http://didshahr.ir/251798

07:12 :: 1401/06/28

عباس جهانگیرزاده گفت : مشکل آب در دشت مغان بسیار جدی ووحشتناک است

عباس جهانگیرزاده
عباس جهانگیرزاده گفت : مشکل آب در دشت مغان بسیار جدی ووحشتناک است به همین دلیل می بایست دستگاههای اجرای و مرتبط و در راس آن سازمان جهاد کشاورزی وشرکت آب منطقه ای استان به گونه ای به تفاهم برسند که بشود نیاز آبی محصولات تولیدی را در مناطق شمالی استان تامین نمود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عباس جهانگیرزاده که قبل از ظهر امروز در شورای هماهنگی مدیران جهاد کشاورزی استان سخن می گفت ، با اعلام این خبر افزود: قطعاً یکی از مهمترین مولفه های رشد و ترقی کشورمان دستیابی به امنیت غذایی و فراهم کردن بستر مناسبی است تا بتوانیم محصولات استراتژیک و ضروری موردنیازمان را بخصوص در بخش غلات و دانه های روغنی در داخل استان تامین نمائیم .

وی افزود: برای دستیابی به این مهم می بایست سیاست اجرای الگوی کشت با جدیت دنبال شود زیرا اجرای الگوی بهینه کشت، در تحقق اهداف توسعه پایدار کشاورزی، افزایش بهره وری عوامل تولید، گسترش روحیه تعاون، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد از فروش تولیدات و حفاظت از منابع پایه منجر می شود .

جهانگیرزاده افزود:. یکی از بهترین سیاست هایی که می تواند تولید کنندگان را جهت کشت محصولات استراتژیک و حیاتی مثل غلات و دانه های روغنی سوق دهد این است که میزان آب بهاء برای کشت این محصولات ۵۰ درصد کاهش یابد و تولید کننده نیز با حمایت و هدایت درست به سمت تولید محصولات پر آب بر و غیر استراتژیک همچون هندوانه راغب نشوند.

عضو کمیسون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود افزود: سالانه در استان بیش از ۴ و نیم میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می شود که ۵۰ درصد آن را دشت زرخیر مغان تامین تامین میکند به همین دلیل در اجرای سیاست اصلاح الگوی کشت محصولات استراتژیک همچون گندم و دانه های روغنی در اولویت قرار گیرند . سیاست افزایش سطح زیرکشت دانه های روغنی می بایست بیش از پیش دنبال شود و مشوق هایی همچون خرید تضمینی محصولات تولیدی با قیمت مناسبت و… لحاظ شود .

این نماینده مجلس همچنین خواستار رفع تداخلات اراضی زراعی با منابع طبیعی و تکمیل پروژه نقشه کاداستر گردید و افزود: تهیه نقشه های دقیق با حدود دقیق برای صدور سند مالکیت یکی از مطالبات به حق تولید کنندگان و بهره برداران است که به بسیاری از دعاوی حقوقی و آشفتگی های روحی و روانی بهره برداران پایان می دهد و از سوی دیگر نیز جلوی سوء استفاده برخی از افراد نیز از منابع ملی کوتاه می شود .

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز افزود: توفیق دولت در خرید تضمینی گندم با قیمت مناسب باعث افزایش تولید این محصول استراتژیک و مهم گردیده است. علی رغم خشکسالی در مناطق شمالی استان نسبت به سال گذشته تولید گندم بسیار مطلوب و قابل قبول بوده است به گونه ای که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش تولید این محصول استراتژیک را در استان شاهد بودیم . در حال حاضر ۲۳۲ هزار تن گندم از کشاوزران خریداری شده و سیلوها همچنان آماده خرید گندم از کشاورزان هستند .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: هنوز تا بحال پول خرید گندم به بهره برداران پرداخت نشده است و.اگر مطالبات کشاورزان بموقع پرداخت نشود احتمال اینکه کشاورزان در سال آتی میل و رغبتی به کشت این محصول نداشته باشند بیشتر است .

وی درادامه سخنان خود با اشاره به خشکسالی سال زراعی افزود: خسارت ناشی از خشکسالی به کشاورزان دیم کار استان تا کنون پرداخت نشده است و کشاورزان خسارت دیده به گونه ای با تنگناهای مالی روبرو شده اند که حتی قدرت خرید بذر برای کشت و زرع سال آتی را نیز ندارند.
وی افزود: . می بایست تمهیداتی اندیشیده شود تا هرچه سریعتر نسبت به پرداخت خسارت به این دسته از کشاوزران اقدام شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود با اشاره به قابلیت ها و توانمندی های استان در بخش دام نیز افزود: استان اردبیل علاوه بر تامین نیاز داخلی خود در تولید گوشت مرغ ، مازاد تولیدات استان به استانهای آذربایجان شرقی و قم و قزوین و … صادر می کند .
وی بیان داشت: در استان سالانه ۱۰ میلیون جوجه یکروزه تولید می شود که ۲ و نیم میلیون قطعه آن نیاز داخل استان بوده و مابقی به دیگر استانها حتی استان خراسان نیز صادر می شود .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود:. باید بسترهای لازم برای صادرات گوشت مرغ به خارج از کشور فراهم شود تا بدینوسیله بتوانیم از واحدهای مرغداری حمایت کنیم .

تقی زاده اظهارداشت: یکی دیگر از مشکلاتی که تولید کنندگان گوشت مرغ با آن مواجه هستند کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است و اعطای تسهیلات با مدت پرداخت حداکثر ۹ ماهه گره ای از مشکلات مالی واحدهای تولید گوشت مرغ باز نمی کند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود با اشاره به قابلیت ها و توانمندی های استان در تولید محصولات گلخانه ای افزود : زیرساخت های لازم برای اجرای سازه های گلخانه ای در سطح ۱۶۰۰ هکتار فراهم شده است که هم اکنون ۲۰۰ هکتار از این طرح به مرحله بهره برداری رسیده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: مشکل کلیدی و اساسی که در راستای سیاست گسترش گلخانه ها وجو دارد این است که قیمت تمام شده اجرای یک هکتار سازه گلخانه ای بالاست . به گونه ای که هزینه احداث یک هکتار آن ۱۳ میلیارد تومان هزینه در بردارد.

وی گفت: انتظاری که از مسئولین ودست اندرکاران داریم این است که تمهیداتی را اتخاذ نمایند تا قیمت تمام شده سازه های گلخانه ای کاهش یابد تا سرمایه گذاران بتوانند در این بخش سرمایه گذاری نمایند.

وی افزود: مشکل دیگری که در این بخش وجود دارد این است که عملیات بسته بندی و جمع آوری و سورتینگ به صورت سنتی است و باید بستر لازم برای برداشت و سورتینگ مکانیزه در این بخش فراهم شود و با راه اندازی پایانه های صادراتی محصولات گلخانه و حمایت شرکت های بیمه شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش در این بخش باشیم.

عباس جهانگیرزاده:عباس جهانگیرزاده گفت : مشکل آب در دشت مغان بسیار جدی ووحشتناک است

 مشکل آب در دشت مغان بسیار جدی ووحشتناک است

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/251798

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *