http://didshahr.ir/262062

01:24 :: 1402/04/29

با توجه به برگزاری کنکور و حاشیه‌های به وجود آمده مانند احتمال تقلب، سوالات غلط و خارج از کتاب درسی و برگزاری ۲ کنکور و یک بار انتخاب رشته در ساال، انتخاب رشته امسال از اهمیت بیشتری برخوردار است

با توجه به برگزاری کنکور و حاشیه‌های به وجود آمده مانند احتمال تقلب، سوالات غلط و خارج از کتاب درسی و برگزاری ۲ کنکور و یک بار انتخاب رشته در ساال، انتخاب رشته امسال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

انتخاب رشته کنکور بعد از انتخاب رشته سال نهم مهم‌ترین انتخاب یک دانش‌آموز است. شناخت رشته‌های دانشگاهی، آینده شغلی، دانشگاه‌های برتر، ادامه تحصیل در خارج و …. از وظایف مشاور انتخاب رشته است. در این قسمت موارد مهمی را برای انتخاب بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور را یادآوری می‌کنیم.

168978332344

کنکور امسال هم خوب یا بد به پایان رسیده است؛ و اکنون زمان آن است که با انتخاب رشته صحیح و اصولی با رتبه به دست آمده، داوطلب بتواند در بهترین رشته و دانشگاه تحصیل کند.

پس از کنکور آموزشگاه‌ها، مدارس و مشاوران گوناگونی برای جذب و ثبت نام دانش آموزان به جهت انتخاب رشته اقدام می‌کنند. متاسفانه انتخاب رشته در سال‌های اخیر به یک بیزینس پرسود برای عده ای از مشاوران و حتی مشاورنماها تبدیل شده است. به جرات می‌توان گفت که در ایران کمتر از ۵ مشاور انتخاب رشته با اطلاعات تحصیلی و شغلی بالا، با تجربه و آشنا به قوانین و در عین حال دلسوز، صادق، متعهد برای انتخاب رشته وجود دارد. در ادامه به معرفی برخی از آیتم‌های یک مشاور انتخاب رشته کنکور اشاره می‌کنیم.

ویژگی‌های بهترین مشاوره برای انتخاب رشته کنکور

  • انتخاب رشته فرد محور
  • انتخاب رشته با نگرش آینده پژوهی
  • تسلط به قوانین کنکور
  • آشنایی و تسلط به نحوه تخصیص سهمیه‌ها
  • آشنایی کامل با ظرفیت دانشگاه‌ها
  • تسلط بر رنکینگ ایران و جهان دانشگاه
  • مسلط بر انتخاب رشته گروه علوم تجربی و رشته‌های دانشگاهی
  • مسلط بر انتخاب رشته ریاضی و فیزیک و رشته‌های دانشگاهی
  • مسلط بر انتخاب رشته گروه علوم انسانی و رشته‌های دانشگاهی

درادامه به توضیح هر یک از موارد ذکر شده می‌پردازیم.

انتخاب رشته فرد محور

متاسفانه اغلب مشاوران انتخاب رشته برای کسب سود بیشتر، با تماس‌های مکرر، برگزاری همایش‌های مختلف، وعده‌های بسیار عجیب برای قبولی با رتبه‌های فضایی در رشته‌های خوب و…. تعداد زیادی کنکوری (بیش از ۵۰ نفر و حتی تا ۳۰۰۰ نفر در سال‌های قبل) را جذب می‌کنند.

جذب این تعداد داوطلب با وجود ۳ روز زمان برای انتخاب رشته، نشانی این است که مشاور اصلی برای هر نفر ۱۰ دقیقه وقت هم ندارد، بنابراین کار به صورت نرم افزاری و یا توسط دانشجویان و پشتیبان‌های ایشان انجام می‌شود. در بسیاری از موارد هم در روز آخر پول پیش ثبت نام عودت داده شده و داوطلب و خانواده سردرگم و بدون انتخاب رشته رها می‌شوند.

توصیه اکید بر این است که با مشاوری انتخاب رشته انجام دهید، که تعداد محدودی داوطلب را پذیرش کند و به طور خصوصی مشاور اصلی، برای هر داوطلب به صورت خصوصی انتخاب رشته انجام دهد.

توانایی، علاقه، محدودیت ها، خانواده و…. هر دانش‌آموز با دانش‌آموز دیگر متفاوت می‌باشد و انتخاب‌رشته باید برای هر شخص با در نظر گرفتن تمامی موارد تنها برای همان داوطلب صورت گیرد. از انتخاب رشته گروهی و موسساتی که انتخاب رشته را به صورت گروهی انجام می دهند دوری  کنید؛ زیرا پزشک نمی تواند یک نسخه را برای تمامی مریضان خود تجویز نماید پس مشاوری را برای انتخاب رشته انتخاب کنید که به صورت فردی تنها برای شما وقت بگذارد و انتخاب رشته نماید.

توصیه اکید بر این است که با مشاوری انتخاب رشته انجام دهید، که تعداد محدودی داوطلب را پذیرش کند و به طور خصوصی مشاور اصلی، برای هر داوطلب به صورت خصوصی انتخاب رشته انجام دهد.

معرفی رشته ها به دانش آموزان و اولیای آن ها

هر ساله با دانش آموزان زیادی رو برو می شویم که اطلاعات درستی از رشته ها و بازار کار این رشته ها ندارند که مشاور در فرایند انتخاب رشته موظف است تا رشته ها، سوالات و ابهامات ذهنی دانش آموز و اولیای دانش آموز را برطرف کند و در مورد سوالات آنها مفصلا توضیح دهد،زیرا ممکن است رشته ای دارای بازار کار خوبی باشد و شما از آن بی خبر باشید و یا رشته ای نام معروفی داشته باشد اما در کشور به حد اشباع رسیده باشد. هر ساله به علت عدم آگاهی داوطلبان از کیفیت رشته‌ها شاهد تغییر رشته، انصراف و افت تحصیلی دانشجویان در تمام دانشگاه‌ها هستیم.

168978332434

انتخاب رشته باید به صورت دستی انجام شود

در بازه زمانی انتخاب رشته بسیاری از موسسات به دلیل جذب بالای دانش آموزان فرصت انتخاب رشته دستی را ندارند و انتخاب رشته را به وسیله نرم افزارهای کامپیوتری و بدون اطلاع از وضعیت های جدید و با توجه به شرایط قبلی و ظرفیت سال های قبلی دانشگاه ها انجام می دهند که متاسفانه عدم دقت در این نرم افزار ها موجب شکست داوطلب و عدم قبولی در رشته مورد نظر می شود.توجه داشته باشید که انتخاب رشته به وسیله نرم افزار ها دارای درصد خطای بالایی می باشد.

انتخاب رشته دستی به معنای تمرکز یک مشاور بر دفترچه انتخاب رشته جدید با در نظرگرفتن قوانین و سهمیه ها در سال جدید و انتخاب ۱۵۰ رشته از بین رشته محل ها  است. در انتخاب رشته نرم افزاری اطلاعات آماری سال قبل درنظر گرفته شده است که با توجه به تغییرات گسترده در هر سال، قابل اتکا نیست.

انتخاب رشته باید با توجه به ظرفیت جدید دانشگاه ها،سهمیه ها و… صورت گیرد

هر سال تغییرات زیادی در ظرفیت دانشگاه‌ها و رشته‌ها در دفترچه سازمان سنجش نسبت به سال‌های قبل اتفاق می‌افتد. در انتخاب رشته امسال هم که به گفته وزیر علوم و رییس سازمان سنجش، ۸۰۰ رشته محل از دفترچه انتخاب رشته حذف شده است. بنابراین انتخاب رشته با داده‌های سال قبل به احتمال بسیار زیاد در قبولی شما موثر خواهد بود.

اغلب مشاوران انتخاب رشته با داده‌های سال قبل اقدام به انتخاب رشته ‌میکند.

انتخاب رشته دستی و خصوصی زمان لازم را برای مشاور کنکور برای اعمال ظرفیت‌های جدید فراهم می‌کند.

انتخاب رشته باید بر اساس آینده پژوهی صورت گیرد
آینده پژوهی یکی از گرایش‌های جدید در علم مدیریت استراتژیک است که با جمع آوری و تحلیل سناریوهای آینده را پیش‌بینی میکند. از آینده پژوهی هم در قبولی با رتبه در یک رشته محل می‌توان بهره برد و هم معرفی رشته‌هایی که در آینده درآمد و میزان اشتغال خوبی دارند.

16897833244

برای انتخاب رشته باید خصوصیات اخلاقی،مهارت ها و توانایی های دانش آموز به صورت کامل بررسی گردد

میدانید که رشته انتخابی شما مستقیما در زندگی آینده شما تاثیر خواهد داشت.

رشته شما جایگاه شغلی،کار،میزان درآمد و جایگاه اجتماعی شما را تعیین خواهد کرد پس در ابتدا باید توانایی ها و علایق کامل دانش آموز مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان فهمید که ورود به کدام رشته و بازار کار برای او آینده ای روشن تر را خواهد ساخت.بی اطلاعی از علایق داوطلب ممکن است سبب شود تا او حتی نتواند دوران تحصیل در دانشگاه را پشت سر گذارد.مشاوران حرفه ای این کار را با تست های استاندارد و جلسه حضوری و مشاوره با داوطلب انجام می دهند.

در آخر متذکر می شویم که انتخاب رشته بهتر سبب تحصیل در رشته بهتر و در نتیجه آینده و درآمد بهتر شما خواهد شد و آخرین و مهم ترین گام شما در سال کنکور انتخاب رشته صحیح و اصولی می باشد. افراد بسیاری بوده اند که با رتبه های خوب به دلیل انتخاب رشته غلط، در رشته و دانشگاه های خوبی تحصیل نکرده اند و در مقابل افرادی با رتبه های نه چندان خوب در رشته هایی خارج از انتظار تحصیل کرده اند. توجه داشته باشید که انتخاب رشته صحیح باید قبولی شما را در بهترین رشته و دانشگاه ممکن با رتبه به دست آمده تضمین کند پس خواهشمندیم در انتخاب رشته و انتخاب مشاور انتخاب رشته نهایت دقت را داشته باشید.

چرا باید بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور، برای من انتخاب رشته انجام دهد؟

متاسفانه به علت تعداد زیاد دانش آموزان کنکوری و شرایط روحی داوطلبان عزیز و خانواده‌های ایشان، برخی از سودجویان و مشاور نماها نیز وارد بحث انتخاب رشته کنکور می شوند و آسیب های جبران ناپذیری به دانش آموزان و خانواده هاشان با سخنان دروغ، غیر منطقی، انتخاب رشته های غلط و…وارد می کنند. به احتمال زیاد شما هم در تمام رسانه‌ها، تبلیغاتی از این دست خواهید دید:

  • قبولی دررشته پزشکی با رتبه۵۰۰۰۰،متاسفانه این مطلب توسط یکی از مشاوران در صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. مشاور مذکور اعلام کرد در سال قبل دانش آموزی با رتبه حدودا۵۰۰۰۰را انتخاب رشته کردم و در رشته پزشکی قبول شد!!! بعد از مراجعه افراد و ثبت نام، ایشان کلا منکر این مطلب شدند و هزینه مشاوره به کسی برگشت داده نشد.
  • خرید صندلی پزشکی، خرید صندلی دندانپزشکی، خرید صندلی داروسازی، مهندسی و…در دانشگاه های معتبر.
    خرید صندلی هم دروغی بیش برای کلاهبرداری سودجویان نیست. تمام رشته های پردیس با رتبه های بالاتر و شهریه زیاد، جذب دانشجو می کنند.
  • ارتباط با سازمان سنجش، مشاور سازمان سنجش ،مشاور ارشد سازمان سنجش، مشاور ارشد آموزش و پرورش، ارتباط خویشاوندی با رئیس سازمان سنجش، وزیر، رئیس جمهور محترم، وزارت اطلاعات و…. همه کذب محض می باشد و افرادی که دارای چنین ارتباطاتی باشند هیچگاه به کسب در آمد از طریق انتخاب رشته، احتیاجی ندارند.
  • آگاهی از قوانین خاص و پشت پرده در سازمان سنجش و….
    متاسفانه برخی از مشاوران با بیان اصطلاحات من در آوردی، دانش آموز را به هراس می‌اندازند.
  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/262062

اشتراک این خبر :

دیدگاه ها

  1. ساناز کلور گفت:

    من پارسال تلفنی با یه مشاوری که خیلی تبلیغات میکردن مشاوره کردم. اسمش و نمینویسم که شاید این سایت منتشر نکنه کامنت و …
    اما به اسم بنیاد علمی آموزشی x بود
    کارو داده بود دانشجوهاش انجام بدن
    آخرشم افتضاح بود افتضاح
    پولمو دور ریختم.
    برای مشاوره حتما حخضوری برید جایی که مشاور اصلی همه کاراتونو بکنه
    اینایی که میگن نظارت استاد فلانی و…. همش چرته
    فقط ثبت نام میکنن همین

  2. mansooreh rajabi گفت:

    عهههه استاد افشااااار😍من اقای افشار و از حدود ۱۳ سال پیش میشناسم و اون موقع استاد ریاضیم بودن و انتخاب رشتم و هم ایشون انجام دادن هنوووووز بعد از این همه سال همیشه دعاشون میکنم واقعا
    حیفم اومد واقعا تو این روزهای ور استرس برای کنکوری ها این کامنت و نذارم با خیال راحت برید پیش استاد افشار

  3. مریم شاهمرادی گفت:

    من دو سال پیش انتخاب رشته رو با هزینه خیلی زیادی متاسفانه پیش یه شخصی که کلی سمینار و….قبل از انتخاب رشته گذاشته بود انجام دادم و انتخاب رشته منو اصلا خود اون شخص انجام نداد و یه اقایی که هم سن و سال خودم بود انجام داد اونم تو ٢٠ دقیقه!متاسفانه با اینکه رتبم بد هم نبود قبول نشدم😣اینکه خود شخص مشاور که تجربه داره انتخاب رشته انجام بده واقعا مهمه اصلا شوخی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *