http://didshahr.ir/261728

01:33 :: 1402/04/19

مشاوره فردی: دختر ۱۰ ساله‌ام عاشق رشته وزنه‌برداری شده‌است.

 عاشقی عجیب دختر 10 ساله

نویسنده : دکتر فریده ناصری | روان‌شناس کودک

سوال: یک دختر نوجوان ۱۰ ساله دارم. عاشق رشته وزنه‌برداری شده و با چندتا مربی هم که صحبت کردم، در این رشته استعداد دارد. اما همه می‌گویند که این ورزش برای سلامتی‌اش ضرر دارد. پدرش هم مخالف است اما خودش اصرار دارد که این رشته را پیگیری کند. به نظرتان اجازه بدهیم که در آن فعالیت کند یا نه؟

پاسخ: مخاطب گرامی، کسب موفقیت‌های ورزشی در دهه‌های اخیر توسط ورزشکاران به‌عنوان یک عامل موثر در الگوبرداری به‌ویژه برای نوجوانان حائز اهمیت است و طیف وسیعی از نوجوانان به سمت الگوبرداری از آن‌ها سوق پیدا کرده‌اند. اما برای پاسخ به سوال شما، باید به چند وجه این ماجرا توجه شود.

علاقه‌مندی به ورزش امری پسندیده است

اول این که علاقه‌مندی به انجام ورزش در سنین آغازین نوجوانی، پسندیده است و آن را باید به فال نیک گرفت. همچنین والدین باید به عنوان یک عنصر مهم در تشویق فرزندشان به انجام فعالیت‌های ورزشی کوشا باشند. کما این که در دنیای فعلی با گسترش تمایل به فضای‌مجازی و بازی‌های کامپیوتری که عمدتا با بروز برخی ناهنجاری های جسمی و روانی به تبعیت استفاده زیاد از آن‌ها، توسط نوجوانان مواجه هستیم، تمایل به ورزش، کاملاً منطقی و قابل ستایش است اما این که چه ورزشی باشد باید از چند جنبه به آن توجه شود.

تمایلات نوجوان به دیده‌شدن باید در مسیر درست قرار بگیرد

دربخشی از جامعه ایرانی به‌ویژه برای دختران به‌خصوص در آن دسته از ورزش‌هایی که به لحاظ ویژگی‌های جسمانی، با خلق‌و‌خوی پسران بیشتر سازگار است محدودیت‌های عرفی وجود دارد. در این بین باید تفاوت‌ها و تمایلات فردی را هم در نظر بگیریم همچنان که تا چندی قبل انجام ورزش‌های رزمی برای گروه بانوان چندان با استقبال روبه‌رو نمی‌شد اما امروزه می‌بینیم بانوانی از کشورمان در سطح المپیک و مسابقات جهانی عرض اندام می‌کنند و کسب موفقیت‌های متعدد آن‌ها غرورآفرین شده است. همین موفقیت‌ها موجب شده است تا تعدادی از نوجوانان به دلیل میل به دیده شدن و کسب موفقیت‌های اجتماعی و اقتصادی تمایل به شروع این ورزش‌ها پیدا کنند. به‌طور طبیعی پس از هر موفقیت ورزشی، تعداد مراجعه کنندگان و مشتاقان آن رشته‌ها به صورت چشمگیری به خصوص در بین نوجوانان افزایش می‌یابد. آنچه شما والد محترم باید مورد توجه قرار دهید این است که این میل به دیده شدن و پیشرفت در مسیر درستی قرار بگیرد.

این ورزش برای دختر ۱۰ ساله‌تان توصیه نمی‌شود

با یک جست وجوی ساده در اینترنت، متوجه خواهید شد که از نظر سنی شروع این ورزش برای دخترها بهتر است از سنین ۱۴ سال به بالا باشد. همچنین مقوله ژنتیک و توان جسمی با توجه به نیاز پایه برای انجام این ورزش در نظر گرفته شود. یک مربی باسواد و آگاه به علم روز در رشته وزنه‌برداری می تواند کمک زیادی به شما برای بیان برخی نکات به دخترتان بکند. از آن جا که سن ۱۰ سالگی برای دختران به‌طور طبیعی همزمان با رشد و تغییرات هورمونی به شمار می‌آید، توصیه نهایی این است که کمی صبر کند تا پس از گذشتن دو یا سه سال دیگر که استخوان‌بندی و رشد جسمانی‌اش تکامل یافته‌تر شد، تصمیم‌گیری برای فعالیت در این رشته را جمع‌بندی کند.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/261728

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *