http://didshahr.ir/255614

00:51 :: 1401/10/11

ناروژ اربابیان، پدیکوریست آقایان، از جزئیات کمتر شناخته شده حرفه خودش و ضرورت توجه به بهداشت پا و ناخن می‌گوید.

 

نویسنده: محمدعلی محمدپور

«اصلا مرد را چه به این کارها؟!» این از آن جمله‌های پرکاربردی است که درباره بعضی پدیده‌ها و اتفاقات به‌کار می‌رود. مثلا مردها کمتر به متخصص پوست و مو مراجعه و کمتر از برنامه های روزانه پوستی استفاده می‌کنند چون مراقبت از پوست امری زنانه دانسته می‌شود. درحالی‌که داشتن یک پوست سالم و ظاهر مرتب، ارتباطی به جنسیت ندارد. بهداشت ناخن هم از همان جنس پدیده‌هایی است که در نگاه عموم جامعه، مسائلی مربوط به جنس زنان تلقی می‌شود. حتی اگر شما به بعضی آقایان پیشنهاد کنید به مرکز پدیکور برای ترمیم و رعایت بهداشت ناخن مراجعه کنند ممکن است بهشان بربخورد.

در یک تعریف ساده، مانیکور مراقبت‌های زیبایی پوست و ناخن برای دست است و پدیکور مراقبت‌های پوست و ناخن برای پا که جنبه درمانی هم دارد. درحالی‌که بیشتر جامعه تصور می‌کنند این دو اصطلاح فقط ناظر به زیبایی هستند اما شامل بهداشت و نوعی از فرایندهای درمانی و پیشگیرانه هم هست. در این مطلب با «ناروژ اربابیان» که مدیر یک مرکز پدیکور آقایان است، گفت‌وگویی داشته‌ایم تا به پاسخی دقیق‌تر درباره لزوم انجام پدیکور برسیم.

از آرایشگری تا پدیکوری

ناروژ اربابیان ۳۶ ساله بعد از مدت ها نوشتن و کارهای هنری دوره‌های پدیکور را می‌گذراند. او خودش می‌گو‌ید قبلا در یکی از سفرهایش به هند دوره ماساژ را هم گذرانده بوده. مدتی بعد به ترکیه می‌رود و آن‌جا هم دوره پدیکوری حرفه‌ای را می‌گذراند و با ترکیب این سه مهارت شروع به فعالیت در عرصه پدیکور آقایان می‌کند: «کاری که ما در مرکزمان انجام می‌دهیم خدمات پدیکور مردانه است که روی پا انجام می‌شود. این کار، زیرمجموعه کار نظافتی و ریلکس کردن است و یکی از امور ضروری است که باید ماهانه انجام شود. نکته مهمش هم این است که وقتی انجام شود، بلافاصله تاثیر مستقیمش را روی بدن نشان می‌دهد. یعنی فقط اثر درازمدت نیست بلکه همان موقع تغییر حس می‌شود. مثلا سردرد شخص خوب می‌شود. دستگاه گوارش تنظیم می‌شود. آرامش پیدا می کند و سبک می‌شود. همچنین پینه و میخچه و ترک یا فرورفتگی ناخن هم برطرف می‌شود.»

حال پا را از بد به خوب تغییر می‌دهیم

ناروژ اربابیان فرایند و مراحلی را که در یک پدیکور معمولی انجام می‌شود، این‌گونه توضیح می‌دهد: «در پدیکور می‌گوییم پا یک حال بدی دارد که باید به حال خوب تبدیل شود. طبق مراحل مختلف این حالت برای پا باید برقرار باشد. شروع فرایند با سم‌زدایی از خود پاست. کف پا، راهگذر اصلی اعصاب بدن است. سموم در این قسمت رسوب می‌کنند. ما با موادی که داریم شروع به سم‌زدایی از پا می‌کنیم. بعد نوبت به نظافت و مرتب کردن ناخن‌ها و گوشت‌های دورش می‌رسد که در این مرحله به زیبایی خود ناخن می‌پردازیم. کف پا را تمیز می‌کنیم. همچنین اگر ترک، زخم یا پینه و میخچه وجود داشته باشد، آن را رفع می‌کنیم. بعد از کف پا، نوبت لایه‌برداری از روی پا می‌شود. پا از زانو تا کف باید با لایه‌برداری نو شود. در نهایت فشار‌ی که به پا آمده یا اسپاسمی اگر ایجاد شده، با ماساژ رفع ‌می‌شود.»

کار ما درمان بیماری نیست

در فرایند پدیکور ممکن است افراد مشکلاتی در پایشان داشته باشند که نیاز باشد به پزشک متخصص مراجعه کنند. در این جا باید دقت شود که کار پدیکوریست دخالت در کار پزشکی نباشد. ناروژ درباره چگونگی برخورد با این چالش می‌گوید: «یک پدیکوریست در شروع آموزش، بیماری‌ها را می‌شناسد. این‌که چه پایی چه بیماری‌هایی ممکن است داشته باشد. هر بیماری چه نشانه‌هایی دارد و ما روی کدام بیماری می‌توانیم کار کنیم. در برخورد با بعضی بیماری‌ها مجاز نیستیم روی پا کار کنیم یا باید احتیاط بیشتری کنیم. مثلا کسانی که هموفیلی، دیابت یا بیماری خاصی دارند طبیعتا باید ظریف روی پای آن‌ها کار شود وگرنه اگر زخمی ایجاد شود یک عمر روی پا باقی می‌ماند. بعضی بیماری‌ها ممکن است واگیر داشته باشد و جان پدیکوریست را به خطر بیندازد. در کل تجویز دارو ممنوع است. اگر چیزی مثل قارچ ناخن باشد که بشناسیم، می‌گوییم پیش پزشک متخصص پوست برود. اگر از حالت‌های ساده و معمول قارچ باشد هم که با درمان خانگی قابل رفع است، مثلا حمام سرکه سیب را پیشنهاد می‌دهیم. ضمنا داروهای تجویزی ما مثل قرص‌های گندزدایی، نمک‌ها و روغن‌ها کاملا ارگانیک هستند. همچنین تعدادی از دوستانم پزشک ارتوپد یا متخصص پوست هستند و گاهی خودشان من را به بیماران معرفی می‌کنند.»

علیپور و رادوشویچ از مشتری‌هایم بوده‌اند

«بیشتر مشتری‌های من از گروه مرفه جامعه هستند. از طبقه متوسط عمدتا برای بحث درمانی مانند ترک پا یا فرورفتگی ناخن می‌آیند. در بین مشتری‌ها، سلبریتی ها هم بوده اند. رادوشویچ، ارسلان قاسمی، علی علیپور و هومن ایرانمنش از دوستان خوبی بوده‌اند که به من مراجعه کرده‌اند». از ناروژ اربابیان می‌پرسم یک فرد با چه علامت‌هایی به پدیکور نیاز دارد یا هر فرد چطور باید بفهمد پدیکور لازم دارد که پاسخ می‌دهد: «بدون استثنا تمام پاها پدیکور لازم دارد. پا وقتی توی کفش و محیط بسته است تحت فشار دایم قرار دارد. کلا هر اتفاقی از مشکل گوارشی تا چربی کبد و … در اندام‌ها رخ بدهد، خودش را در پا به شکل یک آسیب جدید نشان می‌دهد که ما با پدیکور آن را بهبود می‌بخشیم. در تمام مراحل پدیکور رفلکسولوژی برقرار است. این رفلکسولوژی بدن را از طریق اعصاب کف پا به‌‌نوعی احیا می‌کند. سیستم بدن طوری است که تقریبا از تمام نقاط بدن، رشته‌های عصبی به پا وارد می‌شود. کار ما چیزی شبیه طب سوزنی است. پدیکور به موقع باعث می‌شود فرد از آسیب‌های بعدی در امان باشد. به عنوان مثال وقتی شخصی کفش نو می‌خرد و پنجه‌ کفش تنگ است، ناخن به داخل می‌پیچد. اگر فرد به‌موقع مراجعه کند با یک پوشرینگ ساده آن فرورفتگی رفع می‌شود اما اگر به موقع این کار را انجام ندهد، بدن واکنش نشان می‌دهد و ناخن شروع به ضخیم شدن می‌کند.»

مطالب دیگر
  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/255614

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *