http://didshahr.ir/251297

12:33 :: 1401/05/19

جوانان جهادی اردبیل در قالب طرح پویش پاکبانان محرم با شعار هرعزادار یک پاکبان خادمان عزادارن حسینی شدند.

محمود صفری

خبرنگار: عفت آقایاری

محمود صفری شهردار اردبیل با حضور در این پویش ضمن تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: طرح پاکبانان محرم امسال نیز به همت سازمان فرهنگی شهرداری اردبیل باحضور بیش از صدها جوان جهادی در اردبیل اجرا شد.

وی با بیان اینکه همواره هدف از اجرای این طرح فرهنگسازی جهت پاکیزه نگهداشتن مسیرهای عزاداری توسط خود عزادارن است؛افزود:این طرح روز عاشورا نیز برگزار خواهد شد و جوانان علاقمند به حضور در این پویش میتوانند بعداز اذان ظهر در محوطه ساختمان مرکزی شهرداری حضور یابند.

شهردار اردبیل با تاکید بر ترویج فرهنگ حجاب اسلامی توسط بانوان عزادار شرکت کننده در طرح پویش پاکبانان محرم،گفت: رعایت آداب عزاداری جز اولویت های عزاداری برای سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) است که بایستی این امر توسط جوانان جهادی بیش از پیش ترویج یابد.

صفری ادامه داد: این پویش مردمی که توسط جوانان شهر حسینی اردبیل هرساله اجرا میشود یک الگوی ملی برای سایر شهرها شده و شهر حسینی اردبیل پیشتاز ترویج شور و شعور حسینی در سطح کشور است که امیدواریم جوانان‌ این مرز و بوم نماد جوانانی باشد که در عمل نیز حسینی باشند.

اقدام فرهنگی شهرداری اردبیل در راستای پاکسازی مسیر عزاداران حسینی

وی افزود: این اقدام فرهنگی در راستای پاک‌سازی مسیر عزادارن حسینی، حرکتی ارزشمند و قابل تقدیر است که با همکاری و حمایت مردم برای چندین سال متوالی انجام شده است.وی عنوان کرد: در این روزهای معنوی از تمام شهروندان اردبیل درخواست می‌شود که حواسشان بیشتر به پاک‌بانان شهرمان باشد و در پاک نگهداشتن شهر یاریگر ما باشند.

صفری گفت: شهروندان از انداختن ماسک و ریختن لیوان‌ها و ظروف یک بار مصرف در سطح معابر شهری برای داشتن شهری پاکیزه اجتناب کنند و این را به خاطر داشته باشیم پاک‌بانان شهرمان این روزها علاوه بر انجام وظایف روزانه خود در بین هیئت‌های عزاداری نیز فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: استان اردبیل در سال های اخیر در کنار برگزاری آیین عزاداری های پرشور ماه محرم، با اجرای طرح پاکبانان محرم حرکت ارزشمند آغاز کرده تا همه را متوجه اهمیت محیط زیست کند.

شهردار اردبیل یادآور شد: در ماه محرم سال ۱۳۹۴برای اولین بار در استان اردبیل فعالان محیط زیست این استان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی طرح پاکبان محرم را اجرا کردند.در این طرح صدها نفر از فعالان محیط زیست استان با پوشیدن کاور ویژه در مسیر حرکت دسته های عزاداری حضور یافته و با پخش ظروف یک بار مصرف گیاهی در ایستگاه های صلواتی و فرهنگ سازی در زمینه رها نکردن زباله ها در معابر سطح شهر فرهنگ بهداشت و توجه به محیط زیست را ترویج می کنند.

در سال های اخیر توزیع نذورات در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم، باعث افزایش تولید زباله‌های تجزیه ناپذیر نیز شده ، در همین راستا شهرداری و محیط زیست با اجرای این طرح شهروندان را به فرهنگ استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی تشویق می کند تا علاوه بر داشتن محیطی سالم، سلامتی شهروندان نیز به خطر نیفتد.

مردم اردبیل که به نوشته کتب معتبر تاریخی فرستاده مخصوص اباعبدالله الحسین (ع) به کوفه یعنی حضرت مسلم (ع) در یکی از این روزهای دهه اول ذی الحجه به شهادت رسیده است مراسم های عزاداری خود را از این روزها آغاز می کنند.

عزاداری های شبانه نیز که همزمان با طشت گذاری و از اواخر ماه ذی الحجه در اردبیل آغاز می شوند تا تاسوعا بطور مرتب در مساجد و تکایای منطقه ادامه می یابند و عزاداران هر محله به عنوان میهمان برای زنجیرزنی و یا سینه زنی به مساجد دیگر نقاط شهر می روند.دسته های عزاداری در مقابل مسجد جامع شهر که در بازار اصلی واقع شده است و نیز در داخل مساجد و تکایای مسیر حرکتشان توقف کرده و به شیوه خاصی با نوحه خوانی مداحان به زنجیر زنی و سینه زنی می پردازند.

پاکبان محرم

اجرای طرح پویش پاکبانان محرم در اردبیل

 

 

مطالب دیگر
  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/251297

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *