http://didshahr.ir/251934

04:13 :: 1400/11/03

هزینه‌ای که تاکنون برای پروژه راه آهن اردبیل – میانه صرف شده، بالای ۳ هزار میلیارد تومان است که از سال ۸۴ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

راه آهن along the railway line

پرونده راه آهن اردبیل – قسمت 2


پروژه راه آهن میانه-اردبیل بعنوان یکی از پروژه‌های مهم عمرانی کشور، هم نقش غیرقابل انکاری در توسعه استان داشته و هم با برطرف کردن حلقه‎‌های مفقوده کریدور ترانزیتی شمال- جنوب، چشم انداز خوبی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های ژئوپلتیکی ایران در معادلات منطقه ای و اقتصاد جهانی فراهم می‌سازد.

راه آهن بعنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه هر کشور و استانی به شمار می‌رود. این نوع از حمل و نقل به واسطه حجم و میزان جابجایی بار و مسافر، صرفه جویی در مصرف سوخت و زمین مورد نیاز برای احداث آن از بهترین زیرساخت‌های عمرانی به شمار می‌رود. علاوه بر این اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی می‌تواند از چشمه های بار محسوب شده و هم به واسطه مرزی بودن از نظر ترانزیت کالا و مسافر در کریدور شمال جنوب حائز اهمیت است.

راه آهن میانه-اردبیل بعنوان یکی از سخت‌ترین و در عین حال فنی‌ترین پروژه‌های ریلی در حال اجرای کشور، بخشی از راه آهن میانه- اردبیل- پارس آباد به طول ۱۷۵ کیلومتر است و با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و تسهیل عبور و مرور مسافرین، توسعه استان اردبیل، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی در حال احداث است.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه – اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده است و هم‌اکنون در ۱۲ قطعه در دست اجراست. به لحاظ شرایط توپوگرافی، ۳۵ درصد این پروژه در منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد در تپه ماهور و ۲۰ درصد در منطقه هموار واقع شده است.

نکته جالب اینکه بلندترین پایه در پل‌های راه آهن کشور به طول ۲۶۴ و به ارتفاع ۸۵ متر به نام پل دره‌ای آرپاچای در این پروژه احداث شده که عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است. برای تکمیل این خط ریلی تاکنون حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

۲ هزار میلیارد تومان برای  ۱۰ درصد پروژه

علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: احداث راه‌آهن اردبیل – میانه به عنوان یکی از نیازهای اساسی جهت توسعه استان در اولویت‌ امور استان قرار دارد و هیچ مانعی نباید تکمیل و بهره‌برداری از آن را به تاخیر بیاندازد.

وی افزود: با وجود قرار گرفتن مسیر اجرایی راه‌آهن در مناطق کوهستانی و سختی شرایط کار تکمیل و افتتاح هر چه سریع پروژه به جد پیگیری می‌شود و دولت نیز در این زمینه مصمم است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: راه‌آهن اردبیل – میانه، ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز برای اجرا به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.

وی یادآورشد: بر اساس پیگیری‌ها، از محل بانک‌های رفاه کارگران و سپه هر کدام ۲۰۰میلیارد تومان به‌صورت ماده ۵۶ و از محل سفر ریاست جمهوری به استان نیز ۳۰۰میلیارد تومان اختصاص می‌یابد.

نیکزاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز ۳۰۰۰ تن ریل از محل اعتبارات خود به این‌ پروژه اختصاص می‌دهد که قیمت هر تن ریل، ۳۵۰میلیون تومان است.

نماینده مردم اردبیل، نیر نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیمانکاران بنیاد مستضعفان هم که روسازی پروژه را انجام می‌دهند، ۱۵۰میلیارد تومان طلب دارند، اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم برای پرداخت ۵۰میلیارد دیگر به پیمانکاران این بنیاد انجام شده تا اقدامات روسازی با سرعت انجام و طلب بنیاد در آینده پرداخت شود.

امید برای افتتاح پروژه راه آهن تا آخر سال 1400

در این حال صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل- میانه شتاب گرفته و هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: وزارت راه و شهرسازی و وزیر جدید باید تاخیر ۶ ماهه در تکمیل این پروژه را جبران کرده و به افتتاح آن تا پایان سال کمک کند.

وی اضافه کرد: این پروژه قبل از سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با تامین فاینانس داخلی بانک ملی و اقدامات مطلوب به مرحله تکمیل و اتمام نزدیک شده است.

تکمیل راه آهن اردبیل نیازمند ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: تکمیل راه آهن اردبیل-میانه نیازمند ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است که برای تامین آن منابع لازم از محل‌های مختلف بویژه تهاتر نفت پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای راه آهن اردبیل- میانه اختصاص یافته است افزود: تمام قطعات این طرح فعال بوده و مشکلی در تامین اعتبار وجود ندارد و تلاش بر این است با تخصیص به موقع اعتبارات این طرح در زمان مقرر به اتمام برسد.

 

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/251934

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.