات اصفهان

اصفهان مهد هنر و فرهنگ و نبوغ بوده و مرکز هنرنمایی صنایع مختلف ایران نیز است. در این شهر بزرگ سوغاتی‌های فراوانی را می‌توانید بیابید که فقط و فقط یک اصفهانی می‌تواند چنین شگفتی‌ را خلق کند. سوغات اصفهان به دو نوع صنایع دستی و نمونه خوراکی تقسیم می‌شود که باتوجه به ویژگی‌های هرکدام از این دو سوغات، هر کسی که به اصفهان سفر می‌کند امکان ندارد که دست خالی برگردد و از خوراکی‌های لذیذ و صنایع دستی خارق‌العاده این شهر، برای خود و خانواده‌اش سوغات نیاورد.

ما در ادامه این مقاله به معرفی هر دو نوع سوغاتی پرداخته و چند نمونه از آن‌ها را شرح خواهیم داد. اگر برای اقامت در اصفهان به دنبال یک مکان ایده‌آل می‌گردید به سایت اسنپ تریپ و قسمت هتل‌های اصفهان مراجعه کنید و بهترین هتل‌های این شهر را برای اقامت خود رزرو کنید.

سوغات خوراکی اصفهان

حتما نام گز یا پولکی اصفهان را شنیده‌اید. در اکثر استان‌های کشور این دو نوع شیرینی تولید می‌شوند ولی گز و پولکی اصفهان را هیچ‌جای ایران و جهان نمی‌توانید بیابید. هنر تولید و تهیه این شیرینی‌های خوشمزه فقط مختص به هنرمندان اصفهانی بوده و بس.

گز اصفهان

گز اصلی‌ترین سوغات این شهر است که قدمتی ۴۵۰ ساله داشته و از شیرینی‌های معروف دوران صفویه محسوب می‌شود. وقتی یک شیرینی ۴۵۰ سال قدمت داشته باشد لذت خوردن مثل لذت تماشای زیباترین بناهای تاریخی خواهد بود.

این شیرینی انواع مختلفی داشته که می‌توانید باتوجه به سلیقه و ذائقه خود هر نوعی را که مایل بودید خرید و به‌عنوان سوغات به شهر خود ببرید. گز لقمه‌ای، گز آردی، گز سکه‌ای، گز برشی، گز با لایه شکلاتی و گز انگشت پیچ از انواع مختلف گزهای تولید شده در شهر اصفهان هستند.

C:\Users\RayanGostar\Desktop\3.jpg

پولکی اصفهان

پولکی نیز از شیرینی‌جات معروف اصفهان است که به‌عبارتی همان آب‌نبات پولکی‌های قدیم هستند. این شیرینی نیز مانند گز از تنوع بالایی برخوردار بوده و با توجه به ذائقه مصرف‌کننده در طعم‌های زعفرانی، کنجدی، لیمویی، پسته‌ای، نارگیلی، کاکائویی، عسلی، زنجبیلی، نعنایی و طعم‌های بی‌نظیر دیگر تولید می‌شود.

سایر سوغاتی‌های خوراکی اصفهان

علاوه بر گز و پولکی، سوغات خوراکی متنوعی از اصفهان قابل تهیه است که نبات اصفهان، عسل فریدون‌شهر، سوهان عسلی، برشتوک، میوه الگ، جوز قندی، شیرینی برنجی و شیرینی کرکی، از سایر تحفه‌هایی است که می‌توانید برای شیرین کردن کام خانواده از شهر اصفهان به ارمغان بیاورید

صنایع دستی شهر زیبای اصفهان

از سوغاتی‌های مهم این شهر صنایع دستی متنوع و بی‌نظیر آن است که هیچ جای دنیا نمی‌توانید نمونه آن را با ظرافت و زیبایی تولیدات اصفهان پیدا کنید. از صنایع دستی و هنرهای بومی و تاریخی که در اصفهان رایج است می‌توان به مواردی که در ادامه ذکر شده‌اند اشاره کرد.

شما می‌توانید در کنار تماشای شهر زیبای اصفهان و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی این شهر، برای خرید زیباترین هنرنمایی‌های هنرمندان بومی آن اقدام کرده و سوغاتی‌های ارزنده‌ای را برای اقوام خود تهیه کنید.

خاتم کاری

خاتم‌کاری یکی از هنرهای اصیل مردم ایران و اصفهان به‌شمار می‌آید که هنرمندان اصفهانی بیشترین سهم را در ارائه و پیشرفت بیشتر این حرفه داشته‌اند. در خاتم کاری، برش‌های مثلثی شکل در اندازه‌های کوچک و بزرگ از جنس عاج، استخوان، چوب و مفتول‌های برنجی تولید و بر روی اشیاء مختلف برای زینت بخشیدن آن‌ها چسبانده می‌شوند.

مینا کاری

یکی از هنرهای قدیمی و ارزشمند در ایران که قدمتی ۵ هزارساله دارد، میناکاری است که برای تزئین زیورآلات، در و پنجره و اشیاء زینتی، و همچنین ظروف استفاده می‌شود.اصفهان کانون هنر میناکاری محسوب می‌شود و اساتید برجسته‌ای در این حرفه به جهانیان معرفی کرده است. میناکاری معمولا برای تزئین مس و گاهی طلا و نقره استفاده می‌شود و اشیائی خارق‌العاده را با این هنر می‌توان ارائه کرد.

سایر نمونه‌های صنایع دستی اصفهان

همانطور که اشاره کردیم اصفهان مهد هنر و فرهنگ ایران به‌شمار می‌آید و هنرهای زیادی در این شهر ظهور کرده که قدمتی هزاران ساله دارند. علاوه بر خاتم و میناکاری، مسگری با سابقه ۵۰۰۰ ساله، قلم زنی، پارچه‌های سنتی، طلاسازی، ملیله‌کاری و نقره‌سازی، قلمدان سازی، نمد مالی، قالی بافی و هنرهای بی‌شمار دیگر که نشانه ذوق و هنرمندی مردم اصفهان هستند، از صنایع دستی این شهر محسوب می‌شوند.

قطعا رفتن به اصفهان و دیدن این همه هنر و زیبایی بسیار خاطره‌انگیز و لذت‌بخش خواهد بود. اگر برای رزرو هتل در اصفهان نیاز به راهنمایی دارید در سایت اسنپ تریپ بهترین هتل های اصفهان با تمام خدمات و ویژگی‌های آن‌ها معرفی شده است. با مراجعه به سایت و انتخاب هتل مورد نظر اقامتی آرام و بی‌دغدغه را تجربه کنید.

هتل های اصفهان

اصفهان به‌واسطه برخورداری از بناهای تاریخی و مکان‌های دیدنی متعددی که دارد یکی از مراکز توریستی ایران محسوب می‌شود، همین امر موجب شده است برای خدمات‌دهی و پذیرایی عالی از گردشگران و توریست‌ها، هتل‌های مجلل و لوکسی در این شهر احداث شود.

یکی از هتل‌های مشهور اصفهان هتل عباسی اصفهان است که ما در مقالات قبلی سایت اسنپ تریپ این هتل را به‌طور مفصل معرفی کرده‌ایم با این وجود برای آشنایی شما با این مکان مختصراً توضیحاتی را ذکر می‌کنیم.

C:\Users\RayanGostar\Desktop\5.jpg

هتل عباسی اصفهان

این هتل خارق‌العاده که خود یک بنای تاریخی پر بازدید محسوب می‌شود در دوره صفوی به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته و به مادرش هدیه شده است. این مجموعه که متشکل از یک مدرسه، کاروانسرا و بازارچه است در بهترین نقطه اصفهان قرار گرفته و به مراکز خرید، بناهای تاریخی، پارک‌ها و جاذبه‌های دیدنی این شهر دسترسی آسان دارد.

این کاروانسرا در سال ۱۳۳۶ بازسازی شد و با نام هتل شاه عباسی به بهره‌برداری رسید. پس از انقلاب نام این هتل با هتل عباسی اصفهان شناخته شد و به یکی از باشکوه‌ترین اقامت‌گاه‌های ایران و جهان تبدیل شد. این هتل از ۲۲۵ اتاق و سوئیت با خدمات ویژه، تالارهای زیبا، سالن‌های پذیرایی و رستوران، امکانات رفاهی و ورزشی متعدد برخوردار است.

جمع بندی

یکی از جذاب‌ترین شهرهای کشور ایران که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد، اصفهان است. این شهر به همین دلیل از توریست‌ها و گردشگران زیادی در فصل‌های مختلف سال میزبانی می‌کند. ما در این مطلب اشاره مختصری بر سوغات و صنایع دستی اصفهان داشتیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

برای رزرو هتل در اصفهان حتما به سایت اسنپ تریپ مراجعه کرده و در زمان کوتاهی اقدام به رزرو یک اقامتگاه ایده‌آل و لوکس کنید. این سایت ارائه دهنده خدمات مربوط به رزرواسیون هتل و بلیط هواپیما بوده و خدماتی ویژه را به مراجعین خود عرضه می‌کند.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/263285

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *