استفاده از وب اینگیج به طرز شگفتانگیزی نرخ بازگشت (Retention Rate) را افزایش میدهد.
وب اینگیج یک مجموعه اتوماسیون بازاریابی کامل است که با فعال کردن کاربران از طریق کانالهای متعددی مانند پیامهای داخل برنامهای، نوتیفیکیشن سایت، اس ام اس، ایمیل، اینستاگرام، فیسبوک و واتس آپ باعث رشد کسبوکارها میشود. قابلیتهای تحلیلی این پلتفرم این امکان را برای کسبوکارها فراهم میکند که دید ۳۶۰ درجه از کاربران، محصول، کمپینها و مقایسه تأثیر هر کانال بر تعامل آنها و کاربران داشته باشند.
حتماً تا به حال پیامهایی که برای اطلاع رسانی در مورد تخفیفها و یا فستیوالهای خرید به موبایل و یا ایمیل شخصی شما ارسال شده است را دیدهاید. وب اینگیج ابزاری است که به شما کمک میکند تا مشتریان واقعی و جامعه هدف کسب و کارتان را بشناسید. در حقیقت وب اینگیج ابزاری است که برای دسته بندی مشتریان در اتومیشن مارکتینگ کمک زیادی میکند.
پس از اینکه جامعه هدف و مشتریان واقعی کسب و کارتان را شناختید، حالا میتوانید برای طراحی یک استراتژی فوق العاده بازاریابی اقدام کنید.
بگذارید یک مثال ساده برای شما بزنیم:
فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی لباس و لازم ورزشی دارید. شما قصد دارید روی یک سری از کفشهای بسکتبال تخفیف ۵۰ درصدی اعمال کنید. در حالت عادی و بدون استفاده از وب اینگیج شما یک بنر تبلیغاتی با عنوان ۵۰ درصد تخفیف در صفحه اصلی سایت خودتان و چند سایت دیگر به عنوان تبلیغ قرار میدهید.
اما وقتی که از وب اینگیج استفاده میکنید، ماجرا کمی متفاوت است. در این حالت شما مشتریانی که به پیج شما سر زدهاند و دقیقا از محصولاتی که قصد اعمال تخفیف روی آنها را دارید، دیدن کردهاند را شناسایی میکنید. سپس به صورت اتوماتیک برای تمام این کاربران ایمیل و یا پیامک ارسال میشود و این تخفیف ویژه به آنها اطلاع داده میشود.
مزیت این کار این است که نه تنها تعداد پیام کمتری ارسال میشود و در نتیجه هزینه کمتری نیز صرف میشود، بلکه پیام دقیقاً به جامعه هدف ارسال میشود که این محصولات برای آنها جذابیت دارد و قبلاً برای دیدن آنها مراجعه کردهاند.
مزایای کلیدی استفاده از WebEngage
ابتدا به صورت تیتروار و کلی نگاهی به مزایای استفاده از وب اینگیج میاندازیم. این پلتفرم فعال و کاربردی امتیازهای زیر را به کسب و کارها ارائه میدهد:
- مدیریت کمپین
- تقسیمبندی مشتریان
- تست A/B کمپین
- تجزیه و تحلیل و گزارش کمپین
- تقسیم بندی مشتری پیشرفته
- شخصی سازی محتوا
- هدف گذاری رفتاری
هر کدام از خدمات و امتیازهای فوق به تنهایی تأثیر قابل توجهی بر افزایش بازدهی فرآیندهای بازاریابی دارند و در جهت بهبود استراتژیهای مارکتینگ اتومیشن مورد استفاده قرار میگیرند.
بررسی وب اینگیج
خوب حالا که حسابی در مورد مزایای وب اینگیج توضیح دادیم، در مورد کاربرد تخصصی آن و اینکه اصلاً این پلتفرم چطور این همه معروف شده است، صحبت خواهیم کرد.
وب اینگیج با کمک کانالهای ارتباطی با مشتریان شما را افزایش میدهند و به آگاهی از برند کمک زیادی میکند. این پلتفرم امکانات فوق العاده و منحصر به فردی دارد و کاربری آن بسیار ساده است. برای مثال شما با چند کلیک ساده و تنها در چند ثانیه یک کمپین را با استفاده از محصول خاص این پلتفرم یعنی Journey designer ایجاد کنید.
استفاده از وب اینگیج به طرز شگفتانگیزی نرخ بازگشت (Retention Rate) را افزایش میدهد. کانالهای ارتباطی که این پلتفرم برای ارتباط با مشتریان استفاده میکند، بسیار متنوع هستند و تقریباً برای هر کسب و کاری یک کانال ارتباطی مؤثر در این پلتفرم وجود دارد.
در ادامه فهرستی از کانالهای ارتباطی که پلتفرم وب اینگیج استفاده میکند را با هم مرور میکنیم:
- Mobile Push Notifications
- Web Push Notifications
- In-app Messages
- Google Ads
- Facebook Remarketing
- SMS
- Web Overlays
- Survey
چرا وب اینگیج؟
پلتفرمهای زیادی برای اتومیشن مارکتینگ وجود دارند، اما حتماً این سؤال برای شما پیش آمده است که چرا وب اینگیج در میان این همه پلتفرم از همه محبوبتر است.
اصلیترین دلیل آن تجربه موفقیت آمیز کسب و کارهایی است که با این پلتفرم کار کردهاند. دادههای کاربران، اتریبیوتها و اکشنهایشان در وب اینگیج به عنوان یک ایوینت توسط CRM ذخیره میشود و قابل بازیابی است.
۱- شخصی سازی
دادههای کاربران به صورت دقیق سگمنت بندی شده و بر اساس این دادهها پیامهای شخصی سازی شده تولید میشوند.
هر کاربر سلیقه و شرایط خرید متفاوتی دارد و شاید برای شما جای تعجب داشته باشد که وب اینگیج تمامی این سلایق را به صورت داده ذخیره میکند. حسابهای کاربری تک به تک بررسی میشوند و بر اساس دادههایی که از قبل در مورد آنها ذخیره شده است، به آنها پوش نوتیفیکیشن شخصیسازی شده و کمپینهای ایمیلی ارسال میشود.
۲- بهینهسازی فروش
روند خرید مشتری به صورت مستقیم به فرآیند بازاریابی شما بستگی دارد. با کمک وب اینگیج میتوانید روند فروش خود پس از هر کمپین بازاریابی را بررسی کنید و بر اساس آن بهینه سازی فروش را انجام دهید.
۳- کاهش نرخ خروج کاربران
خروج کاربران زمانی اتفاق میافتد که رضایت کافی از شما و برند شما نداشته باشند. وب اینگیج کاربرانی را که مدت زیادی از شبرند شما دور بودهاند شناسایی میکند و با ارسال پیامهای شخصی سازه شده به بازگشت آنها کمک میکند.
۴- مشتریان وفادار را شناسایی کنید.
مشتریان وفادار مهمترین بخش مشتریان هستند که یک برند را سرپا نگه میدارند. وب اینگیج این مشتریان را شناسایی میکند و به حفظ ارتباط بین برند و این مشتریان کمک میکند.
قیمت گذاری وب اینگیج
در مقایسه با سایر پلتفرمهای مارکتینگ اتومیشن، و همچنین با توجه به امکاناتی که وب اینگیج ارائه میدهد، میتوان آن را از مقرون به صرفهترین ابزارهای بازاریابی نام برد.
به صورت کلی وب اینگیج سه پکیج برای کاربران به صورت پیشنهادی ارائه کرده است:
Solo: ماهانه از ۱۹۹ دلار
Band: ماهانه ۸۹۹ دلار
Choir: ماهانه ۱۴۹۹ دلار
هر کدام از این سه پکیج سولو، باند و چویر امکانات و ویژگیهای متفاوتی را به کاربران ارائه میدهند. اما در صورتی که هیچ کدام از این سه پکیج متناسب با خواستههای شما نباشد، میتوانید پکیج Orchestra را متناسب با خواستههای خود سفارشی طراحی کنید و شرکت با توجه به امکاناتی که در این پکیج به شما ارائه خواهد کرد، آن را قیمت گذاری میکند.
چه اطلاعات و دادههایی توسط وب اینگیج ذخیره میشوند؟
هدف وب اینگیج کمک به پیشرفت کسب و کار شما از طریق بازاریابی موفق است. بنابراین به سراغ دادههایی میرود که در راستای این هدف بتواند از آنها استفاده کند.
وب اینگیج هر اطلاعاتی که در موارد زیر به دست آورد، به صورت طبقه بندی شده ذخیره میکند تا در آینده برای تحلیل مورد استفاده قرار بگیرند:
- Leads
- Outbound Calls
- Accounts
- Campaigns
- Contacts
- Returns
- Vendors
- Issues Resolved
- Products
- Slow Moving Inventory
- Tickets Raised
استفاده بهینه از وب اینگیج برای بازدهی بیشتر فرآیند بازاریابی
همان طور که گفتیم یکی از دلایل معروفیت وب اینگیج تجربه موفق کسب و کارهایی است که با این پلتفرم کار کردهاند. در حقیقت وب اینگیج دادههای زیادی تولید میکند و در اختیار مدیران بازاریابی قرار میدهد. این دادهها به همراه دیگر ابزار تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل ادز مثل یک بانک اطلاعاتی قدرتمند عمل میکند.
اگر این بانک اطلاعاتی تحلیل نشود، بدیهی است که ارزشی ندارد. در حقیقت هیچ بانک اطلاعاتی بدون تحلیل و بررسی دادهها ارزشی ندارد. تحلیل و بررسی دادهها اگر قرار باشد به صورت دستی انجام شود، نیاز به زمان و نیروی انسانی زیادی دارد که البته به تبع آن بسیار پر هزینه هم خواهم بود.
وب اینگیج این دادهها را تحلیل کرده و نتیجه را برای اجرای بهتر مارکتینگ اتومیشن به کار میبرد.
یکی از ابزارهای تحلیل داده که با سورسهای مختلف به راحتی تطبیق داده میشود، داتون Daton است.
داتون دادهها را از سورسهای مورد نظر شما که برای آن تعریف کردهاید به صورت خودکار دریافت کرده و به یک Data Warehouse منتقل میکند. سپس در سریعتریم زمان ممکن این دادهها تحلیل میشوند و نتایج آن در اختیار شما قرار میگیرند.
منبع: