http://didshahr.ir/259704

02:37 :: 1402/02/10

مشاوره فردی: خانمم با گفتن نمی‌توانم خودش را خلاص می‌کند.

وقتی از خانمم درخواست می‌کنم، می گه «نمی تونم»

نویسنده : فریبا البرز |  کارشناس‌ارشد مشاوره خانواده

سوال: مردی ۴۱ ساله‌ام. خانمم را دوست دارم اما برای خیلی از درخواست‌هایم با گفتن نمی‌توانم، خودش را خلاص می‌کند. می‌گویم در خانه مهمانی بگیریم، می‌گوید نمی‌توانم. می‌گویم خانه را تمیز و مرتب کن، می‌گوید نمی‌توانم. این کارش روی اعصابم است و احساس می‌کنم من را می‌پیچاند. چه کنم؟

پاسخ: مخاطب گرامی، قبل از هر چیز می‌خواهم بگویم به‌طور کلی تمام اعضای خانواده بهتر است احساس مسئولیت داشته باشند. قرار نیست دیگران ریخت و پاش کنند و زن خانه فقط جمع کند. او هم به عنوان یک انسان واجد حقوق خاص خودش است. حتی برای گرفتن مهمانی در خانه هم باید تقسیم کار شود، اما این که یک خانم درباره انجام هر کاری در خانه با گفتن نمی‌توانم، به قول شما خودش را خلاص می کند، باید ریشه‌یابی شود.

دلایل کار نکردن در خانه چیست؟

برای ریشه‌یابی این مشکل، در قدم اول باید چرایی آن را کشف کنید که ممکن است یکی از این موارد باشد: خوابیدن تا دیر وقت یا تغذیه ناسالم یا شب ها دیر خوابیدن به دلیل تماشای بی‌رویه فیلم یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی و…که همگی از سبک‌های غلط زندگی است و فرد را از انجام کارهایش دور می‌کند.

خستگی ناشی از کار و زندگی و مشکلات دیگر هم باعث می‌شود شخص انرژی لازم را برای انجام کارهای دیگر نداشته باشد. همچنین فردی که افسرده است، حوصله انجام دادن کارهای روزمره را ندارد و بی‌انگیزه است. اگر همسرتان غمگین و افسرده یا مضطرب است، حتما از یک درمانگر کمک بگیرید. افرادی که خودشان را بی‌ارزش می‌دانند زندگی‌و عزیزانشان را هم بی‌ارزش می‌دانند و اعتقاد دارند که زندگی ارزش تلاش کردن و زحمت کشیدن و… را ندارد. بی مسئولیت بودن و کارهای زیاد انباشته شده روی هم باعث فرار فرد از انجام کارهایش می شود. برخی زنان بعد از دعوا کردن با شوهر برای این که او را تنبیه کنند، کارهای خانه را انجام نمی‌دهند و آشپزی نمی‌کنند تا مرد تنبیه شود و خودش این کارها را انجام دهد.

رفتارها و حرف‌های خودتان را بررسی کنید

برخی از مردان هستند که به همسرشان مدام می گویند چرا مثل مادرم غذای خوشمزه نمی‌پزی؟ چرا مثل خواهرم هنرمند نیستی؟ زن گرفتم که کارهای خانه را انجام دهد ولی تو چی؟ به جای این حرف‌ها کنارش باشید و تشویقش کنید و به او انگیزه بدهید.

با او همکاری کنید

تفکر جنسیتی را کنار بگذارید. این که تو به عنوان زن وظیفه‌ات است که تمام کارهای خانه را انجام دهی و بقیه هیچ سهمی ندارند، یک تفکر بسیار نادرست جنسیتی است. همچنین با توجه به شرایط همسر، انتظارات خود را تنظیم کنید. اگر همسرتان شاغل است یا بیماری دارد یا حتی فرزند کوچک دارید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید همه چیز مرتب و سروقت انجام گیرد. باید شرایط را بپذیرید و او را درک کنید.

 

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/259704

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *