http://didshahr.ir/258160

01:35 :: 1401/12/15

هر شب در خواب با رئیسم دعوای مفصلی می‌کنم

هر شب خواب رئیسم را می بینم
I dream of my boss every night

نویسنده : دکتر سیدعلی ظریفی | ‌ روان‌شناس

سوال: مسئول امور اداری یک شرکت خصوصی بودم. ۲۲ ساله هستم.شهریور امسال به‌ دلیل مشکلات اقتصادی، تعدیل شدم. به نظرم افراد دیگری بودند که باید تعدیل می‌شدند و به همین دلیل، از رئیس‌مان خیلی شاکی شدم و اعصابم بدجور به هم ریخت. الان بعد از چند ماه، هرچند شب یک بار در خواب با رئیسم دعوای مفصلی می‌کنم. خسته شدم. چه کنم؟

پاسخ: تعدیل شدن از محل کار، علاوه بر مشکلات اقتصادی که برای افراد ایجاد می‌کند، روان آن‌ها را هم تحت فشار قرار می‌دهد. در ادامه چند توصیه به شما دارم که امیدوارم حال‌تان را بهتر کند.

تعدیل نیرو یک رویداد عمومی است نه خصوصی

گفته‌اید به نظرم افراد دیگری بودند که باید تعدیل می‌شدند. مخاطب گرامی، با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و شرایط پیش‌آمده، بعضی شرکت‌های خصوصی تعدادی از نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و متاسفانه شما هم جزو همین افراد بوده‌اید. توجه داشته باشید که شما قربانی یک رویداد عمومی شده‌اید نه خصوصی و این موضوع برای افراد دیگری هم در همین روزها اتفاق افتاده است. با روشن شدن زاویه‌های این اتفاق، هضم این موضوع برایتان آسان‌تر می‌شود.

تنش‌های روانی باعث دیدن کابوس می‌شود

کابوس‌ها بیشتر احساس نگرانی، ناامنی و اضطراب را در پی دارد که این حالات واکنش طبیعی به رویاهای ترسناک است. کابوس‌های شبانه ممکن است در هر زمانی از شب رخ دهد، ولی معمولاً در اواخر شب و در مرحله خواب عمیق اتفاق می‌افتد و فرد پس از بیدار شدن از خواب، آن چه را در خواب دیده است با جزئیات کامل به یاد می‌آورد. افراد تحت تنش روانی بیشتر دچار کابوس می‌شوند. دیدن کابوس علامت یک بیماری نیست. کابوس‌ها معمولا تجلی اتفاقات روزمره، دغدغه‌های فکری، ناراحتی‌ها، نگرانی‌های هیجانی و عاطفی فرد است. اگر فرد، خواب‌هایی با یک محتوا و به طور مکرر می‌بیند، نشان می‌دهد که یک مسئله، یک اختلال یا یک موضوع، فکر او را آزار می‌دهد و باید برای رفع مشکل چاره ای اندیشید. برای از بین بردن کابوس‌های‌تان در ادامه چند راهکار به شما پیشنهاد می‌کنم.

بهداشت خواب را جدی بگیرید

گفته‌اید هرچند شب یک بار در خواب با رئیسم دعوای مفصلی می‌کنم. در قدم اول باید سعی کنید افکار اضطراب‌زا را که ناشی از مشکلات روزمره هستند از خودتان دور کنید. همچنین باید ۲۰ دقیقه قبل از خواب ریلکسیشن(تن آرامی) را انجام دهید، سپس به رختخواب بروید. ساعت خواب شما باید با ساعت بیولوژیکی بدن‌تان هماهنگی داشته باشد، باید به موقع بخوابید و سر ساعت مشخصی هم از خواب بیدار شوید. همچنین درباره کابوس‌هایتان با یکی از اعضای خانواده، دوست تان و در بهترین حالت با یک روان‌شناس حرف بزنید. آن‌ها را به دنیای بیرون منتقل و سعی کنید ریشه این کابوس‌ها را بیابید.

دنیا برای‌تان به آخر نرسیده…

قبل از خوابیدن، کاغذ و قلم کنار رختخواب خود بگذارید و هنگامی که بیدار شدید کابوس‌هایی را که دیده‌اید به همراه اتفاقاتی که در خواب برای‌تان افتاده است، یادداشت کنید. پس از یادداشت به مدت یک یا ۲ دقیقه افکار، احساسات و خاطره‌هایی را بنویسید که کل و اجزای کابوس در شما بیدار می‌کند. هدف از این بخش، نگاهی درست به اتفاق تلخ یعنی همان تعدیل‌تان است. بالاخره شما باید با این اتفاق کنار بیایید. باور کنید دنیا برای‌تان به آخر نرسیده است چون شما جوان هستید و دانشجو. به جای ناامیدی و حسرت، تلاش‌تان را برای پیدا کردن کار جدید بر اساس تجربیاتی که الان دارید، به کار بگیرید.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/258160

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *