http://didshahr.ir/257346

00:51 :: 1401/11/25

درباره چت جی پی تی فناوری که این روزها در دنیا حسابی سروصدا کرده و می‌تواند جواب تمام سوال‌های شما را بدهد پایان‌نامه‌تان را بنویسد، حتی به جای شما تصمیم بگیرد و خیلی‌ها ظهور آن را ورود انسان به مرحله تازه زندگی می‌دانند.

فناوری

نویسنده : زینب سادات کسنوی

همه ما می‌دانیم که آینده در دستان هوش‌ مصنوعی خواهد بود. شاید باور این اتفاق برای بعضی از ما سخت باشد، اما با این روند چند سال دیگر لازم نیست دنبال یافتن جواب یک سوال در کتاب‌ها یا چندین سایت و … باشید، حتی لازم نیست یک موتور جست وجو مثل گوگل را زیر و رو کنید و بین پیشنهادهایش دنبال پاسخ باشید، زیرا هوش ‌مصنوعی پاسخ تمام سوالات شما را در کسری از ثانیه خواهد داد. این سوالات می‌تواند از پاسخ به مسئله‌های ریاضی و فیزیک تا صدور حکم برای یک موضوع جنایی باشد.

عده‌ای معتقدند با ورود این فناوری جدید که به آن توفان آنلاین چت جی‌پی‌تی گفته می‌شود باید با دنیای خدمات فعلی موتورهای جست‌و‌جو نظیر گوگل خداحافظی کرد. افرادی که از این چت‌بات استفاده کرده‌اند، آن را به‌گونه‌ای جایگزین گوگل توصیف می‌کنند چرا که می‌تواند توضیحات ارائه کند، به سؤالات پیچیده پاسخ دهد و برای مواردی مانند نحوه نوشتن کد و حل مشکلات راه‌حل نشان دهد و همچنین پرسش‌ها را بهینه کند! البته این ابزار جدید هوش مصنوعی، معلمان و استادان دانشگاه را از کاهش کارایی شیوه‌های رایج آموزش نگران کرده است و این سوال را به وجود آورده که آیا پایان تکلیف‌نویسی دانش‌آموزان و پایان‌نامه‌نویسی دانشجویان نزدیک است؟ در پرونده امروز زندگی‌ سلام از همه آن چیزهایی خواهیم گفت که باید درباره این چت‌بات بدانید.

چت جی پی تی چیست و آیا ترسناک است؟

ChatGPT یک ابزار پردازش زبان است که توسط فناوری هوش‌ مصنوعی هدایت می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که مکالماتی دقیقا شبیه یک انسان با یک «چت بات» داشته باشید. این ابزار به سوالات شما پاسخ می‌دهد و در انجام کارهایی مانند نوشتن ایمیل، مقاله، کدنویسی و … به شما کمک می‌کند. ChatGPT توسط OpenAI در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ راه اندازی شده ‌است. بنابراین تنها چند ماه از انتشار آن گذشته اما گفته می‌شود که بسیاری از شرکت‌های دنیا در حال بررسی برای سرمایه‌گذاری روی این فناوری و استفاده از آن هستند.

سریع‌ترین برنامه در حال رشد در تمام دوران

این فناوری مطمئناً سروصدای زیادی به پا کرده است. ایلان ماسک که یکی از بنیان گذاران OpenAI است، در این باره گفته: «چت جی‌پی‌تی ترسناک است. ما با هوش مصنوعی بسیار قوی فاصله‌ای نداریم.» «سام آلتمن»، رئیس OpenAI، در توئیتر گفته که چت جی‌پی‌تی در پنج روز اول پس از راه‌اندازی، بیش از یک میلیون کاربر جذب کرده است. بر اساس تجزیه و تحلیل‌های دنیای فناوری، چت جی‌پی‌تی سریع‌ترین برنامه در حال رشد تمام دوران است. در ژانویه( تنها دو ماه پس از راه اندازی) تخمین زده شد که چت جی‌پی‌تی ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. ( برای مقایسه ۹ ماه طول کشید تا TikTok به ۱۰۰ میلیون دنبال کننده برسد.)

از آخرین وضعیت چت جی پی تی چه خبر؟

این فناوری برای ایران، روسیه، چین، اوکراین، ونزوئلا، بلاروس و افغانستان در دسترس نیست. هم اکنون استفاده از چت جی‌پی‌تی رایگان بوده، زیرا هنوز در مرحله تحقیق است. به دلیل هیاهویی که قابلیت‌های پیشرفته آن ایجاد کرده است، افراد زیادی برای استفاده از آن هجوم آورده‌اند. گفته می‌شود هم اکنون وب‌سایت آن با استفاده از یک سرور کار می‌کند و زمانی که افراد زیادی وارد سرور می‌شوند، اطلاعات بیش از حد بارگذاری می‌شود و این چت‌بات نمی‌تواند درخواست شما را پردازش کند. این به آن معنا نیست که شما هرگز نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. این فقط به این معنی است که شما باید سعی کنید در زمان دیگری از آن بازدید و استفاده کنید که افراد کمتری سعی در دسترسی به آن دارند. استفاده از چت جی‌پی‌تی نیاز به هیچ دانش فنی ندارد و در عوض، تمام آن چه باید انجام دهید این است که به گونه‌ای طبیعی و محاوره‌ای شروع به سوال کردن از چت جی پی تی کنید.

آیا باید درباره چت جی پی تی نگران بود؟

مردم از جایگزینی یا تحلیل رفتن هوش انسانی توسط چت‌روبات‌های هوش‌مصنوعی ابراز نگرانی می‌کنند. به عنوان مثال، روبات چت می‌تواند مقاله ای را درباره هر موضوعی(البته نه لزوماً دقیق) در عرض چند ثانیه بنویسد و در نتیجه نیاز به نویسنده انسانی را از بین ببرد. روبات چت همچنین می‌تواند تقلب، تکلیف نوشتن و… را برای دانش‌آموزان آسان‌تر کند تا از یادگیری درست نوشتن اجتناب کنند. این موضوع باعث شده است که برخی از مدارس دسترسی به آن را مسدود کنند. نگرانی دیگر درباره روبات چت هوش مصنوعی، انتشار احتمالی اطلاعات نادرست است. از آن جایی که روبات به اینترنت متصل نیست، ممکن است در اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارد، اشتباه کند. خود روبات می‌گوید: «پاسخ‌های من به‌عنوان واقعیت در نظر گرفته نمی‌شوند و من همیشه از مردم می‌خواهم که اطلاعاتی را که از من یا هر منبع دیگری دریافت می‌کنند، تأیید کنند.» OpenAI همچنین می‌گوید که ChatGPT گاهی اوقات «پاسخ‌هایی با صدای معقول اما نادرست یا بی‌معنی» می‌نویسد. با این همه، هنوز برای ارزیابی این روبات و تحولاتی که رقم خواهد زد، خیلی زود است.

امکانات شگفت‌انگیز چت جی پی تی در آینده

شرکتOpenAI در بیانیه‌ای در سال ۲۰۱۵ گفته بود: «هدف ما توسعه هوش دیجیتال پیشرفته به ‌نحوی است که بالاترین احتمال برای کمک به کل بشریت را داشته باشد و در قید نیاز برای بازدهی سرمایه نباشد. از آن جایی که تحقیقات ما از تعهدات مالی آزاد است، راحت‌تر می‌توانیم روی اثر مثبت بر بشریت تمرکز کنیم». همچنین مدیرعامل این شرکت درباره مقابله با ایده انحصارطلبی شرکت‌ها در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی گفته بود که هدف آن‌ها نقطه مقابل این ایده است. این شرکت می‌خواهد هوش مصنوعی را دموکراتیزه کند تا همه از طریق انتشار عمومی تحقیقات، اقدامات و حتی پتنت‌های این شرکت بتوانند به ‌صورت منصفانه به مزایای این فناوری دسترسی داشته باشند، اما درباره آینده چت جی‌پی‌تی برخی احتمال‌های جذاب مطرح شده است.

استفاده در دادگاه‌ها و صدور رای توسط قاضی

به‌ تازگی یک قاضی در کلمبیا با کمک این چت‌روبات درباره صدور حکم یک پرونده حقوق پزشکی کودکان مشورت کرده است. این قاضی در یک مصاحبه گفت که ChatGPT و سایر برنامه‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای «تسهیل پیش‌نویس متون» و نه جایگزینی با قاضی ها مفید باشند. با این حال، این قاضی مشخص نکرده که روبات ChatGPT تا چه اندازه به او کمک کرده است، اما گفته می‌شود در آینده، چت جی‌پی‌تی رای نهایی را در دادگاه‌ها صادر خواهد کرد. قاضی پادیلا از استفاده خود از این فناوری دفاع کرده و تاکید دارد که سوال کردن از چنین برنامه‌هایی، قضاوت انسانی و متفکر بودنِ ما را نقض نمی‌کند. این قاضی همچنین استدلال کرد که چت جی‌پی‌تی خدماتی را انجام می‌دهد که قبلاً یک منشی ارائه می‌کرد و این کار را به شیوه‌ای سازمان یافته، ساده و ساختارمند انجام می‌دهد که می‌تواند زمان پاسخگویی و رسیدگی را در سیستم قضایی بهبود بخشد.

تبدیل رویای احیای مردگان به واقعیت

اما Chat GPT یک دستاورد شگفت انگیز هم دارد و باعث می شود نسخه‌ای از ما در دنیای متا زندگی کند حتی اگر خودمان مرده باشیم. ماجرا از این قرار است که «آرتور سیچوف»، مدیرعامل Somnium Space مشغول توسعه حالتی موسوم به Live Forever برای آواتارهای دیجیتالی در دنیای واقعیت مجازی است. قابلیت Live Forever که این شرکت روی آن کار می‌کند، از روی مجموعه‌ای از داده‌های شخصی، آواتار دیجیتالی شما را می‌سازد که تا ابد در دنیای متاورس «زنده» می‌ماند. به عبارت دیگر، با ساخت این آواتار می‌توانید مطمئن شوید که حتی پس از مرگ این امکان را برای فرزندان و بازماندگان خود فراهم می‌کنید تا بتوانند با نسخه دیجیتالی شما تعامل برقرار کنند. سیچوف می‌گوید تاکنون حدود پنج سال با عرضه Live Forever فاصله داشتیم، اما حالا به ‌لطف هوش مصنوعی چت جی پی تی، این زمان‌بندی به دو سال یا کمتر رسیده است. این ابزار اجازه می‌دهد پروژه جاودانگی سریع‌تر پیاده‌سازی شود. حتی خود چت جی‌پی‌تی نقشه‌ای را برای تلفیق خودش در دنیای دیجیتالی ارائه کرده است.

خداحافظی با موتورهای جست‌و‌جو؟

چت جی‌پی‌تی یک مدل زبان است که با هدف برقراری مکالمه با کاربر ایجاد شده است. یک موتور جست‌وجو، صفحات وب را در اینترنت فهرست می کند تا به کاربر کمک کند اطلاعاتی را که خواسته است، پیدا کند. چت جی‌پی‌تی توانایی جست وجوی اطلاعات در اینترنت را ندارد و از اطلاعاتی که از داده‌های آموزشی آموخته است برای ایجاد پاسخ استفاده می‌کند. با تمام توصیفاتی که از این فناوری شد چندان دور از ذهن نیست که شرکت گوگل که هم اکنون بزرگ‌ترین موتور جست‌و‌جو است، احساس خطر کند. درست است که گوگل همیشه با رقبای خود در سراسر جهان دست و پنجه نرم می‌کرده ‌است ،اما این چت جی‌پی‌تی رقیب قدری است که بعید به نظر می‌رسد گوگل بتواند آن را شکست دهد. برای درک این که چرا گوگل از چت‌بات‌ها می‌ترسد ابتدا فناوری پشت آن را در نظر بگیرید. Chat GPT با پیش‌بینی کلمه بعدی در یک جمله کار می‌کند که پاسخی به برخی پرسش‌هاست. این بدان معناست که پاسخ‌ها در اصل می‌توانند دارای متغیر‌های بسیار بیشتری باشند. آیا می‌خواهید به یک سفر یک روزه به جایی خارج از مسیر معمولی بروید که ارزان و مناسب برای کودکان و آموزشی باشد؟ برای یافتن یک پاسخ دقیق در گوگل نیاز به مقایسه ده‌ها وب سایت و چندین تُن متن دارید در مقابل، چت جی‌پی‌تی فهرستی از گزینه‌های مناسب را در چند لحظه ارائه می‌کند.

نبرد بات‌ها در راه است!

Google Bard سرویس چت هوش مصنوعی گوگل است که رقیب ChatGPT است. در ۶ فوریه، گوگل سرویس آزمایشی چت هوش مصنوعی خود را معرفی کرد. بارد از مدل زبان گوگل برای برنامه‌های گفت‌وگو (LaMDA) و از تمام اطلاعات وب برای ارائه پاسخ‌ها استفاده می‌کند. با شنیدن چنین اخباری به یک نتیجه قطعی می‌رسیم: «نبرد بات‌ها در راه است.» این وضعیت روشی را که کاربران در اینترنت جست وجو می‌کنند تغییر خواهد داد. با ادامه این روند ممکن است کسب و کار سودآور جست وجو مختل شود.

ایرادهای وارد به چت جی پی تی

به‌رغم ظاهر بسیار چشمگیر و امکانات خیره‌کننده این نرم‌افزار، چت جی‌پی‌تی هنوز محدودیت‌هایی دارد که کاربران آن‌ها را گزارش داده‌اند.

ناتوانی در درک بعضی سوالات| محدودیت‌هایی شامل ناتوانی در پاسخ به سؤالاتی که به روشی خاص بیان می‌شوند، در این چت‌بات جزو ایرادهایش محسوب می‌شود. در این حالت برای درک سؤال ورودی، کاربر نیاز به بازنویسی چندین باره دارد. به‌ عبارت دیگر، کیفیت خروجی به کیفیت ورودی بستگی دارد و دستورهای دقیق و مشخص به پاسخ‌های بهتری خواهد رسید.
حدس پاسخ و احتمال غلط بودن آن| محدودیت بزرگ‌تر این چت‌بات، فقدان کیفیت در پاسخ‌هایی است که ارائه می‌کند که گاهی اوقات می‌تواند به نظر قابل قبول باشد، اما معنای عملی ندارد. به جای درخواست توضیح درباره سؤالات مبهم، مدل فقط معنای سؤال شما را حدس می‌زند که می‌تواند منجر به پاسخ‌های ناخواسته و غلط به سؤالات شود.
محدود به زمان و به روز نبودن| ایراد اصلی دیگر این است که داده‌های چت جی‌پی‌تی محدود به سال ۲۰۲۱ است. روبات چت از رویدادها یا اخباری که از آن زمان به بعد رخ داده است، آگاهی ندارد. بنابراین برخی از سوال‌هایی که شما از او می‌پرسید، هیچ نتیجه‌ای ندارد.

آیا چت جی‌پی‌تی می‌تواند اطلاعات واقعی را تشخیص دهد؟

یکی از بزرگ ترین نگرانی‌های افراد از پیشرفت هوش ‌مصنوعی آن جایی است که برای روبات‌ها، واقعیت قابل تمایز و تشخیص از اطلاعات نادرست نباشد. OpenAI، شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی پشت چت جی‌پی‌تی، یک ابزار رایگان برای شناسایی این مشکل منتشر کرده است. اما این ابزار طبقه‌بندی ‌کننده فقط می‌تواند ۲۶ درصد از متن‌های نوشته ‌شده با هوش مصنوعی را با نام «احتمالاً نوشته ‌شده با هوش‌مصنوعی» به درستی شناسایی کند. علاوه بر این، در ۹ درصد مواقع موارد مثبت کاذب را ارائه می‌دهد و به اشتباه کارهای نوشته شده انسان را به عنوان AI نوشته شده شناسایی می‌کند. این درحالی‌ است که به تازگی عکسی در فضای مجازی منتشر شده که توسط هوش‌مصنوعی ساخته شده است و کاربران می‌گویند تفاوت این عکس با واقعیت دندان‌های افراد و دست‌های شان است یعنی هوش مصنوعی هنوز به اندازه کافی درتشخیص دست‌ها و دندان‌ها قوی نشده است و آن را یک آدم واقعی تشخیص داده است.

هوش به ‌سبک انسانی در هوش مصنوعی

حالا سوال این است که آیا تسخیر جهان با هوش ‌مصنوعی با این چت‌بات محقق می‌شود؟ سام آلتمن رئیس OpenAI فکر می‌کند که مطمئنا هوش به سبک انسانی در هوش مصنوعی اکنون چندان از ما دور نیست. آلتمن در پاسخ به اظهار نظر ماسک درباره هوش مصنوعی در توئیتی نوشت: «من موافق هستم که به هوش مصنوعی خطرناکی نزدیک هستیم که به عنوان مثال خطر امنیت سایبری بزرگی را به همراه دارد و فکر می‌کنم می‌توانیم در دهه آینده به نهایت این فناوری واقعی برسیم. بنابراین ما باید خطر آن را بسیار جدی بگیریم.» او درباره نوع رفتار هوش مصنوعی می‌گوید: «سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمند باید به شیوه‌ای که کاربران می‌خواهند رفتار‌کنند. این سوال که ما این سیستم‌ها را با چه ارزش‌هایی هماهنگ می‌کنیم، یکی از مهم‌ترین بحث‌های جامعه خواهد بود که هم اکنون جوابی برای آن نداریم.»

منابع این پرونده: zdnet.co، روزیاتو، chatgptonline.net و …

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/257346

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *