http://didshahr.ir/257768

01:19 :: 1401/12/05

در این مقاله به معرفی مراحلی که برای تبدیل‌شدن به یک مدیر بازرگانی موفق موردتوجه هستند، خواهیم پرداخت.

مراحل تبدیل شدن به یک مدیر بازرگانی موفق

هماهنگی و اداره وظایف، منابع تجاری و فعالیت های یک کسب‌وکار، جزء موضوعات موردتوجه در رشته مدیریت بازرگانی است. مدیران بازرگانی که به ایفای نقش‌های مهم مدیریتی و رهبری در یک شرکت می‌پردازند، دارای دانش تخصصی و مهارت‌های بین فردی بسیار خوبی هستند. اگر به دنبال ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی هستید، احتمالا آگاهی از مسیر شغلی این حرفه برای شما جذاب خواهد بود.

در این مقاله به معرفی مراحلی که برای تبدیل‌شدن به یک مدیر بازرگانی موفق موردتوجه هستند، خواهیم پرداخت. همچنین با معرفی رشته مدیریت بازرگانی، به وظایف مدیر بازرگانی در کسب‌وکارهای مختلف نگاهی خواهیم انداخت.

معرفی شغل مدیر بازرگانی

سازمان‌دهی و ایجاد هماهنگی بین فعالیت های یک شرکت یا سازمان، جزء مباحث موردتوجه در رشته مدیریت بازرگانی است. بسیاری از کسب‌وکارها برای انجام برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه گذاری اصولی در حوزه تجارت داخلی و خارجی، به استخدام فردی مسلط به قوانین گمرکی و آشنا با تکنیک های مذاکره نیاز دارند.

مدیران بازرگانی افرادی هستند که با انجام اموری مانند تنظیم قراردادها و انجام مکاتبات در حوزه بین الملل، به توسعه کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کنند. همچنین یک مدیر بازرگانی، بر مجموعه فعالیت های یک واحد سازمانی یا گروهی از کارکنان شرکت نظارت دارد. به‌علاوه یک مدیر بازرگانی می‌کوشد تا با کمک کردن به کارمندان و کارکنان شرکت، حداکثر بهره‌وری را در سازمان ایجاد نماید.

این در حالی است که برخی از شرکت‌ها با انتشار آگهی استخدام مدیر بازرگانی، به دنبال ارائه آموزش‌های لازم به نیروهای کاری جدید خود هستند. در یک کلام می‌توان گفت که کسب‌وکارهای مختلف برای رسیدن به اهداف مالی و عملیاتی خود، آگهی استخدام مدیر بازرگانی را در منابع کاریابی مختلف منتشر می‌کنند.

شرح وظایف مدیریت بازرگانی

یکی از موارد قابل‌توجه در شرح وظایف مدیر بازرگانی، انجام امور مرتبط با تخصیص وظایف کارکنان و کارمندان سازمان است. به شکلی که ایجاد اهداف کاری برای کارکنان، از وظایف کلیدی یک مدیر بازرگانی داخلی و خارجی خواهد بود. در ادامه، برخی دیگر از مهم ترین وظایف مدیر بازرگانی آورده شده است:

  • تعیین و اجرای استراتژی‌های مناسب در حوزه های تجارت داخلی و خارجی
  • مشارکت در برگزاری مناقصات داخلی و حوزه بین الملل
  • پیگیری برای دریافت مجوزهای لازم جهت فعالیت در داخل کشور و حوزه های بین الملل
  • شناسایی تأمین‌کنندگان داخلی و خارجی
  • ثبت کلیه اطلاعات خرید و فروش
  • کنترل و نظارت بر نحوه بستن قراردادهای خرید و فروش
  • پیش بینی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی بازار به‌منظور خرید و فروش محصولات
  • به‌روزرسانی مستمر لیست فروشندگان
  • نظارت بر تیم بازرگانی در حوزه های داخلی و خارجی
  • کنترل و نظارت بر اسناد حمل مانند بارنامه
  • مذاکره با فروشندگان و تأمین‌کنندگان

شرایط و مهارت‌های لازم برای استخدام مدیر بازرگانی

بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر برای استخدام مدیر بازرگانی داخلی و خارجی، به شرط داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در آگهی‌های استخدامی خود اشاره می‌کنند. در ادامه برخی دیگر از مهم ترین شرایط استخدامی در آگهی‌های استخدامی مرتبط با موقعیت های شغلی مدیر بازرگانی، آورده شده است:

  • آشنایی با زبان انگلیسی
  • دارا بودن تجربه کار مدیریتی
  • آشنایی به قوانین بازرگانی در حوزه بین الملل
  • آشنایی به نرم‌افزارهای ورد و اکسل
  • روحیه کار تیمی
  • مهارت های ارتباطی مناسب
  • آشنایی به تهیه و تدوین قراردادهای خرید داخلی و خارجی
  • تسلط به قوانین گمرکی

مراحل کلیدی در مسیر شغلی مدیر بازرگانی

برای تبدیل‌شدن به یک مدیر بازرگانی موفق و ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی، در ابتدا باید آموزش‌های تخصصی مرتبط با این حوزه کاری را دریافت نمایید. دریافت یک مدرک تحصیلی در رشته مدیریت بازرگانی، می‌تواند میزان آمادگی شما را برای فعالیت در موقعیت های شغلی مدیریت بازرگانی افزایش دهد.

بسیاری از افراد با تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی، نسبت به اخذ مدرک کارشناسی در این حوزه اقدام می‌کنند. همچنین با شرکت در دوره های تخصصی در موسسات معتبر، می‌توان آموزش‌های مرتبط با این حوزه را در یک بازه زمانی کوتاه دریافت نمود. در ادامه به برخی دیگر از مراحل مهمی که برای تبدیل‌شدن به یک مدیر بازرگانی موفق موردتوجه هستند، اشاره خواهیم کرد.

ایجاد یک برند شخصی

یک برند شخصی می‌تواند این موضوع را مشخص نماید که شما ازنظر حرفه‌ای، در چه جایگاهی قرار دارید. اولین گام برای ایجاد یک برند شخصی، ایجاد یک عبارت یا بیانیه کوتاه در رابطه با نقاط قوت و تخصص‌های شما است. این موضوع موجب می‌شود تا وجه تمایز شما با سایر افراد در موقعیت های شغلی مشابه، به‌خوبی آشکار شود.

در هنگام نوشتن یک عبارت کوتاه در مورد جایگاه حرفه‌ای خود، حتما به علایق و نقاط قوتی که دارید توجه نمایید. همچنین پیش از ایجاد یک برند شخصی، حتما مخاطبان اصلی خود را شناسایی کنید. بعد از بررسی دقیق عبارتی که نوشته‌اید، می‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین یا سایت شخصی خود منتشر نمایید. درنهایت سعی کنید به مواردی که نوشته‌اید، در حوزه کاری خود عمل نمایید.

کسب تجربه کاری مرتبط

بدون تردید دارا بودن سابقه کار مدیریتی، جزء مهم‌ترین شرایط استخدامی در حوزه های مدیریتی همچون مدیریت مالی و مدیریت بازرگانی است. همچنین داشتن تجربه کاری مرتبط با حوزه تحصیلی فرد و حوزه کاری شرکت، از دیگر موارد موردتوجه کارفرمایان برای استخدام مدیر بازرگانی است.

ذکر این نکته ضروری است که تجربیاتی که در سوابق حرفه‌ای خود ایجاد می‌کنید، باید در جهت رسیدن به اهداف شغلی شما باشند. اگر هدف شما کار در موقعیت های شغلی مدیریت بازرگانی است، باید برای موقعیت‌هایی درخواست همکاری خود را ارسال کنید که به شما در تقویت مهارت‌های رهبری و مدیریتی کمک می‌کنند.

برای این منظور بهتر است در ابتدا به دنبال فرصت‌های استخدامی در جایگاه‌های شغلی کارآموز، کارمند یا کارشناس باشید. بعد از کسب تجربه کاری لازم می‌توانید برای موقعیت های شغلی با جایگاه مدیریتی، رزومه کاری خود را ارسال نمایید.

قابل‌اطمینان بودن

تفاوتی نمی‌کند که در کدام شرکت یا سازمان مشغول به کار شده‌اید؛ انجام وظایف و مسئولیت‌های کاری در کنار حضور به‌موقع در محیط کار، همواره می‌تواند تصویر مثبتی را از شما در ذهن همکاران و مدیران شرکت ایجاد نماید. در محل کار خود به شیوه‌‌ای رفتار کنید که کارکنان و مدیران سازمان، شما را فردی قابل‌اطمینان برای همکاری بدانند.

کارکنان قابل‌اطمینان را می‌توان افرادی دانست که از همکاران خود حمایت می‌کنند. همچنین این گروه از کارکنان شرکت، به حرف‌هایی که می‌زنند عمل می‌کنند. این گروه از کارکنان ایده‌های خود را به شکل داوطلبانه مطرح نموده و مسئولیت کارهای خود را بر عهده می‌گیرند.

با قابل‌اطمینان بودن، می‌توانید آمادگی خود را برای انجام فعالیت های کاری نشان داده و سطحی از حرفه‌ای بودن را به نمایش بگذارید. درنتیجه چنانچه در آینده موقعیت های شغلی مناسبی در شرکت ایجاد شوند، احتمالا شما یکی از گزینه‌های مناسب برای تصدی این مشاغل خواهید بود.

جمع‌بندی

شرکت‌های مختلف برای انجام مبادلات تجاری داخلی و خارجی، به استخدام مدیر بازرگانی نیاز دارند. این مدیران باید ضمن دارا بودن دانش تخصصی در حوزه مدیریت بازرگانی، مهارت‌های لازم را برای تصدی موقعیت های شغلی این حوزه داشته باشند.

در این مقاله ضمن اشاره به شرح وظایف مدیر بازرگانی، به برخی از مهم ترین شرایط استخدامی در این حرفه اشاره کردیم. همچنین با معرفی مراحل کلیدی برای تبدیل‌شدن به یک مدیر بازرگانی موفق، شما را در کسب موفقیت شغلی در حوزه های کاری مدیریت بازرگانی یاری نمودیم.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/257768

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *