http://didshahr.ir/254844

01:32 :: 1401/09/20

متاسفانه گاها پیش می‌آید که ما شاهد کم شنوایی در کودکان هستیم واین امر باعث ایجاد نگرانی برای پدر و مادر نوزاد یا به همراه دارد.

6872fb03 2b67 47cb 961e 12c3c97f74b8

در این مقاله ما قصد داریم گزینه‌های درمانی و یا سازگاری به شما پیشنهاد کنیم که زندگی فرزند شما دچار اختلال نشود.

قبل از ارائه راهکارهای درمانی شمت باید بدانید که توانایی شنوایی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های گفتاری و زبانی بیاموزند و ارتباط با دیگران را گسترش دهند. این نکته بسیار مهم است و باید توسط خانواده جدی گرفته شود زیرا در صورت نادیده گرفتن آن و وخیم‌تر شدن کم شنوایی کودک، کودک در دوران تحصیل، ارتباط با همسن‌هایش و در نهایت در جامعه دچار مشکلات زیادی می‌شود.

در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که درمان کم شنوایی قبل از رسیدن نوزاد به شش ماهگی بسیار نتیجه بخش‌تر از دوران بعد از آن است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که سمعک عملکرد مدرسه را در کودکان کم شنوایی افزایش می‌دهد.

09cafb98 76eb 4f46 b441 c5a842a2806b

کم شنوایی در کودکان چیست؟

از کودکان و در سن‌های متفاوت، آزمایش‌هایی گرفته می‌شود تا سلامت آنها مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از این تست‌ها، تست شنوایی است. کمترین حد از صدای قابل شنیدن برای انسان‌ها (۱۵ تا ۲۰ دسی بل) به صورت جداگانه برای کودکان پخش شده و واکنش آن را بررسی می‌کنند. اگر کودک آنرا بشنود، سلامتی شنوایی دارد و در صورتی که در هر کدام از گوش‌های نتواند صدا را شناسایی بکند، کم شنوایی تشخیص داده می‌شود.

حتی نشنیدن صدای خش خش برگ‌ها نیز به عنوان یک درجه کم شنوایی در نظر گرفته میشود، زیرا درک بخش‌های خاصی از گفتار را سخت‌تر می‌کند. به همین دلیل است که درمان کم شنوایی برای کودکانی مبتلا به کم شنوایی که از بدو تولد در حال یادگیری زبان هستند، بسیار حیاتی است.

کم شنوایی دارای مراتب مختلفی است. کودکانی که قادر به شنیدن صدا بین ۲۵ الی ۴۰ دسی بل نیساتد دارای کم شنوایی خفیف، ۴۱ الی ۶۰ دارای کم شنوایی متوسط، ۶۱ الی ۸۰ دارای کم شنوایی شدید و نهایتا ۸۱ دسی بل به بالا دارای کم شنوایی عمیق مبتلا هستند. کم شنوایی عمیق، ناتوانی در شنیدن تقریبا تمام صداها می‌باشد و تحت عنوان ناشنوایی عمیق نیز شناخته می‌شود.

آیا کم شنوایی در کودکان متداول است؟

در این باره اطلاعات متفاوتی در دست است ولی موردی که برای همه آشکار است، کاهش شنوایی کلی در کودکان نسبتاً رایج است. یک نظرسنجی تخمین زده است که حدود ۱۵ درصد از کودکان و نوجوانان کم شنوایی دارند، اگرچه در بیشتر موارد کاهش شنوایی خفیف و تنها در یک گوش بود. سطوح شدیدتر از دست دادن شنوایی کمتر رایج است.

0b9dd4c1 a025 4fab 89df 4e5479d3d3aa

 

درمان کم شنوایی در کودکی

بسته به شدت و علت کم شنوایی در کودک شما، سمعک، کاشت حلزون و ترکیبی از گفتار درمانی یا دستگاه‌های مخصوص کمکی می‌تواند از روش‌های درمانی باشد. همچنین اگر کودکی دارای موم، عفونت گوش یا مشکلی از این قبیل باشد که باعث کم شنوایی موقت می‌شود، ابتدا این موارد را برطرف کرده و سپس تست‌های شنوایی گرفته شده و میزان شنوایی را تعیین میکنند. در صورتی که کم شنوایی درمان نشد به سراغ دیگر راه‌های درمانی می‌روند.

متخصصان شنوایی سنجی می‌توانند معاینات عمیق شنوایی رفتاری را حتی برای کودکان بسیار خردسال (تا ۶ ماهگی) انجام دهند. چندین آزمایش عینی وجود دارد که نوزادان، کودکان نوپا و خردسالان نیز می‌توانند تحت آن قرار گیرند. این آزمایشات بدون درد هستند. پس از معاینه، شنوایی شناس می‌تواند یک برنامه درمانی به شما ارائه کند و یا مداخله  پزشکی مناسب را توصیه کند.

سمعک

سمعک‌ یکی از وسایلی هستند که می‌توانند به کودکان مبتلا به کم‌شنوایی کمک کنند تا دوباره به وضوح بشنوند. سمعک‌های بسیاری  تحت عنوان سمعک کودکان وجود دارد، از جمله سمعک‌های پرقدرت برای کودکان مبتلا به کم شنوایی عمیق که سمعک با کیفیت بالایی ارائه می‌دهند. بسیاری از این سمعک‌ها دارای پوشش‌های مخصوص و سایر لوازم جانبی هستند تا اطمینان حاصل کنند که کودکان خردسال سمعک خود را خارج نمی‌کنند یا به اشتباه در جای خود قرار نمی‌دهند.

کاشت حلزون

کاشت حلزون درواقع کاشتن مستقیم عصب شنوایی در داخل گوش است که با تحریک الکتریکی گوش، شنوایی را به ما باز می‌گرداند. این روش با کمک عمل جراحی صورت می‌پذیرد.کاشت حلزون یک دستگاه خارجی نیز دارد و بسیاری از شرکت‌ها دستگاه‌های مناسبی برای کودکان می‌سازند که می‌توان آن را با پیشانی بند نرم نگه داشت. کاشت حلزون برای نوزادان و کودکانی که نمی توانند از سمعک استفاده کنند توصیه می‌شود.

8dc67673 5cc4 4437 af4b 155cd2f4a157

سیستم‌های شنوایی متصل به استخوان

برخی افراد که از ناهنجاری‌های شدید گوش خارجی یا میانی (مبتلا به بیماری‌های آترزی یا میکروتیا) هستند. پزشکان برای این افراد روش سیستم شنوایی متصل به استخوان را پیشنهاد می‌کنند.

گفتار درمانی

کودکانی که دچار کم شنوایی بوده‌اند و این امر بر گفتار آنها تأثیر گذاشته است، ممکن است پس از دریافت سمعک یا کاشت حلزون به گفتار درمانی نیاز داشته باشد تا به گفتار انها کمک کند. کودکان مبتلا به اختلال پردازش شنوایی نیز می‌توانند برای تقویت شیوه درک و استفاده از زبان، گفتار درمان دریافت کنند.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال، بهترین مرکز شنوایی سنجی در ایران با بهره‌گیری از تلنولوژی روز و متخصصین متعد شنوایی را به شما هدیه می‌دهد. شما در هر لحظه از شبانه روز می‌توانید با ما تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید. مشاورین ما دلسوزانه تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات شنوایی شما می‌کنند. شماره تماس: ۰۹۳۰۸۹۴۶۵۶۱ / ۰۲۱۸۶۰۳۵۹۵۳

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/254844

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *